Workshop 19. januar Hva kjennetegner en god ROP tjeneste ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Risikostyring i staten
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Veileder for risikovurdering
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Definisjon av ulike HMS-begreper
ROS-analyse.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Nettverk: Scandic-Easy
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Kvalitet i et moderne sykehus
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Samarbeid og medbestemmelse
Overskriften er betydningen av ledelse i rusfeltet
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Utskrift av presentasjonen:

Workshop 19. januar Hva kjennetegner en god ROP tjeneste ?   Hva kjennetegner en god ROP tjeneste ? Hva lykkes vi med ? Hva må vi forbedre ? 25.12.2018

Tentativ plan for arbeidet 09.30 – 10.00 Innledning og bakgrunn 10.00 – 10.45 Gruppearbeid (2 delt) 10.45 – 11.15 Plenum og lunsj 11.15 – 11.30 Innledning til gruppearbeid 11.30 – 11.55 Gruppearbeid 11.55 – 12.00 Plenum – oppsummering av avslutning 25.12.2018

Formålet med arbeidet i pilotnettverket KS har invitert kommuner til å delta i et nettverksarbeid for å integrere egenkontroll med kvalitetsutvikling på tjenestenivå gjennom å arbeide med ett konkret case ROP tjenester er valgt som case Risiko- og vesentlighetsvurderinger er sentrale begrep i egenkontroll   25.12.2018

Hva er egenkontroll ? Eigenkontrollen er den kontrollverksemd kommunane og fylkeskommunane driv overfor eiga verksemd med utgangspunkt i føresegnene i kommunelova om kontrollutval, revisjon og internkontrollen til administrasjonssjefen. Jf. 85 tilrådingar for styrkt eigenkontroll i kommunane, KRD 2009 Enkelt sagt: Kontrollutvalg/revisjon + rådmannens internkontroll = kommunens egenkontroll 25.12.2018

Hva håper vi å oppnå ved å delta i arbeidet? Vi har satt følgende mål for vårt arbeid i nettverket: «Sikre forsvarlige tjenester til brukere ved å identifisere forbedringsområder i ROP tjenesten gjennom en risikobasert tilnærming» Vi tenker også at erfaringene fra dette arbeidet vil ha overføringsverdi til andre tjenesteområder i HSO 25.12.2018

Hva er status Nettverksarbeidet startet med første samling i juni 2017 Arbeidet skal avsluttes i 4. nettverkssamling som er 31.1 og 1.2 2018 Vi har brukt «ROS metodikk»på et begrenset område i caset; « det første møte» mellom bruker og tjenestene Erfaringen med bruk av metodikken var god; det er en systematisk og strukturert måte å få oversikt over suksesskriterier, de mest kritiske elementene og mulige tiltak Men denne måten å jobbe i piloten er for omfattende i forhold til tidsrammen som er gitt 25.12.2018

Justering av «kurs» Vi ønsker å løfte perspektivet til et mer overordnet nivå Vi gjennomfører to workshops hvor dette er den ene; En workshop med ledere En workshop med medarbeidere som jobber tett på ROP brukere Begge workshops er tverrfaglig sammensatt for å ivareta et bredest mulig perspektiv Erfaringene fra disse workshopene vil være sentrale elementer i sluttrapport som skal diskuteres med HSO direktør, Internkontroller og ledelse i PHR i siste nettverkssamling 25.12.2018

Tverrfaglig tilnærming er avgjørende ROP veilederen «sammen om mestring» peker blant annet på følgende sentrale områder: Deltakelse og sosial inkludering Bolig Utdanning og arbeid Personlig økonomi Fysisk aktivitet, ernæring og søvn Veilederen peker på blant annet følgende sentrale tjenester: Fastleger, Psykologtjeneste i kommunen, Legemiddelbruk, Rask psykisk helsehjelp, Rehabilitering, Lavterskel helsetilbud Veilederen forutsetter reelt samarbeid mellom tjenestene og brukerne og deres pårørende 25.12.2018

Definisjon av kvalitet (ISO) Helheten av de egenskaper en tjeneste har, og som vedrører dens evne til å tilfredsstille uttalte og underforståtte behov 25.12.2018

Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten Veileder i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, §1: «Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte og er tilgjengelige og rettferdig fordelt» 25.12.2018

Meningsfylt og aktiv hverdag Sjef i eget liv Meningsfylt og aktiv hverdag Varme og verdighet Hjelp når du trenger det

Hva er målet med denne workshopen Vi ønsker å finne ut hva dere mener kjennetegner en god ROP tjeneste ? Vi skal dele meninger om hva lykkes vi med ? Vi skal dele meninger om hva vi må forbedre ? 25.12.2018

Gruppe arbeid – tid frem til 10.45 Refleksjon Suksesskriterier/kvalitetsmål… Kvalitet betyr at tjenestene… Hver gruppe arbeider med to tema 25.12.2018

