- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Advertisements

Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Filosofi og etikk etter KRL-boka 2005 Ralph Meier Høgskulen i Volda
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
TEMA: VALG, ANSVAR, UTFORDRINGER LÆRINGSMÅL: -REFLEKTERE OVER ETISKE SPØRSMÅL KNYTTET TIL MELLOMMENNESKELIGE RELASJONER, FAMILIE OG VENNER -VITE HVA KONSEKVENSETIKK,
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
Vi flaskar til! -med brøk  Rik oppgåve!. MÅL Rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk. (Repetisjon/ aktivere forkunnskapar)
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Munnleg kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – korleis du appellerer til mottakaren for å få fram bodskapen din og overtyde han. Greske omgrep.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
| Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Audio exercises – lytteøvelser Oppgave 1.  Gjenta– Repeat ♬ 21.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Mål for undervisinga Norsk Eg kan fortelje om ørkenen. Eg veit at nokon ord skrivast med e for æ. Eg kan skrive desse orda rett: er, der, her. Matematikk.
Sokrates.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Lekseplan for 5.trinn uke 36 Mandag 31. august – fredag 4.september
Voss kommune Regionsenter Ca innbyggarar
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Velkommen til foreldremøte
Dydar og laster Kva slags person vil du vere
CAMPAIGNING From vision to action.
Antikkens filosofer 8. trinn
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Hvordan forberede meg til tentamen?
Moralske holdninger - Dydsetikk
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Ny Rammeplan – ny praksis?
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Lær å logge inn til offentlege tenester med BankID på mobil
Velkommen til foreldremøte
Omgrepslæring B – Samarbeid
Kompasstrening.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Samtaletrekk B – Samarbeid
Ha evig liv Joh
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Sokrates.
Sogn og Fjordane i ei brytningstid
Kaveet Patel – Education Officer
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Gjer greie for nasjonalromantiske trekk
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
6. årssteg - veke 19 MELDINGAR TIL HEIMEN Sund Glesnes skule
Utskrift av presentasjonen:

KRLE – VEKE 35: Å UNDRE SEG, Å TRU, Å TENKJE (to wonder, believe and think) - presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear. - reflektere over filosofiske tema knytt til identitet og livstolking, natur og kultur, liv og død, rett og galt. - gjere greie for omgrepa etikk og moral og bruke etisk analyse med utgangspunkt i grunnleggjande etiske tenkemåtar.

Eksistensielle spørsmål: Filosofi: IMPORTANT WORDS: SENTRALE ORD: Eksistensielle spørsmål: - Ting vi lurer på om livet – vår eksistens. Filosofi: Filos = glad i + sofia= kunnskap Å filosofere betyr t.d. å undre seg/gruble over livets mange gåter. IMPORTANT WORDS: Existensial questions: - Things that we wonder about concerning our life on earth – out existence.. Philosophy: Philos = love + sophy = knowledge To wonder/think about, for instance, life’s many mysteries.

EKSISTENSIELLE SPØRSMÅL Kor kjem vi frå? Where do we come from? Kva er meininga med livet? What’s the meaning of life? Kva skjer når vi dør? What happens when we die? Kven er du? Who are you? Lag eit tankekart – kvar strek skal vere ulike roller du har for andre, eller deg sjølv.

SOKRATES OG DEN FILOSOFISKE SAMTALEN (470-399 f.Kr), Athen. Læremeister til m.a. Platon Den filosofiske samtalen – ein læremeister stiller spørsmål, kjem aldri med svar, når ei gruppe filosoferer saman. Med å ikkje gje nokon svaret «tvingar» ein dei andre deltakarane til å tenkje meir sjølv. (A teacher asks questions along te conversation, never answers – to make people think more for themselves). DØME: Hærførar Lakes, s. 13.