Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
ambisjoner og realiteter
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Petroleumstilsynets (Ptil) undersøkelse vedrørende brønnintegritet
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
Innføring i hovedmodulene
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
STATOIL VEDLIKEHOLDSSTYRING.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Internkontroll i kommuner
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
Arbeidsmiljø ved levetidsforlengelser Praktiske erfaringer
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Risikostyringsprosessen
Internkontroll i norske kommuner
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Seminar ”Mål- og risikostyring” mai 2008
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Planlegge og prioritere tiltak
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
Barrierestyring i praksis ESRA seminar Oslo
ROS-analyse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Organisatoriske barrierer i Statoil
Land barneverntjeneste
Kvalitet, risiko og avvik
Forutsetningsgruppen Møte 1:
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
HMS Utfordringer for en V&M Entreprenør
Organisatorisk læring Tilsyn og granskinger
Hva sier forskningen om håndtering av risiko og usikkerhet?
Møte om livbåter
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Møte nr i Sikkerhetsforum 9. juni – agenda:
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV Sikkerhetsforums årskonferanse 2006 Erik Østby, Andreas Falck, Frank Børre Pedersen Stavanger, 14 juni 2006

Introduksjon Målet med fordraget: Kort oppsummere hvor industrien står i dag mht. styring av storulykkesrisiko Utfordre industriens praksis og behov for bedre risikostyring Påstand: For driftsfasen mangler operatørene en god praksis for risikostyring – i dag har man fokus på aktivitetsstyring! Version 20 September 2018

Norges HMS resultater er ikke bedre enn andres….. Concraft rapporten? Eventuelt Andreas sin statestikk som viser det samme. Version 20 September 2018

Hvor har vi hatt fokus? Prosjektenes fokus: Sikkerhetsfunksjoner og tekniske sikkerhetsbarrierer Risikoanalyser for å dimensjonere og verifisere design Driftsorganisasjonenes fokus: Hendelsesrapportering Styringsparametere, KPI’er Personskader Sykefravær Version 20 September 2018

Noen milepæler OD: ”Guidelines for Concept Safety Evaluations”, 1981 Hovedsikkerhetsfunksjoner Akseptkriterier: 10-4 per år Dimensjonering av beredskap basert på definerte fare og ulykkessituasjoner, 1990-tallet Risiko- og beredskapsanalyser for driftsfasen, 1990-tallet Oppdatering av analysene fra konsept- og designutvikling Industrien leter fortsatt etter form og innhold på disse Risikobaserte teknikker for styring av drift og vedlikehold, ca. 1995 Varierende kvalitet og anvendelse Økt forståelse for systematisk oppfølging av sikkerhetsbarrierer i daglig drift TTS/TST og andre gap-analyser rettet mot sikkerhetsbarrierer, 2000 Historien om ”bullskit in og bullskit out”, men risikoanalysen har vunnet frem og er i dag e integrert del av design – og delvis i HMS styring drift. Blå skrift: Form og innhold på RABA: Adresserer i for liten grad de parameterne som daglig drift kan påvirke, og de komuniserer dårlig med operativt personell (de er skrevet for risikoanalytikerne). La denne ligge nå! Version 20 September 2018

Sikkerhetssystemer – “avvik” fra beste praksis >10000 Må sjekkes med Helle Estimert for 40 installasjoner på norsk sokkel Alle funn fra lav til høy kritikalitet Version 20 September 2018

TTS/TST initiativet Pluss Forbedringsområder Fantastisk initiativ for å få frem status Omfattende og komplett gjennomgang i Statoil og Hydro Andre selskap gjør liknende gap-analyser Stor åpenhet - skjuler ingenting Kravspesifikasjonene og sjekklistene høy kvalitet – reflekterer en ”beste praksis” Grundig gjennomgang – god kvalitet på gap-identifikasjonene Forbedringsområder Varierende grad av oppfølging i driftsenhetene etter at gapene er identifisert Mange driftsenheter sliter med/bruker for lang tid på å implementere tiltak og lukke funnene Videreføringen (runde 2) av TTS/TST prosessen har ikke funnet sin endelige form Mer enn 10000 funn – hva kan industrien lære av dette? Stor utfordring å lukke funnene – ressursproblem - prioritering Version 20 September 2018

Driftsenhetenes store utfordring Andre tiltak Produksjonstiltak 1-2000 KV RUH: 1000-3000 per år TTS: 300-400 gap Andre sikkerhets- tiltak Må ikke med!! Hide?? Ressurser Styring og prioritering Version 20 September 2018

Hvordan prioritere for best sikkerhet? Industrien og regelverket legger opp til styring på gap, oppnådd risikoreduksjon og kontroll med total rest-risiko Utfordring Hvordan få til en sammenhengene prosess fra alle typer funn –> risiko –> tiltak –> sikkerhetsgevinst? Hvordan prioritere for best sikkerhet? Hvordan få mest mulig sikkerhet ut av hver sikkerhetskrone? Version 20 September 2018

Hva er status på risikonivået? Situasjonsbildet… HMS gap Synergi Synergi Synergi § Aksjoner § § Avvik/fravik Avvik/fravik Aksjoner § § Hendelser Hendelser Forbedrings - utf ø rt tiltak SAP SAP SAP § Arb . ordre Tiltak § § Tekniske feil Tekniske feil Aksjoner Prosjekter Revisjoner Revisjoner Konkurranse Modifikasjoner § § Ptil Ptil om ressurser § § SFT SFT § § Interne Interne Prioritering Aksjoner Ingen tiltak Studier Ikke Studier Studier § § SEPA SEPA utf ø rt § § Hazops Hazops Produksjon Operasjonelle TST TST gap § § Avvik Avvik § § Funn Funn Hva er status på gapet? Hvem lukker gapet? Hva er status på risikonivået? Hva prioriteres? Version 20 September 2018

Risikostyring krever eksplisitt oppfølging av risiki risikoeier risiko tiltak tiltaks- ansvarlig tiltak forkastet foreslått Godkjenning av risiko akseptert aktiv foreslått forkastet Godkjenning av tiltak gjennomføres Evaluer tiltak Tiltak lukkes Evaluer risiko etter tiltak lukket Risiko lukkes lukket Risikostyring Aktivitetsstyring Version 20 September 2018

Bakenforliggende årsaker Umiddelbare konsekvenser Hendelser og gap som identifiseres i verdikjeden må risikovurderes i en årsaks-virkningsmodell Årsaker Umiddelbare årsaker Bakenforliggende årsaker Umiddelbare konsekvenser Endelig konsekvenser Topp Hendelse Konsekvenser Risiko håndteres implisitt gjennom beste praksis prosesser og eksplisitt gjennom risikostyring Version 20 September 2018

Konklusjon I driftsfasen driver industrien aktivitetsstyring - ikke risikostyring Risikonivået i driftsfasen har man ikke god nok kontroll på En bør etablere en bedre praksis for eksplisitt styring av risiko i driftsfasen Version 20 September 2018

Version 20 September 2018