Svaksynt student i en digital hverdag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
13 Lese fra dataskjerm.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Skole – hjem samarbeid.
Hvordan intervjue en forsker?
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI Irene Nyhus.
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
Universell utforming: En prosess! Kompetanse på begge sider av bordet.
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Mandag 8. November Powerpoint..
Studentenes syn på IKP-fagene
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
10 regler for å skrive for web
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Lesing og lesestrategier
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Tilrettelegging for studenter som har vansker med å lese trykt tekst Øyvind Engh, direktør i NLB.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Samling for språk- og leseveiledere Program for dagen: Innledning v/PPT NG Kort runde: info fra SLV Gjennomføring.
Universellforum 2016.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Ad. oppsummering av FINF4001
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Sett inn video fra Vimeo:
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
«Bare bok gjør ingen klok»
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Kapittel 14: Tale og lytte
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Universellforum 2016.
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Læringsform: Tilegnelse
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Kom i gang med programmering!
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Svaksynt student i en digital hverdag 08.11.2018 Av Marie Denice Jordbru

Innhold Hjelpemidler Undervisningsform Tilgang på litteratur Overgangen fra student til arbeidstaker Eksamensformer Tips i møte med en synshemmet Jeg skal i dag ta dere med i nn i min studiehverdag. Først ved å gå gjennom noen av mine grunnleggende hjelpemidler. Deretter se litt nærmere på undervisningsform, tilgangen på litteratur og deretter eksamen. Jeg vil så se litt på overgangen fra å være student til å bli arbeidstaker. Til slutt avslutter jeg med noen tips til hva dere kan gjøre når dere møter en synshemmet person og åpner for spørsmål. MEN først! Hva tenker dere når dere hører «hjelpemidler for synshemmede»

Hjelpemidler Skjermleser Lese TV Digital lupe Daisy-spiller Leser innholdet som vises på dataen, mobilen eller nettbrettet Skjermleser Lese TV Digital lupe Daisy-spiller Tavle kamera Diktafon Forstørrer tekst i bok eller papir form. Noen har en talesyntese, som er en tekst til tale funksjon Et hjelpemiddel som er laget for å spille av lydbøker. Det finnes mange ulike måter å ta til seg informasjon på hvor en svaksynt student er ikke unntaket her. Vi er allsidige og tar til oss kunnskap auditivt, visuelt og taktilt. Listen over hjelpemidler som dere ser over er kun de som jeg har brukt i mine studier, hvor noen av dem blir også brukt på arbeid. En skjermleser er alfa og omega for en som ser så dårlig at det er uaktuelt å lese visuelt. Den tar over enheten og prøver å dekode alt innhold slik at den kan lese opp innholdet. Skjermleserne; VoiceOver, SuperNova, ZoomText, Jaws, NVDA. jeg skal prate mer om skjermlesere senere. Lese TV og digital lupe forstørrer tekst som kommer i bokform eller på papir. Forskjellen mellom de to er at en Lese TV leveres enten som en stasjoner enhet med større skjerm eller som et bærbart kamera om kobles til en laptop. En digital lupe er håndholdt og er lett å ta med seg i sekken eller vesken. De leveres begge enten med eller uten OCR – en tekst til tale funksjon. DAISY-spilleren var og er min bestevenn. Denne gir meg tilgang til bøkenes verden. Jeg skal prate mer om DAISY senere.

Undervisningsform Tradisjonelt Grupper Diskusjon Synstolking Bilder Youtube Tabell Tradisjonelt klasserom i de fleste forelesninger. Pulter på rekke og rad med læreren foran Auditorium med foreleser foran Grupper Mye større frihet til diskusjon på masteren. Hvorfor? Klassemiljøet Holdninger Det ble ikke ofte vist videoer eler videoforelesninger. Et spørsmål å stille seg før du viser en video: forstår du innholdet når du lukker øynene og bare lytter? Synstolkning kan høres litt komplisert, men det trenger ikke å være det. En av de største reglene for en foreleseren, foredragsholder, møteleder, hvem som helst som skal gjøre noe forena en gruppe mennesker kan klare å gjøre dette med noen enkle grep. Si hva du peker på når du viser til noe på presentasjonene din Forklar bildet som er på presentasjonen Hvis du vet at det er en synshemmet i rommet og du kjenner navnet, og han/hun/hen rekker opp hånden, sørg for å si navnet og ikke bare «Ja»

Tilgang på litteratur Lydbøker Bøker og artikler IKKE kopier og scan rett fra boka Online Verktøy OCR Daisy-spiller Lydhør Pensum for meg var ikke et problem i de tilfeller hvor foreleser tenkte over universell utforming eller i hvert fall foretrakk tilgjengelige artikler online. Dette gjaldt også de fag hvor foreleser hadde et fast pensum klart i forkant av fagets oppstart, Når jeg snakker om et fast pensum er det da snakk om bøker og artikler online. IKKE scan artikler og kapitler rett fra boken, dette blir sjeldent bra og er ikke lesbart for de som er seende engang. Lydbøker er mitt foretrekkende redskap for å ta til meg ny kunnskap, her vil jeg også inkludere artikler som er tilgjengelige online. Hva bør du tenke pÅ NÅR DU SKAL PLANLEGGE PENSUM FOR DIN FORELESNING ELLER FAG. UNIVERSELL UTFORMING HA KLART EN LISTE BØKER FOR OPPSTART AV FAGET OVERSKRIFTER I DOKUMENTER ER BRA ARTIKLER ONLINE

Eksamensformer

Overgangen fra student til arbeidstaker En person med nedsatt funksjonsevne har store utfordringer med å få seg arbeid. En utdannelse er et av manga tiltak som kan gjøres for å hjelpe personer med densatt funksjonsevne i arbeid. Hvis vi ser tilbake til utfordringene med litteratur , blir det derfor viktig å tenke UU på deres institusjon, i deres forelesningssal eller klasserom. Slik at alle dere studenter vil kunne stille på lik linje med alle andre. Med dette mener jeg at det å ha lik tilgang på litteratur er blant de vigtikste tiltakene. Overgangen fra student til arbeid gikk bedre enn forventet. Den individuelle tilretteleggingen er den samme (minus eksamens tiltak) på kontoret, som jeg hadde som student. Noen av hjelpemidlene er blitt mindre og teknologien bedre noe som også gjør at arbeidstilværelsen er bedre en student tilværelsen.

Tips i møte med en synshemmet Vil du hjelpe en synshemmet, spør først  Si gjerne hvem du er når vi møtes  Snakk direkte til meg, ikke ledsageren min  Du behøver ikke heve stemmen når du snakker til meg  La meg ta deg i armen og følge dine bevegelser  Ikke forstyrr førerhunden min når den jobber  Vær naturlig, da går det alltid best

Relevante lenker Blindeforbundet - Gode råd i møte med synshemmede Statped.no: Syn og teknologi SmartJa Difi.no: Universell Utforming på 2 minutter