HP Sektor organisasjon, styring og utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Strategisk ledelse og IKT
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Innovative offentlige anskaffelser
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
HP INTERNFINANSIERTE TJENESTER 1 Rådmannens mål 2008 Miljø lHa gjennomført følgende miljøtiltak i kommunens egen virksomhet:  Nye.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
PSU Tariff 2015 Lønnsoppgjør Orientering.
Årsmøte FSTL 2011 Tema Energimerking Anders Sandbakken Brannrådgiver for eiendomsforvaltning- og utvikling Klinikk for intern service.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Handlingsprogram HP-seminar for formannskapet 11. og 12. mars 2016.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Administrativ organisering
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Organisering, erfaringer og utfordringer
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Årets norske Leanvirksomhet
Seniorer i finansnæringen
Adm Etablering av nye fellestjenester
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Østre Agder.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Organisering, erfaringer og utfordringer
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Målbildet Stab/støtte
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Arven etter ungdoms-OL
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Utskrift av presentasjonen:

HP 2018-2021 Sektor organisasjon, styring og utvikling

Hva slags sektor er egentlig dette? «Administrasjon» Rådmann m/ ledelse og staber Sentral stab/støtte HTV/HVO Lærlinger Kemner/Revisjon/ Eiendom m/ internfinansierte DigIT m/ internfinansierte «Medarbeidere»

Sektoren forvalter betydelige ressurser for kommunen verdier som samtidig er av avgjørende betydning for tjenesteområdene Hvilke utfordringer, utvikling og tiltak er aller viktigst i 2018-2021 i perspektivet «Ett Bærum – tenke langt, handle nå!»

Veksten i etterspørsel er betydelig Samtidig skal prinsipper for god styring og forvaltning utvikles og ivaretas

Og gir ressursutfordringer Det er sterk etterspørsel etter kompetansearbeidskraft innen både eiendom og digitalisering, særlig i vår region Talenter skal rekrutteres i sterk konkurranse med privat og statlig/halvstatlig sektor, det gjelder både ansettelser og ved kjøp av tjenester Kommunens egen kompetansebase er i endring De fleste oppgaver krever nå fag/profesjonsutdanning, og utviklingen vil forsterkes fremover Samtidig faller en del oppgaver bort (automatiseres eller løses utenfor kommunen) Gjør omstillingsprosesser/omplassering mer krevende

Men vi har jo fått til en del også! I 2018-2021 er fokuset REALISERING! Og ikke minst gode strategier og planer! Anskaffelsesstrategien Ett Bærum – Digitalt førstevalg Arbeidsgiverstrategi og strategisk kompetanseplan Klimaklok Kommunikasjonsstrategien Eiendomsstrategien PROSJEKTER FOR TJENESTENE Langsiktig styring - LDIP «Best på digitalisering» Innovasjonsstrategien Investeringsreglement og prosjektmetodikk

Strategisk ledelse, styring og administrasjon Synliggjøring av «Bærumskompetansen» Fortsatt styrket strategisk og langsiktig styring Nøkkeltall, prosjektmetodikk og finansieringsmodell DigIT/Eiendom Realisering av (revidert) innovasjonsstrategi Dialog og medvirkning Mer aktiv innbyggerdialog og ny intern kommunikasjonskanal Realisering av ny anskaffelsesstrategi Fra innkjøp til betaling, innovative og klimakloke anskaffelser

Gjennomføring optimalisering av stab/støtte Ny organisasjon er dimensjonert i forhold til gevinstuttak på 25 millioner fom. 2020. Meste er alt tatt ut! Servicesenteret har mottatt snart 10.000 henvendelser siden 1.9 Mest gjennom «Serviceportalen», en del per telefon Utfordringer: Arbeidsavtaler Eksterne fakturahenvendelser Fokus videre: Optimalisering av organisasjon, forbedring-forbedring- forbedring og digitalisering

Digitalisering og IT Videreutvikling av organisasjonen Skalerbarhet gjennom bedre bruk av leverandørmarkedet Nasjonal pådriverrolle Samordning og standardisering Styring og finansiering IT-sikkerhet Flytting av digital infrastruktur og fysisk arkiv

Eiendom Oppgradering Kommunegården Fortsatt «rigging» for god styring og gjennomføringskraft – organisasjon og systemer Miljø og energiledelse Økt gjennomføring investeringer og vedlikehold Bygge for fremtiden – Digitalisert, klimaklokt og energigjerrig Oppgradering Kommunegården

HR og medarbeidere Godt lederskap Medarbeidere med rett kompetanse Mangfold og inkludering Flyktninger og lærlinger Kunnskapssenteret / Kunnskapsby i Bærum

Stab/støtte påvirker økonomien for sektoren! Transaksjonsoppgavene er sentralisert og «teknisk» belastet programområdet. Selv om 1 a 3 årsverk er rasjonalisert bort i forhold til hva kommunen tidligere har brukt på oppgavene, blir det dermed en teknisk økning i rammene for PO 16. Dette vil bli omfordelt tilbake til sektorene ved Kostra-tilpasning ved slutten av hvert år. Bærum kommer «høyt ut» på administrasjon i ASSS-statistikker. Administrasjon = «funksjon 120» (ikke bare PO 16) Forklaringer: Fordeler minst ut til tjenesteområdene (annen regnskapspraksis) Mindre innslag av selskapsorganisering Flere interne tjenester Rådmannen vil for 2017 tilrettelegge for en praksis mer i tråd med andre kommuner i ASSS.

Økonomiske tiltak Intern organisatorisk, sentralt postert, fellestiltak Viktige merbehovstiltak Viktige innsparingstiltak Intern organisatorisk: Styrket ledelsesressurs eiendom Sentralt postert: Videreutvikle e-læring Personvernombud Klimaklok-prosjektet Kunnskapssenteret Felles vikarordning skole/barnehage Felles (FDV PO 92/93): Energijeger og brannsikkerhet Allerede vedtatt 22,8 mill interne innsparinger ink. Stab/støtte frem mot 2020. Allerede vedtatt 31,3 mill i innsparinger i fellestiltak/sentralt posterte (anskaffelser, øvrig) Nye tiltak: Ansatt-parkering Utvidet/samordnet kantinedrift kunnskapssenteret

Ambisjonen for 2021 er at Bærum skal ha Norges beste og mest effektive kommuneadministrasjon Der vi velger å bruke mer penger, skal det være fordi det skaper merverdi for tjenestene