BTI-handlingsveileder barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Advertisements

Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Stafettloggen Handlingsveileder. Generelt: Loggen følger barnet fra opprettelse og ut grunnskole. Loggen kan avsluttes. Det tas PDF utskrift hvert år,
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Å SE OG KOMME I MØTE. Rusmidler Selv om bruk av rusmidler har mange gleder ved seg innebærer det også alltid en potensiell fare Alkohol er det mest dominerende.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
BTI- Stord kommune. FORELDREROLLA BTI BTI-modellen 22.9.sept.2015.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Sosialpedagogikk på Manglerud
Barneverntjenesten i Åmot
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
Stafettloggen Handlingsveileder
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
INFORMASJON OM BARNEVERN
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Faglig utvikling hos sykepleierne
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Handlingsveileder Stafettloggen i BYN
BTI-handlingsveileder skole
Framgangsmåte i mobbesaker
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Stafettloggen Handlingsveileder VGS – region
Valgfag innsats for andre
Stafettloggen - handlingsrettleiar
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
BTI- Stord kommune.
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Trygt og godt skolemiljø
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Foreldreundersøkelsen 2018
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Seksjon barn og familie
Klubbutvikling oppfølging
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
T I M S - teamet Informasjon om Handlingssirkel
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Stafettloggen Handlingsveileder
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Koble til trådløst nett
Utskrift av presentasjonen:

BTI-handlingsveileder barnehage Oktober 2017

BTI-modellens nivåer og trinn

BTI-modellen Avslutt Avklar om innsatsen skal endres, videreføres eller avsluttes Avklar om innsatsen(e) skal endres, videreføres eller avsluttes Avklar om innsatsen(e) skal endres, videreføres eller avsluttes Avklar undring / bekymring Evaluer innsatsen Evaluer innsatsen(e) Evaluer innsatsen(e) Del undring/ bekymring Gjennomfør innsatsen Gjennomfør innsatsen(e) Koordiner og gjennomfør innsatsen(e) Konkretiser undring / bekymring Beskriv målet og innsatsen Planlegg gjennomføring og evaluering av innsatsen(e) Tverrfaglig møte Undring / bekymring Møte med foreldre / den unge Etabler kontakt med annen tjeneste Etabler kontakt mellom relevante tjenester

Hva: Avslutt eller gå videre til nivå 1 Hva: Avslutt eller gå videre til nivå 1.Dokumenter hvorfor sak avsluttes. Hvordan: Konkluder i observasjonsnotat dersom det er opprettet. Hvem: Pedagogisk leder Verktøy: Observasjonsnotat Hva: Er det grunn til å gå videre? Hvordan: Hvis nei, avsluttes saken. Hvis ja, vurderes behov for ulike interne tiltak. Hvem: Pedagogisk leder i samarbeid med assistenter/fagarbeidere, med orientering til styrer når det tas videre til nivå 1. Verktøy: Referat fra undringssamtale Hva: Hver enkelt deler sine observasjoner Hvordan: 1) Deling av undring med kolleger på avdelingen sin 2) deling av undring med styrer 3) deling av undring med barnet/foresatte. Er dere usikre, ta kontakt med hjelpetjenestene for råd og veiledning og saken diskuteres anonymt/ med samtykke. Hvem: Alle medarbeidere, pedagogisk leder tar saken videre Verktøy: Mal for samtale med barn, Undringssamtale med foresatte(Mal), Samtykke tverrfaglig samhandling Hva: Med konkretisering menes at den undringen man har fått gjennom observasjon eller samtaler, sammenfattes og gjøres skriftlig. Konkretisering innebærer eventuelle spørsmål som man ønsker å få svar på og som kan underbygge eller avkrefte en undring/ bekymring. Hvordan: Noter det du undres over i observasjonsnotat. Hvem: Alle medarbeidere Verktøy: Observasjonsnotat Hva: Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål om barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. I denne fasen er det ingen antakelser eller fasitsvar på spørsmålene. Hvem: Alle medarbeidere Verktøy: 1) Barn og unges signaler på mulig mistrivsel 2) Bekymringsskala foresatte NB! Utgangspunkt for alle nye barn: Skjema om Startsamtale med foresatte om nye barn i barnehage. Telefontolk brukes ved behov. Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep

Hva: Dersom saken skal fortsette, besluttes det om den skal fortsette på nivå 1 med system/individ tiltak i barnehagen, eller om den skal fortsette til nivå 2 og medvirkning fra andre instanser/ andre tjenestetilbud. Hvordan: Beslutning tas av styrer i barnehage eller i møte med TILF-ressurs, og inkludere foresatte Hvem: styrer, pedagogisk leder, foresatte Verktøy: Rutine TILF ressurs Hva: Evaluer tiltak og vurder behov for ytterlig hjelp. Enten interne eller tverrfaglige tiltak . Hvordan: Evaluering tas enten av styrer i barnehagen eller i møte med TILF-ressurs, og inkluderer foresatte. Hvem: Styrer, pedagogisk leder, foresatte eller i TILF ressurs Verktøy: Hva: Iverksetting av tiltak i barnehagen. Dette kan også involvere tiltak som skal gjennomføres i barnehagen, med veiledning fra 1. linje tjeneste (helsestasjon) ved samtykke fra foresatte. Ved behov for tverrfaglig veiledning tas saken opp i TILF-ressurs. Hvordan: Tiltak som endring av grupper, lekegrupper, samtale med barn, o.a Hvem: Pedagogisk leder og styrer, Verktøy: Skjema om tiltak for fokusbarn, Analysemodell (LP) Hva: Møte med foresatte hvor agenda er å skape felles virkelighetsforståelse ved å drøfte grunnlagsinformasjon, planlegge eventuelle tiltak og evaluere beslutningsprosessen. Hvordan: Møtet gjennomføres etter bestemt mal. Husk å formidle ro, trygghet og beskyttelse, med barnet i sentrum. Veien videre avklares, og ny møtedato settes. Samtykkeerklæring undertegnes dersom andre instanser trekkes inn i beslutning, som veiledere, eller som del av tiltak. Hvem: Styrer og pedagogisk leder avgjør hvem som har saken (avhenger av hva saken handler om), foresatte. Verktøy: Samtalemal, Samtykke- tverrfaglig samhandling , Den nødvendige samtalen Hva: Med definering av bekymring menes gjennomgang av observasjoner , og opprette sak i barnets mappe. Dette inngår som grunnlagsinformasjon, sammen med notat fra startsamtalen hvis det er gjennomført, i neste møte med foresatte. Hvordan: Definer oppmerksomhet, sett mål og konkretiser tiltak Hvem: Pedagogisk leder i samarbeid med styrer, eller i barnehagens ledermøter Verktøy: Loggbok , Konkretisering av bekymring, Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep

Hva: Igangsatt innsats vurderes om det skal avsluttes, fortsetter eller fornyes. Dokumenter hvorfor saken avsluttes i barnets mappe. Vurder om saken skal videreføres på nivå 2, eller flyttes til nivå 1 eller 3 Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Hvem: Saksbehandler ved den aktuelle instans i samarbeid med styrer Verktøy: Som forrige trinn Hva: Igangsatte tiltak evalueres. Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Hvem: Styrer, ped leder, representant for involverte tjeneste og foresatte Verktøy: IO plan, årsrapport, skjema om fokusbarn , BTI møte-mal Hva: Barnehagene har ansvar for at tiltak i barnehagen blir gjennomført. Hvordan: Barnehagene følger avtaler som er blitt gjort i direkte kontakt med den aktuelle tjeneste. Hvem: Styrer, pedagogisk ledere, spesialpedagoger (ekstra ass.) Verktøy: Som forrige trinn Hva: Barnehagen får anbefaling/sakkyndig vurdering om tiltak som skal iverksettes i barnehagen, i hjemmet eller i annen tjeneste. Hvordan: Involvert tjeneste følger egne prosedyrer for oppfølging og undersøkelse, gjennomføring og oppfølging av tiltak. Hvem: Den enkelte saksbehandler i tjenesten. Verktøy: Sakkyndig vurdering fra PPT , enkeltvedtak fra barnehageleder, tilbakemelding fra barnevernet, Hva: Barnehagene sender melding/henvisning til den aktuelle instans. Oppdatere BTI-stafettlogg. Hvordan: Barnehagene skaffer aktuell informasjon til melding/henvisning. Foresatte holdes informert. Hvem: Pedagogisk leder i samarbeid med styrer . Verktøy:1. linjetj: Henvisning til fysioterapeut, Henvisning til PPT, Bekymringsmelding til barneverntjenesten, 2. linjetj: Veiledning fra Spe- og småbarnsteam Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep

Hva: Igangsatt innsats vurderes om det skal avsluttes, fortsetter eller fornyes. Dokumenter hvorfor saken avsluttes i barnets mappe. Vurder om saken skal videreføres på nivå 3, eller flyttes til nivå 1 eller 2 Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Hvem: Saksbehandler ved den aktuelle instans i samarbeid med styrer Verktøy: Stafettlogg Hva: Igangsatte tiltak evalueres Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Hvem: Styrer og pedagogisk leder i samarbeid med involvert tjeneste Verktøy: Stafettlogg Hva: Gjennomfør tiltak i barnehagen Hvordan: i Henhold til plan for tiltak Hvem: Ansvarlige i de ulike tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak Verktøy: Stafettlogg Hva: Faglig forum satt sammen av representanter for ulike tjenester i den aktuelle saken. Hvordan: Drøfting av grunnlagsinformasjon, planlegge tiltak, avtale nytt møte. Hvem: Styrer i barnehage med pedagogisk leder, aktuelle instanser og foresatte Verktøy: IO plan, årsrapport, skjema om fokusbarn , bekymringsmelding til barnevernet Hva: Ved behov for mer komplekse samarbeid (eventuelt med ansvarsgruppe/Individuell Plan) over til Nivå 3. Hvordan: Innkalle de ulike instansene og foresatte til møte med barnehagen Hvem: Styrer i samarbeid med pedagogisk leder Verktøy: Mal for møteinnkalling, samtykke skjema, stafettlogg Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep