Kort presentasjon av prosjektet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Snart klar for videregående skole
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Overgangsprosjektet NY GIV
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
LP og evidens i undervisningen
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Foreldremøte 9. trinn 24. Mars 2015.
Folkehelseprofilene, statistikkbankene og skolemiljøet Heidi Lyshol Avdeling for helsestatistikk 2015.
Matematikk på mellomtrinnet
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Info 10. trinn Vår Skriftlig eksamen Elevene skal opp til skriftlig eksamen i ett fag – norsk (både hovedmål og sidemål), matematikk eller engelsk.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
1+1 prosjektet Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet Vibeke Opheim Prosjektleder NIFU Presentasjon av prosjektet juni 2016.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
1+1 prosjektet Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet Informasjon om prosjektet til foreldre med barn ved deltakende skoler. Høst.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
1+1 prosjektet Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet Informasjon om prosjektet til foreldre med barn ved deltakende skoler. Høst.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
1+1 prosjektet Prosjektledelse: Vibeke Opheim, nifu Pål Schøne, isf
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
«Utviklende læring i matematikk»
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Bedre gjennomføring i matematikk
Ved fylkeslege Petter Schou
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Vibeke Opheim Prosjektleder NIFU
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Brukerundersøkelsen 2018 Har du deltatt?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE OM VGS
Møte for foresatte Vg
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Kort presentasjon av prosjektet Forskningsprosjektet «Intensivundervisning i matematikk for yrkesfagelever» Kort presentasjon av prosjektet

Bakgrunnen for prosjektet Stort frafall i videregående opplæring Skolene gjennomfører mange tiltak for å hjelpe elevene, men mangler forskningsbasert kunnskap om tiltakene virker Matematikkfaget omtales ofte som et «hengefag» som fører til frafall Prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet

Innholdet i prosjektet Mål: Gi elevene bedre kompetanse i matematikk Kunnskap, motivasjon, mestring, holdning til faget Varighet: 5 dager med kun matematikkundervisning Tidspunkt: Skoledagene torsdag-fredag og mandag-onsdag rett etter påske Deltakelse: Alle elevene som blir valgt ut skal delta. Dette kommer i stedet for vanlig undervisning disse dagene Målgruppe: Elever med forholdsvis svake prestasjoner i matematikk på teknikk og industriell produksjon (TIP) og helse og oppvekstfag (HO) Deltakere: Alle skolene i Vest-Agder, Rogaland, Sør-Trøndelag og Nordland

Elevene skal gjøre Høst: Vår: Alle elever: Spørreundersøkelse – holdninger til faget, motivasjon, trivsel Alle elever: Prøve i matematikk Vår: Noen elever: Skal ha intensivundervisningen Elever som presterer svakt i faget på TIP og HO Halvparten av skolene blir trukket ut tilfeldig til å gjennomføre intensivundervisningen Alle elever: Ny spørreundersøkelse Alle elever: Ny prøve i matematikk Noen få elever: Intervju

Samtykke og forskning Tiltaket evalueres Senter for økonomisk forskning ved NTNU og Rambøll Management Consulting Det er nødvendig å koble sammen informasjon om elevene fra ulike kilder Aktuelle data: Svarene på spørreundersøkelsene Resultatene på matematikkprøvene Offentlige registerdata: Kjønn, familiebakgrunn, utdanningsforløp, jobber, mv. All informasjon vil være avidentifisert for forskerne Eleven må samtykke i kobling av data ved å skrive under samtykkeerklæring Dette samtykke kan eleven trekke når som helst uten begrunnelse

Takk for oppmerksomheten