HP 2018-2021 Sektor organisasjon, styring og utvikling
Hva slags sektor er egentlig dette? «Administrasjon» Rådmann m/ ledelse og staber Sentral stab/støtte HTV/HVO Lærlinger Kemner/Revisjon/ Eiendom m/ internfinansierte DigIT m/ internfinansierte «Medarbeidere»
Sektoren forvalter betydelige ressurser for kommunen verdier som samtidig er av avgjørende betydning for tjenesteområdene Hvilke utfordringer, utvikling og tiltak er aller viktigst i 2018-2021 i perspektivet «Ett Bærum – tenke langt, handle nå!»
Veksten i etterspørsel er betydelig Samtidig skal prinsipper for god styring og forvaltning utvikles og ivaretas
Og gir ressursutfordringer Det er sterk etterspørsel etter kompetansearbeidskraft innen både eiendom og digitalisering, særlig i vår region Talenter skal rekrutteres i sterk konkurranse med privat og statlig/halvstatlig sektor, det gjelder både ansettelser og ved kjøp av tjenester Kommunens egen kompetansebase er i endring De fleste oppgaver krever nå fag/profesjonsutdanning, og utviklingen vil forsterkes fremover Samtidig faller en del oppgaver bort (automatiseres eller løses utenfor kommunen) Gjør omstillingsprosesser/omplassering mer krevende
Men vi har jo fått til en del også! I 2018-2021 er fokuset REALISERING! Og ikke minst gode strategier og planer! Anskaffelsesstrategien Ett Bærum – Digitalt førstevalg Arbeidsgiverstrategi og strategisk kompetanseplan Klimaklok Kommunikasjonsstrategien Eiendomsstrategien PROSJEKTER FOR TJENESTENE Langsiktig styring - LDIP «Best på digitalisering» Innovasjonsstrategien Investeringsreglement og prosjektmetodikk
Strategisk ledelse, styring og administrasjon Synliggjøring av «Bærumskompetansen» Fortsatt styrket strategisk og langsiktig styring Nøkkeltall, prosjektmetodikk og finansieringsmodell DigIT/Eiendom Realisering av (revidert) innovasjonsstrategi Dialog og medvirkning Mer aktiv innbyggerdialog og ny intern kommunikasjonskanal Realisering av ny anskaffelsesstrategi Fra innkjøp til betaling, innovative og klimakloke anskaffelser
Gjennomføring optimalisering av stab/støtte Ny organisasjon er dimensjonert i forhold til gevinstuttak på 25 millioner fom. 2020. Meste er alt tatt ut! Servicesenteret har mottatt snart 10.000 henvendelser siden 1.9 Mest gjennom «Serviceportalen», en del per telefon Utfordringer: Arbeidsavtaler Eksterne fakturahenvendelser Fokus videre: Optimalisering av organisasjon, forbedring-forbedring- forbedring og digitalisering
Digitalisering og IT Videreutvikling av organisasjonen Skalerbarhet gjennom bedre bruk av leverandørmarkedet Nasjonal pådriverrolle Samordning og standardisering Styring og finansiering IT-sikkerhet Flytting av digital infrastruktur og fysisk arkiv
Eiendom Oppgradering Kommunegården Fortsatt «rigging» for god styring og gjennomføringskraft – organisasjon og systemer Miljø og energiledelse Økt gjennomføring investeringer og vedlikehold Bygge for fremtiden – Digitalisert, klimaklokt og energigjerrig Oppgradering Kommunegården
HR og medarbeidere Godt lederskap Medarbeidere med rett kompetanse Mangfold og inkludering Flyktninger og lærlinger Kunnskapssenteret / Kunnskapsby i Bærum
Stab/støtte påvirker økonomien for sektoren! Transaksjonsoppgavene er sentralisert og «teknisk» belastet programområdet. Selv om 1 a 3 årsverk er rasjonalisert bort i forhold til hva kommunen tidligere har brukt på oppgavene, blir det dermed en teknisk økning i rammene for PO 16. Dette vil bli omfordelt tilbake til sektorene ved Kostra-tilpasning ved slutten av hvert år. Bærum kommer «høyt ut» på administrasjon i ASSS-statistikker. Administrasjon = «funksjon 120» (ikke bare PO 16) Forklaringer: Fordeler minst ut til tjenesteområdene (annen regnskapspraksis) Mindre innslag av selskapsorganisering Flere interne tjenester Rådmannen vil for 2017 tilrettelegge for en praksis mer i tråd med andre kommuner i ASSS.
Økonomiske tiltak Intern organisatorisk, sentralt postert, fellestiltak Viktige merbehovstiltak Viktige innsparingstiltak Intern organisatorisk: Styrket ledelsesressurs eiendom Sentralt postert: Videreutvikle e-læring Personvernombud Klimaklok-prosjektet Kunnskapssenteret Felles vikarordning skole/barnehage Felles (FDV PO 92/93): Energijeger og brannsikkerhet Allerede vedtatt 22,8 mill interne innsparinger ink. Stab/støtte frem mot 2020. Allerede vedtatt 31,3 mill i innsparinger i fellestiltak/sentralt posterte (anskaffelser, øvrig) Nye tiltak: Ansatt-parkering Utvidet/samordnet kantinedrift kunnskapssenteret
Ambisjonen for 2021 er at Bærum skal ha Norges beste og mest effektive kommuneadministrasjon Der vi velger å bruke mer penger, skal det være fordi det skaper merverdi for tjenestene