Oppgave Vi deler i fire grupper – hver gruppe jobber med to tema Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme? 25.12.2018

Inndeling – grupper og tema Involverer brukerne og gir dem innflytelse Er virkningsfulle Er tilgjengelig og rettferdig fordelt Er samordnet og preget av kontinuitet Er trygge og sikre Har god utnyttelse av ressursene Ken Roger Christian Magnus Lise-Lotte Madeleine Torun Madli Tone Randi May-Britt Espen Åshild Undis Veronica Linn-Kristin Laila 25.12.2018

Plenum Gruppe 2 Tilgjengelig og rettferdig fordelt Virkningsfulle Begrenset med ventetid Ingen blir ekskludert Strukturert etter brukers behov Virkningsfulle Hjelpen fører til bedring – Brukers opplevelse av økt livskvalitet Treffer personen der de er, tilpasset og tilgjengelige Mer sømløs oppfølging mellom instansene som er involvert Utfordring: Begrenset ventetid Brukers opplevelse av økt livskvalitet 25.12.2018

Plenum Gruppe 1 Involvere brukere og gir dem innflytelse Tilrettelagte og fleksible tjenester – ikke bruke vedtak som en begrensning for brukernes behov for hjelp Reell brukermedvirkning Recovery Er virkningsfulle Kontinuitet for brukere, færrest mulig involvert – stabilitet Brukere har bolig og aktiviteter Erfaringskonsulent – forståelse for å møte brukerne der de er – viktig del av tverrfagligheten Utfordringer Tilrettelagte og fleksible tjenester Færrest mulig involverte – kontinuitet, unngå skyving 25.12.2018

Plenum Gruppe 3 Samordnet og preget av kontinuitet Trygge og sikre Fleksibilitet Gode overganger mellom ulike instanser, sømløst Lav turn-over på medarbeidere – Bruker slipper å forholde seg til nye personer Trygge og sikre Tilgjengelighet på tvers – samarbeid mellom kollegaer Erfaring Høy faglig kompetanse – både formell og erfaringsbasert for å komme i kontakt med bruker – ja takk begge deler Utfordringer Gode overganger Tilgjengelighet 25.12.2018

Plenum Gruppe 4 God ressursutnyttelse Er trygge og sikre Utfordring Avklare brukers behov Unytte utøvers kompetanse Avklare roller i et tverrfaglig samarbeid Er trygge og sikre Tjenestene er forsvarlige og fleksible i fht bolig og hjelpetjenesten – hva med de som faller mellom to stoler Tilgjengelige tjenester Utfordring 25.12.2018

Plenum 10.45 til 11.15 Presentasjon fra begge alle grupper – maks tre kvalitetsmål per tema Presenter det dere har valgt som mest kritisk Linda har kort intro (maks 10 min) til ROS analyse 25.12.2018

Gruppearbeid 11.30 – 11.55 Samme grupper Jobb med ROS analyse på valgt område, så langt dere kommer Bruk utdelt skjema, som leveres etter at gruppearbeidet er avsluttet 25.12.2018

Risikobasert tilnærming 25.12.2018

Vurdering av risiko RISIKOASPEKTER Først vurderes hvilket aspekt/område som skal analyseres   - Omdømme og legitimitet - Etterlevelse av lover og regler - Helhetlig styring og utvikling - Kvalitet i tjenesteproduksjonen (fag / folk / penger) TRUSSELBESKRIVELSE Beskriv kort trusselbildet - hva kan skje? Mulige situasjoner, hendelser eller handlinger som kan oppstå og som kan representere en fare for tjenesten SANNSYNLIGHETSGRADERING (S) Hvor stor sannsynlighet er det for at trusselen inntreffer? 1 = Lite sannsynlig 2 = Mindre sannsynlig 3 = Sannsynlig 4 = Meget sannsynlig 5 = Svært sannsynlig KONSEKVENSGRADERING (K) 1 = Ubetydelig konsekvens 2 = Mindre konsekvens 3 = Moderat konsekvens 4 = Alvorlig konsekvens 5 = Svært alvorlig konsekvens TILTAK Dersom risikoen (sannsynlighet multiplisert med konsekvens) er større enn 10, skal det iverksettes risikoreduserende tiltak. Det er ikke nødvendig å iverksette tiltak dersom risikoen er mindre enn 10. Tiltakene kan være av forebyggende karakter (redusere sannsynligheten for uønsket hendelse) eller skadebegrensende tiltak (redusere mulige negative konsekvenser av uønsket hendelse). Vurder alltid tiltakets kost-/nytteeffekt. Tiltak for å kontrollere, redusere eller eliminere risiko skal holdes innenfor budsjettrammen, og stå i forhold til effekten av tiltaket. Dersom nødvendig tiltak går utover avdelingens ansvar, skal dette løftes skriftlig til virksmohetens kvalitetsråd. Dersom nødvendig tiltak går utover virksomhetens ansvar, skal dette løftes skriftlig opp til kvalitetsutvalget. Før opp når tiltaket skal være gjennomført og hvem som er ansvarlig. Dersom ikke gjennomført, skal dette registerers som avvik. FORVENTET EFFEKT AV TILTAK Sett inn forventet ny risiko etter at planlagt tiltak er gjennomført. Hvis f.eks risiko (R) er 16, og planlagt tiltak forventes å reduseres risiko til 8, settes det inn 8 OPPLEVD EFFEKT AV TILTAK Sett inn opplevd ny risiko etter tiltaket faktisk er gjennomført. Hvis f.eks risiko (R) er 16, og planlagt tiltak er vurdert å ha redusert risiko til 8, sett da inn 8. Hvis tiltaket ikke har hatt tiltenkt effekt må nytt tiltak vurderes iverksatt. 25.12.2018

Vurdering av konsekvenser RISIKOASPEKTER Konsekvenser 1 2 3 4 5 Ubetydlig konsekvens Mindre konsekvens Moderat konsekvens Alvorlig konsekvens Svært alvorlig konsekvens Omdømme og legitimitet Liten virkning Virkning for omdømme / legitimitet - lokal prat og misnøye Tap av omdømme / legitimitet - enkelttilfelle Alvorlig tap av eller vedvarende virkning for omdømme / legitimitet Ødelegende virkning for omdømme / legitimitet Etterlevelse av lover og regler Ingen brudd på lover og regler Mindre brudd på lover og regler, men som ikke fører til anmerkninger fra tilsynsorgan eller andre sanksjoner Brudd på lover og regler som kan føre til anmerkninger fra tilsynsorganer, men som ikke fører til andre sanksjoner fra myndigheter eller noen vesentlig risiko for erstatningsansvar Påtalerisiko og risiko for erstatningsansvar Påtale og betydelig erstatningsansvar Helhetlig styring og utvikling Små variasjoner i saksbehandling eller ubetydelig avvik fra definerte utviklings-oppgaver Mindre ulikheter i saksbehandling eller noen avvik fra definerte utviklings-oppgaver Ulikheter i saksbehandling eller avvik fra definerte utviklings-oppgaver Alvorlige ulikheter i saksbehandling eller alvorlige avvik fra definerte utviklings-oppgaver Svært ulik praksis i saksbehandling eller ødeleggende avvik fra definerte utviklings-oppgaver Kvalitet i tjenesteproduksjonen (fag / folk / penger) Ubetydelige feil og avvik som ikke påvirker kommunens innbyggere Feil som fører til problemer for enkelte av kommunens innbyggere, eller som i liten grad påvirker de som er berørte av feilen Feil som fører til problemer for flere av kommunens innbyggere, eller som gir de som er berørte av feilen ubehag Alvorlige feil som fører til problemer for en stor andel av kommunens innbyggere, eller som gir de som er berørte av feilen store ubehag Svært alvorlige feil som fører til store problemer og/eller mulig til skade for kommunens innbyggere 25.12.2018

Visualisering sannsynlighet og konsekvens 25.12.2018

Gruppe 1 Tema: 1. Involverer brukerne og gir dem innflytelse 2. Er virkningsfulle Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp: Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme? 25.12.2018

Gruppe 2 Tema: 1. Er tilgjengelig og rettferdig fordelt 2. Er virkningsfulle Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp: Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme? 25.12.2018

Gruppe 3 Tema: 1. Er samordnet og preget av kontinuitet 2. Er trygge og sikre Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp: Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme? 25.12.2018

Gruppe 4 Tema: 1. Har god utnyttelse av ressursene 2. Er trygge og sikre Bruk 5 minutter for deg selv og noter på gul lapp: Hva tenker du er suksesskriteriene/kvalitetsmålene for de ulike kvalitetsdimensjonene? I gruppe Del uten at det kommenteres underveis Prioriter mellom 1 og 3 kriterier/kvalitetsmål for hvert av deres to tema Diskuter og bestem det kriteriet dere mener er viktigst at vi forbedrer Velg hvem som presenterer i plenum Hva skal til for at et menneske med ROP lidelser opplever: virkningsfulle tjenester at ressursene kommen disponerer blir utnyttet på beste måte at de kommunale tjenestene er tilgjengelig og rettferdig fordelt at de blir involvert i eget tjenestetilbud og har mulighet til å påvirke dette at de opplever at tjenestene er samordnet og koordinert at de opplever at de er trygge og sikre på å få de tjenestene de har behov for Og hva skal til for at medarbeidere opplever det samme? 25.12.2018

Inndeling – grupper og tema Involverer brukerne og gir dem innflytelse Er virkningsfulle Er tilgjengelig og rettferdig fordelt Er samordnet og preget av kontinuitet Er trygge og sikre Har god utnyttelse av ressursene Ken Roger Christian Magnus Lise-Lotte Madeleine Torun Madli Tone Randi May-Britt Espen Åshild Undis Veronica Linn-Kristin Laila 25.12.2018