Høstkonferansen 2018, Tromsø, 19. - 20. september 2018 Virtuell mobilitet og andre ordninger som fremmer digitalisering og innovasjon
Stortingsmelding om internasjonal studentmobilitet «Samtidig er det viktig å understreke at geografisk mobilitet ikke er det eneste tiltaket som gir studenter internasjonale erfaringer. Fremover vil digitale samarbeids- og kommunikasjonsformer åpne for nye muligheter for internasjonalisering og samarbeid som verdifulle supplement til fysisk mobilitet. Mens utveksling inntil videre omfatter et mindretall, vil slike tiltak nå enda bredere ut.» Harald Nybølet, Khrono, 28. august
Den kunnskapspolitiske konteksten i Europa Erasmus+ ruller ut ordning for dette Det kommer betydelige midler fra og med 2021 EU-kommisjonen forbereder europeisk nav for nettbasert læring EADTU har utviklet en Virtual Mobility Matrix og Virtual Mobility Task Force Erklæringen Bologna Digital, signert mange store universiteter, anbefaler flere digitale løsninger på europeisk nivå Konferansen Bologna Goes Digital i september søker digitale løsninger for læring og mobilitet Annet utviklingsarbeid
EUs Erasmus+ program KA1: Mobilitet (intra-europeisk og global) Studentmobilitet, praksisopphold, mobilitet for faglig og administrativt ansatte, nytt fra 2018 - digitale praksisopphold KA2: Samarbeidsprosjekt Strategiske partnerskap, kunnskapsallianser, felles grader KA3: Politikkutvikling Medborgerskap, sosial inkludering, digitalisering og andre behovsbaserte temaer
Hva er (fysisk) mobilitet i Erasmus+? Støtte til utenlandsopphold, studie- eller praksis Omfatter alle fagområder Integrert del av utdanningen Kan inngå på alle studienivå (bachelor, master og ph.d.) Basert på mobilitetskontrakt mellom student og sender-/vertsinstitusjon Godkjent av hjemmeinstitusjon (kvalitet) Mangfoldige fordeler (språk- og interkulturell kompetanse, nettverk, holdninger, erfaringer, osv,)
Fysisk og virtuell mobilitet Fysisk og virtuell mobilitet har ulik målsetting Virtuell mobilitet kan ikke erstatte eksponerings- og inkluderingsaspekter, men er et viktig supplement Dimensjonering - 20% av studenter deltar i fysisk studentmobilitet, samtidig kan de fleste (100%) av studenter kan delta i virtuell mobilitet Flere muligheter for ulike typer studenter: studenter som ikke kan reise, deltidsstudenter i ulik livssituasjon, eldre studenter, studenter med spesiell behov, osv. Virtuell mobilitet tilbyr løsninger som er tilgjengelige, fleksible, kost-effektive, eskalerbare og bærekraftige
Muligheter med virtuell mobilitet Skaper nye, virtuelle læringsrom og samarbeidsnettverk Støtter opp utviklingen av nettbaserte internasjonale samarbeidsferdigheter Utvikler supplement til studietilbud Initierer varierte og nye undervisningsformer, slike som nettbaserte kurs, virtuelle seminarer, MOOCs, osv. Mange høyere utdanningsinstitusjoner kan delta i ulike samarbeidsnettverk og samarbeide om ulike temaer komponenter i undervisning Simultan og inkluderende undervisning
MEADTU Virtual Mobility Matrix, akser Fysisk mobilitet Virtuell mobilitet Åpen virtuell mobilitet Nettbasert fjernundervisning Hele dokumentet – et analytisk rammeverk Y-akse bl. a.: Kurskatalog Institusjonelle avtaler Læringsavtale Studentregistrering Vitnemål Utfordringer Fordeler for institusjonene Fordeler for studenter
Ordninger som fremmer digitalisering og innovasjon Erasmus+ strategiske partnerskap for innovasjon i høyere utdanning Erasmus+ kunnskapsallianser Innovasjon - stor fleksibilitet, så lenge aktivitetene er koblet til overordnede mål og er relevante for å nå målsettingene for prosjektet: Innovative metoder som bidrar til kvalitetsutvikling i undervisning og læring Nyskapende praksis, metodikk, teknologi og/eller verktøy – digitalisering Ulike studie-, undervisnings- og vurderingsformer (økt digitalisering) Etablering av nye faglige samarbeidsnettverk Studieprogrammer relevant i forhold til arbeidsmarkedets behov
Erasmus+ strategiske partnerskap Deltakere fra minst 3 programland, varighet 2-3 år , støttebeløp 300 000 - 450 000 € Budsjettrammer: Project management and implementation Transnational project meetings Intellectual outputs Multiplier events Learning, teaching and training activities (travel and subsistence) Behovsbasert tilrettelegging Resultater og eksempler: Erasmus+ Project Result Database
Potensiale – hvorfor er dette viktig? Virtual mobility Inclusive access to intercultural study experience Support to international reserach collaboration Capacity building New opportunities for postfgraduate students and researchers Joint titles Joint intercultural curriculum development Complement to physical mobily Development of potentail for internationalisation Kvalitetsaspekter som fremmes av virtuell mobilitet, samt digitalisering og innovasjon Kilde: EADTU