Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44 siv.svendsen@hit.no 2015
siv.svendsen@hit.no 2015
siv.svendsen@hit.no 2015
Begreper- kan vi de? Teller Nevner Brøkstrek Likeverdig Felles nevner Utvide Forkorte Uekte brøk Ekte brøk Blandet tall Brudden brøk Invers/omvendt brøk Den resiproke brøken siv.svendsen@hit.no 2015
I læreplanen: Etter 7.årstrinn: beskrive og bruke plassverdisystemet for desimaltal, rekne med positive og negative heile tal, desimaltal, brøkar og prosent og plassere dei ulike storleikane på tallina finne samnemnar (bm.: fellesnevner) og utføre addisjon, subtraksjon og multiplikasjon av brøkar Etter 10.årstrinn: samanlikne og rekne om mellom heile tal, desimaltal, brøkar, prosent, promille og tal på standardform, uttrykkje slike tal på varierte måtar og vurdere i kva for situasjonar ulike representasjonar er formålstenlege rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk behandle, faktorisere og forenkle algebrauttrykk, knyte uttrykka til praktiske situasjonar, rekne med formlar, parentesar og brøkuttrykk og bruke kvadratsetningane siv.svendsen@hit.no 2015
Hva er en brøk? Del av en hel siv.svendsen@hit.no 2015
Tusen millioner 6A siv.svendsen@hit.no 2015
Hva er en brøk? Del av en mengde siv.svendsen@hit.no 2015
siv.svendsen@hit.no 2015
Hva er en brøk? Et tall på tallinja siv.svendsen@hit.no 2015
Hva er en brøk? Et forhold mellom antall eller målte størrelser siv.svendsen@hit.no 2015
siv.svendsen@hit.no 2015
Hva er brøk? Svaret på en divisjonsoppgave: 4:6= 4 6 = 2 3 Vi kan altså se på divisjon som en brøk. Det kan gi flere muligheter: 600:18 600 18 = 100 3 siv.svendsen@hit.no 2015
Likeverdige brøker 2 3 = 2∙2 3∙2 = 4 6 3 9 = 3:3 9:3 = 1 3 Representerer samme tall eller punkt på en tallinje Representerer samme «areal» av en hel(obs: dette er en upresis måte å si det på) Når vi utvider en brøk eller forkorter en brøk får vi likeverdige brøker Eks utvider med 2: 2 3 = 2∙2 3∙2 = 4 6 Eks forkorter med 3: 3 9 = 3:3 9:3 = 1 3 siv.svendsen@hit.no 2015