Luthers pedagogiske program. Lille og store katekisme. Husandaktsbok

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

… troen er for de svake For opptak:
Barnet som gave og oppgave
Barnegudstjeneste 14.februar 2010
Med et nyfødt barn i våre hender
Jesus – han som kommer tilbake Svein Olaf Thorbjørnsen.
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Sverre Stoltenberg: ”Å finne vei”
Velkommen til skolegudstjeneste
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.
”Jeg tror på Den Hellige Ånd”
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Tre håndfuller vann for livet.
For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den eneste, for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt men ha evig liv.
Velkommen til ettårssamling
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Tro - å komme til tro - å dele troen i hverdagen - å leve i tro (ut av båten)
Det private skriftemål En glemt skatt i Den Norske Kirke
‘Fra Ord til liv’ ‘Fra Ord til liv’ Desember 2011 Desember 2011.
Menighet i bevegelse En prosjekt- presentasjon. Prosjektets målsetting Bidra til å forstå og svare på de utfordringer det er å være misjonerende kirke.
De 10 bud som du finner i Bibelen
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
STØRST AV ALT 5.Klasse Bibelklubb!!!.
Et møte med Gud og andre troende
Internasjonal diakoni i lys av troens tre artikler
”Skapt i Kristus” Efeserne 2,1-13
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Undring Tro Viten.
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
“Disippel-høring”.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Sjelesorgens teologi – tradisjoner og posisjoner
Om hellige skrifter.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Jeg tror på Den Hellige Ånd … syndenes tilgivelse.
Pietismen og konfirmasjonen ”Å vekke folket” Pietisme kaller vi den retningen som kom til Norge på begynnelsen av 1700-tallet. Pietistene.
 Et håndgripelig verktøy -  som forenkler  skaper sammenheng  skaper helhet  Vi ønsker å -  Fokusere  Inspirere HÅNDTRYKK.
«Du er frelst!».  יְהוֹשֻׁעַ  Jesjua = Jesus = Herren + frelse  frelse  fri + hals  «Han er den som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over.
Velkommen til semesteråpninggudstjeneste 21. august Sang og musikk – M-team Preken – Eivind Bergem Dåp Presentasjon av konfirmanter Kollekt til Internasjonal.
Det gamle testamentet - hva har GT å si oss i dag? Misjonssalen våren16.
1 Kan noen virkelig tro at Jesus stod opp fra de døde?
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
-en stor familie av nasjonale kirker
Stoisismen og kristendommen
En hellig allmenn kirke
Hvorfor trenger vi nådens midler?
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Buddhisme og kristen tro
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
JØDISK TRO OG TRADISJON
Salige er de fattige i ånden
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
Det gamle testamentet - hva har GT å si oss i dag?
REFORMASJONEN.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
I begynnelsen var Ordet: Ordet som nådemiddel hos Luther
Den apostoliske trosbekjennelse
Obs. Denne presentasjonen er ikke ment å vises til barna
Jeg tror på Den Hellige Ånd … syndenes tilgivelse
Evangeliet for dummies
“Disippel-høring”.
Det gamle testamentet.
Nattverden.
(Luthersk teologi om) kirken i endring - avsluttende refleksjon
Utskrift av presentasjonen:

Luthers pedagogiske program. Lille og store katekisme. Husandaktsbok KVGS Erfurt 4. april 2018 Knut Alfsvåg VID/MHS

Trosopplæringens forutsetning En forståelse av troens kjerne og sentrum Trosforståelsens utgangspunkt ifølge Luthers katekismer: Det første bud Oppfylles gjennom troen på Gud som giver av livets gaver jfr. forklaringen til første trosartikkel i Lille katekisme Oppfylles når livet ikke forankres i noe annet jfr. forklaringen i første bud i Store katekisme

Det første bud som lov og evangelium Livet har nødvendigvis et forankringspunkt Avsløres i kriser Prøvelser og anfektelser er derfor nødvendige For å finne det ankerfeste som holder En praktisk begrunnelse for troens allmenne relevans som impliserer en kritikk av alternative begrunnelser f. eks. rasjonelle

Syndens problem Bruddet med det første bud å ikke anerkjenne Gud som Gud Drar med seg ikke-oppfyllelsen av alle de andre bud Derfor er gjenopprettelsen av en gudsrelasjon i tillit og lydighet forutsetningen for oppfyllelsen av alle bud "Vi skal frykte og elske Gud så vi . . ."

Trosrelasjonens gjenopprettelse Forutsetningen: Fortellingen om Guds Sønns lidelse, død og oppstandelse Andre trosartikkel Formidlingen: Den Hellige Ånds gjerning ved evangeliet Forklaringen til tredje trosartikkel En forutsetning for å forstå troen, og dermed livet, som gave Derfor også forutsetningen for et liv i samsvar med første bud og første trosartikkel

Den sakramentale konkretisering Dåpen som gjenfødelse Skriftemålet (og prekenen) som tilgivelse Jfr. tanken om den daglige omvendelse Nattverden som nærvær Gudstjenesten som møtet med den inkarnerte

Hvordan formidles denne trosforståelsen? Induktivt? Invitasjon til refleksjon over livet og gudstjenesten som Guds gaver Nei, gjennom utenatlæring av troens kjernestykker Budene, trosbekjennelsen og Herrens bønn Som først utlegges og forklares når en kan dem

Utenatlæringens pedagogiske forankring Tenkt ut fra vantroens forutsetning Synden som sperre for induktiv formidling Overvinnes bare gjennom meddelelsen av et i utgangspunktet fremmed budskap Utenfra-perspektivet og dets mottagelse Utenatlæringens betydning for tilegnelsen

Utfyllende pedagogiske aspekter Bibelstudiets betydning For alle Grunnskoleopplæring også for jenter Betydningen av språkopplæring Utdanning til åndelig og verdslig tjeneste Luthers manglende sans for vitenskap og matematikk Katekismen skal bes Allmenngjøring av tidebønntradisjonen

Store katekisme og Kirkepostillen Lille katekisme er skrevet til bruk i hjemmene Store katekisme er skrevet til bruk for predikanter Kirkepostillen er modellprekener for predikanter Ble på 1800-tallet omformet til andaktsbok for hjemmebruk

Poengene i Luthers pedagogikk Opplæringens målsetting: Forståelsen av Gud som alle gode gavers giver Livet i Guds verden i takknemlighet, tro og etterfølgelse Etableres gjennom innlæring av budene og troen Som forklares og utlegges Og bes Som middel for Åndens levendegjøring av det som er lært Sammenheng mellom innhold og metode Betydningen av Guds nærvær Læres gjennom fortelling av dets viktigste manifestering: Inkarnasjonen