Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Læringsstøttesenter - kurs
8 Skumlesing.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Blooms taksonomi for kunnskap
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
12 Reflekterende lesing.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Tankekart og læringstrategi
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
Lesing og lesestrategier
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Argumenterende tekster
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Studieteknikk for meir effektiv læring
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Skoleutvikling B – Samarbeid
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner Dag Wiese Schartum, AFIN

Generelt Folk er forskjellige. Finn ut hva som fungerer for deg. Ikke la studiet bli noe du gjør alene. Finn deg én eller flere medstudenter å samarbeide med. Pass på at alle får bli med. Varier studieteknikkene. Lesing av pensum er bare en liten del av aktivitene. Mange studieteknikker krever at flere samarbeider. Du må sørge for å lese, tegne, skrive og snakke fag. Begyn med å få oversikt for å anslå arbeidsmengde

Noen leseteknikker (1): Systematisk lesing Hva slags tekst er dette? (redegjør for faktiske forhold, argumenterer, diskuterer mv) Hvordan skal jeg lære teksten? (forstå og/eller reprodusere?) På hvilket nivå bør jeg lese teksten? (helheten, hovedelementer, detaljer) Hva er sammenhengene mellom nivåene? (hovedkategorier, underkategorier) Har teksten sammenheng med noe annet jeg har lest eller kan? (assosiere!) Hvordan kan jeg forklare disse sammenhengene?

Noen leseteknikker (2): Kritisk/problemorientert lesing Er jeg enig i innholdet av teksten? (Har forfatteren dekning for sine synspunkter, resonnerer hun logisk mv) Hvilke er de tre vanskeligste elementene i denne teksten? Hvorfor er det vanskelig? (språk, usystematisk, jeg mangler bakgrunnskunnskap) Hva er mest interessant med denne teksten – og hvorfor? (aktualitet, betydning for noe jeg synes er viktig? mv)

Noen leseteknikker (3): Alternativ, sammenlignende lesing Gå i biblioteket og let opp én alternativ fremstilling for hvert hovedemne Sammenlign den nye fremstillingen med pensum-fremstillingen Ta stilling til styrker og svakheter ved pensumfremstillingen vurdert ut i fra den alternative litteraturen

Noen tegneteknikker Lær deg alle tegninger i pensumlitteraturen og forelesnings-presentasjonene Tegn dem Forstå og forklar dem Vær kritisk: kan de gjøres bedre? Tenk igjennom om det stoffet du har lest kan tegnes i form av strukturer, flytdiagrammer, tankekart e.l. Lag utkast og vis medstudenter for å høre om de er enige

Noen skriveteknikker Skriv og gjengi det du har lest, mest mulig med egne ord Finn fram til det du f.eks. mener er de ti viktigste begrepene i en pensumtekst. Skriv gjengivelse av innholdet med utgangspunkt i disse ordene Skriv tidligere eksamensoppgaver. Bytt med en medstudent og rett/kommenter den andre besvarelser. Bruk pensum som støtte.

Noen snakketeknikker Bestem deg for et avgrenset emne eller en sammenheng mellom emner Forklar for en medstudent (med utgangspunkt i tekst eller tegning). Medstudenten gjør notater og merker seg uenigheter, mangler og andre svakheter. Ta disse forholdene opp til diskusjon. Slå opp i pensum for å avklare. Gå deg en tur et ensomt sted og snakk deg igjennom et emne. Gjør gjerne opptak. Hva var du fornøyd med? Hva hadde du problemer med? Gå til pensum og les problemstoffet. Forklar til en venn eller et familiemedlem hva DRI-emnet går ut på. Prøv å gjøre det så enkelt som mulig og unngå å bruke faguttrykk.