Kvalitet i et moderne sykehus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE
Systematisk HMS arbeid
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
IKT og pasientsikkerhet
eksempler på HMS-faktorer:
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Pasientforløp alkohol
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Definisjon av ulike HMS-begreper
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Trygg kirurgi EU Gardermoen UNN. UNN Tromsø har et betydelig dårligere resultat enn UNN Harstad og UNN Narvik på bruk av sjekkliste (alle tre deler)
Trygg kirurgi – særlig vekt på forebyggelse av postoperative sårinfeksjoner Stig Harthug leder av fagrådet og kvalitetssjef/professor Haukeland universitetssykehus.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitet, risiko og avvik
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
AIM – reduksjon av uønsket variasjon - Kontormøte
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva sier forskningen om håndtering av risiko og usikkerhet?
Forskrift om Internkontroll
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet i et moderne sykehus Stig Harthug Kvalitetssjef/professor II 30.8.2010

Definisjon av kvalitet i helsetjenesten (Nasjonal Helseplan) Med kvalitet forstås i hvilken grad aktiviteter og tiltak i helsetjenestens regi øker sannsynligheten for at individ og grupper i befolkningen får en ønsket helsegevinst, gitt dagens kunnskap og ressursrammer.

Sosial- og helsedirektoratets rapport ...Og bedre skal det bli Helsetjenester av høy kvalitet er virkningsfulle er trygge og sikre involverer brukere og gir dem innflytelse er samordnet og preget av kontinuitet utnytter ressursene på en god måte er tilgjengelige og rettferdig fordelt

Kvalitetssystem Tradisjonelt stor vekt på internkontroll Noen har stor tiltro til sertifisering (ISO 9000) I Helse Vest gruppen har vi liten tiltro til sertifisering som generelt virkemiddel Sertifisering og akkreditering kan være godt egnet for eksempel for laboratorievirksomhet

Helse Vest -kvalitetssatsing Kunnskap som grunnlag for fagleg verksemd og for rådgiving. Pasientfokus for å ivareta pasientane på ein god måte. Pasienttryggleik førebyggje og redusere risiko for utilsikta hendingar. Måle resultat som grunnlag for forbetring.

Kvalitetsindikaorer Dagens indikatorer har mange svakheter De som er interessante på nasjonalt nivå oppleves som lite relevante for lokale formål Nasjonalt arbeid med nye indikatorer i startfase

Kvalitetsregistre Stor tiltro og interesse blant fagfolk Tross enkelte unntak, få eksempler på konkret kvalitetsforbedring i kjernevirksomheten Leddproteseregisteret en stor suksss Tykktarmskreftregisteret en stor suksess Stor nasjonal satsing

Kvalitet vs. pasientsikkerhet Pasientsikkerhet omfatter vesentlige deler av det som forstås med kvalitet i kjernevirksomheten Pasientsikkerhet appellerer mer til helsepersonell enn kvalitet

Praktisk pasientsikkerhetsarbeid Arbeid med uønskede hendelser reaktivt meldinger proaktivt forbedringsarbeid prøver å knytte dette sammen - hendelsesbasert forbedringsarbeid

Hva er en uønsket hendelse? en ikke tilstrebet hendelse som skader pasienten, eller medfører risiko for skade som følge av helsetjenestens handlinger eller mangel på samme. unntak: kjente komplikasjoner og bivirkninger ved medisin

Analyser av uønskede hendelser Danmark 5,5 mill. innbyggere. ca 20.000 årlige meldinger til nasjonale rate på 3,6 meldinger per 1000 innbyggere Helse Vest sitt ansvarsområde ~ 1 mill innbyggere 3982 pasientrelaterte uønskede hendelser registrert i Synergi 2009 var (hvorav Helse Bergen har 1391) rate på 4,0 meldinger per 1000 innbyggere

Hva kan vi gjøre med dette? Oppdage feil og uhell Analysere årsaker og risikoforhold Iverksette forebyggende tiltak Anvende medisinsk kunnskap og sytemkunnskap slik av vi sørger for jevn hverdagskvalitet

Meldinger om uønskede hendelser Helse Bergen 2009 Totalt 8699 1125 pasientrelaterte 84 utvalgsbehandlede 50 oversendt Helsetilsynet 209 klagesaker til NPE

Ulike aktiviteter USA: 100K -kampanjen Danmark: Norge: Egen variant av 100K-kampanjen Nasjonalt system for melding av uønskede hendelser Enhetlig og landsdekkende system for hendelsesbasert analyse (kjerneårsaksanalyse) Norge: Nasjonal enhet for pasientsikkerhet Årkonferanse for pasientsikkerhet (Nasjonalt register for uønskede hendelser - foreløpig lagt på is) De fleste foretak styrker arbeidet med uønskede hendelser

Tanker om årsaker til uønskede hendelser Ansatte: Travelhet -underbemanning Ledere: Tankeløshet og slurv fra medarbeidere, personfeil Fra eksperter på området forbedring: Ved de fleste hendelser kan det identifiseres systemfeil som er et godt utgangspunkt for forbedring

Lærende organisasjon En organisasjon som hele tiden er opptatt av å bli bedre Lar ikke en god anledning til å lære fra feil gå fra seg

Teser for lærende organisasjon Ansatte er her for å hjelpe pasientene Ingen ønsker å skade noen Når skader kan skje, er det oftest fordi vi ikke har planlagt eller organisert arbeidet godt nok Systemfeil er vanlige, men kan oftest fjernes No shame, no blame Vi er forpliktet på å bidra med å unngå lignende hendelser i framtiden

Pasientsikkerhetskultur i Helse Bergen Aktivt arbeid innen akuttmedisin simuleringslæring sjekklister Nettsted-for deling av erfaringer Kurs i pasientsikkerhet Studentoppgave spørreundersøkelse 259 leger Kulturmåling 400 medarbeidere i kirurgisk virksomhet i samarbeid med UiS EU-prosjekt 2011 sammen med de fremste forskningsmiljøene på pasientsikkerhetskultur

Hva gjør vi i Helse Bergen? Pasientsikkerhet inngår i en overordnet kvalitesstrategi Omfattende arbeid med uønskede hendelser (Synergi) Pilotprosjekt for risikostyring Fokus på systematisk kompetanseoppbygning og dokumentasjon (Dossier) Satsing på flere kvalitetsregistere Kurs i pasientsikkerhet (skal gjentas en rekke ganger) En rekke lokale prosjekter (eks 23 kvalitetsutviklingsprosjekter i Psykiatrisk divisjon BEST ”Helt sikkert” Kurs i kjerneårsaksanalyse Brukerundersøkelser

Konklusjoner Kvalitet i sykehus er tett knyttet til kjernevirksomheten Forbedring av kjernevirksomheten viktig Læring fra uønskede hendelser er en viktig tilnærming