Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grunnleggende bedriftsøkonomisk analyse (3ØB112)
Advertisements

Monopolistisk konkurranse og oligopol
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 1 Økonomi og bedrift
10Velstand og velferd.
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
International Economics Internasjonal økonomi tar som fagområde opp økonomisk samkvem land imellom. Kurset er inndelt i tre hoveddeler: Internasjonal handel.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Kapitalisme uten vekst? Velferdskonferansen 2012 Oslo Roar Eilertsen De Facto.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Del 4 Kontraktsrett Tre hovedproblemstillinger
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Econ1310
Forelesning i mikroøkonomi.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Boligmarkedet i Danmark 8. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Markedsmekanismen 2. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Modul 1 Økonomi og psykologi Handelshøyskolen BI
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 19 Verdiskaping, vekst og velferd
Kapittel 1 Hva er samfunns-økonomi?
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Penge og finansielle markeder
Measuring production, Income and Spending
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 7: Economic Exposure
Macroeconomics The Big Picture
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Investering og finansiering INEC 1800
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kapittel 6 Produksjon 1.
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Tilbud og etterspørsel
Boligmarkedet i Danmark
Utskrift av presentasjonen:

Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen Høyskolen NKS Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen

Hvordan få tak i meg? Kontor: HiO, avd. ØKS, Pilestredet 56, 3 etg, Rom Y349 e-mail breiva@online.no ivar.bredesen@oks.hio.no telefon 22 45 35 30 (a) 22 56 76 79 (p) 91 16 31 85 (m)

Innledning til mikroøkonomi Kapittel 1 Innledning til mikroøkonomi 1

Selv papegøyen kan bli en utmerket mikroøkonom Tilbud og etterspørsel

Sentrale emner i kurset Kurset tar for seg tre hovedemner Forbrukernes (konsumentenes) etterspørsel etter varer og tjenester (konsumentteori) Produsentenes tilbud av varer og tjenester (produksjonsteori) Produsentene og forbrukerne møtes i et marked og det dannes en pris (markedsteori) Konsentrasjon på selgersiden har betydning for prisdannelsen

Lærebokas oppbygging Kapitlene er inndelt slik Kap 1: Innledning til mikroøkonomi Kap 3: Introduksjon til tilbud og etterspørsel Kap 4: Etterspørseøsteori (elastisiteter) Kap 5: Konsumentteori Kap 6: Bedriftens tilbud Kap 7: Markedsmekanismen Kap 8: Kostnader på kort og lang sikt Kap 9: Økonomisk effektivitet Kap 10: Monopol Kap 11: Mellomliggende markedsformer Kap 15: Markedsvvikt

Hva er mikroøkonomi? Det er vanlig å dele samfunnsøkonomien inn i to hoveddeler - mikro og makro Mikroøkonomi tar for seg: Atferden til individuelle aktører i markedet Når vi konsumerer Hvor mye vi ønsker å etterspørre (kjøpe) Når vi produserer Hvor mye vi ønsker å tilby (selge) 4

Makroøkonomi Makroøkonomi tar for seg: Analyse av aggregerte størrelser Økonomisk vekst Inflasjon Arbeidsledighet Valuta og betalingsbalanse Alle makromodeller har et mikroøkonomisk fundament 6

Bruk og misbruk av mikroøkonomiske modeller Mikroøkonomisk analyse Mikromodeller er ofte en matematisk beskrivelse av en teori som brukes for å analysere atferd I modellene tas ofte strenge forutsetninger Modellenes ”suksesskriterium” er om de kan forklare observert atferd Teorier utvikles over tid 9

Hvorfor studere mikroøkonomi ? Vi bruker alle mikroøkonomi i vår atferd – enten som produsenter eller konsumenter hvor mye mindre vil jeg røyke hvis avgiften på tobakk øker ? vil jeg kjøre etter en lettøl med ny promillegrense 0.2? vil jeg endre hvor mye jeg ønsker å jobbe hvis skattene øker? kan kontantstøtten føre til at jeg heller blir hjemme med barna? vil jeg bygge ut nye boliger hvis boligprisene fortsetter å holde seg høye? 13

Temaer i kapittel 1 Sentralt innen det økonomiske fagfeltet er at ressurser er knappe, både for en nasjon samlet og for en enkelt aktør i markedet Knapphet innebærer valg og prioriteringer Alternativkost (opportunity cost) - hva er verdien av nest beste handling?

Knapphet for hele økonomien For en økonomi samlet kan ikke alle behov dekkes til enhver tid fordi det er mangel på produksjonsfaktorer Arbeidskraft Kapital Vi er derfor opptatt av at ressursene utnyttes på best mulig måte

Produksjonsmulighetskurven

Økonomisk vekst

Vekst avhenger også av valg

Markedsøkonomien og prismekanismen Tre sentrale spørsmål innen mikroøkonomi - H3 regelen på norsk Hva skal produseres? Hvordan skal det produseres? Hvem skal produksjonen tilfalle? Problemene kan løses av markedet eller administrativt styrt (kommando)

Egenskaper ved markedsøkonomien Prismekanismen virker som planleggings-instrument for konsumenter og produsenter. Konsumenter: Hvor mye skal man kjøpe? Produsenter: Hvor mye skal vi selge? Prisene må reflektere reell knapphet - fare for sløsing med ressurser ved manipulerte priser

Markedsøkonomien