Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Erfaringer fra internasjonal utveksling
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Student Exchange Programme
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Strategisk: Langvarig Målrettet Partnerskap: Fellesskap rundt felles mål Gjensidig nytte – kommer alle partnere til gode.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Ole Petter Ottersen, rektor UiO
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Erasmus + EUs program for utdanning, ungdom og sport Hva er nytt? Line Helene Nilsen Internasjonal rådgiver, Østfold fylkeskommune Møte i Internasjonalt.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Muligheter for internasjonalisering Utlysning av midler 2016.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Internasjonalisering i fagskole RFFs årskonferanse 2016 Ståle Ertzgaard.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Internasjonalisering
Kvalifikasjonsrammeverket
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Internasjonale masterprogram - Fellesgrader -
Overordnet strategi SV-fakultetet
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
SIUs samfunnsoppdrag «SIU har en nasjonal rolle som pådriver for internasjonalisering i hele utdanningssektoren. Gjennom SIUs virke skal enkeltmennesker,
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Miljø for Masteroppgaven?
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Hege Andreassen Utdanningsavdelingen rådgiver
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Hvordan lykkes med utveksling?
Erasmus + gir bedre kvalitet i utdanning
Status internasjonalisering vår 2019
Utskrift av presentasjonen:

Høstkonferansen 2018, Tromsø, 19. - 20. september 2018 Virtuell mobilitet og andre ordninger som fremmer digitalisering og innovasjon

Stortingsmelding om internasjonal studentmobilitet «Samtidig er det viktig å understreke at geografisk mobilitet ikke er det eneste tiltaket som gir studenter internasjonale erfaringer. Fremover vil digitale samarbeids- og kommunikasjonsformer åpne for nye muligheter for internasjonalisering og samarbeid som verdifulle supplement til fysisk mobilitet. Mens utveksling inntil videre omfatter et mindretall, vil slike tiltak nå enda bredere ut.» Harald Nybølet, Khrono, 28. august

Den kunnskapspolitiske konteksten i Europa Erasmus+ ruller ut ordning for dette Det kommer betydelige midler fra og med 2021 EU-kommisjonen forbereder europeisk nav for nettbasert læring EADTU har utviklet en Virtual Mobility Matrix og Virtual Mobility Task Force Erklæringen Bologna Digital, signert mange store universiteter, anbefaler flere digitale løsninger på europeisk nivå Konferansen Bologna Goes Digital i september søker digitale løsninger for læring og mobilitet Annet utviklingsarbeid

EUs Erasmus+ program KA1: Mobilitet (intra-europeisk og global) Studentmobilitet, praksisopphold, mobilitet for faglig og administrativt ansatte, nytt fra 2018 - digitale praksisopphold KA2: Samarbeidsprosjekt Strategiske partnerskap, kunnskapsallianser, felles grader KA3: Politikkutvikling Medborgerskap, sosial inkludering, digitalisering og andre behovsbaserte temaer

Hva er (fysisk) mobilitet i Erasmus+? Støtte til utenlandsopphold, studie- eller praksis Omfatter alle fagområder Integrert del av utdanningen Kan inngå på alle studienivå (bachelor, master og ph.d.) Basert på mobilitetskontrakt mellom student og sender-/vertsinstitusjon Godkjent av hjemmeinstitusjon (kvalitet) Mangfoldige fordeler (språk- og interkulturell kompetanse, nettverk, holdninger, erfaringer, osv,)

Fysisk og virtuell mobilitet Fysisk og virtuell mobilitet har ulik målsetting Virtuell mobilitet kan ikke erstatte eksponerings- og inkluderingsaspekter, men er et viktig supplement Dimensjonering - 20% av studenter deltar i fysisk studentmobilitet, samtidig kan de fleste (100%) av studenter kan delta i virtuell mobilitet Flere muligheter for ulike typer studenter: studenter som ikke kan reise, deltidsstudenter i ulik livssituasjon, eldre studenter, studenter med spesiell behov, osv. Virtuell mobilitet tilbyr løsninger som er tilgjengelige, fleksible, kost-effektive, eskalerbare og bærekraftige

Muligheter med virtuell mobilitet Skaper nye, virtuelle læringsrom og samarbeidsnettverk Støtter opp utviklingen av nettbaserte internasjonale samarbeidsferdigheter Utvikler supplement til studietilbud Initierer varierte og nye undervisningsformer, slike som nettbaserte kurs, virtuelle seminarer, MOOCs, osv. Mange høyere utdanningsinstitusjoner kan delta i ulike samarbeidsnettverk og samarbeide om ulike temaer komponenter i undervisning Simultan og inkluderende undervisning

MEADTU Virtual Mobility Matrix, akser Fysisk mobilitet Virtuell mobilitet Åpen virtuell mobilitet Nettbasert fjernundervisning Hele dokumentet – et analytisk rammeverk Y-akse bl. a.: Kurskatalog Institusjonelle avtaler Læringsavtale Studentregistrering Vitnemål Utfordringer Fordeler for institusjonene Fordeler for studenter

Ordninger som fremmer digitalisering og innovasjon Erasmus+ strategiske partnerskap for innovasjon i høyere utdanning Erasmus+ kunnskapsallianser Innovasjon - stor fleksibilitet, så lenge aktivitetene er koblet til overordnede mål og er relevante for å nå målsettingene for prosjektet: Innovative metoder som bidrar til kvalitetsutvikling i undervisning og læring Nyskapende praksis, metodikk, teknologi og/eller verktøy – digitalisering Ulike studie-, undervisnings- og vurderingsformer (økt digitalisering) Etablering av nye faglige samarbeidsnettverk Studieprogrammer relevant i forhold til arbeidsmarkedets behov

Erasmus+ strategiske partnerskap Deltakere fra minst 3 programland, varighet 2-3 år , støttebeløp 300 000 - 450 000 € Budsjettrammer: Project management and implementation Transnational project meetings Intellectual outputs Multiplier events Learning, teaching and training activities (travel and subsistence) Behovsbasert tilrettelegging Resultater og eksempler: Erasmus+ Project Result Database

Potensiale – hvorfor er dette viktig? Virtual mobility Inclusive access to intercultural study experience Support to international reserach collaboration Capacity building New opportunities for postfgraduate students and researchers Joint titles Joint intercultural curriculum development Complement to physical mobily Development of potentail for internationalisation Kvalitetsaspekter som fremmes av virtuell mobilitet, samt digitalisering og innovasjon Kilde: EADTU