Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
Formler og funksjoner.
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Brøk - fra hele til mange deler.
Utvidelser av tallområdet:
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Komplekse tall Naturlige tall
Læreplaner i matematikk
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Målene for regning og bruk av regnestrategier
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Vurdering i matematikk
Brøk, desimaltall og prosent
Funksjoner og didaktikk
Tallære Matematikk 1 A1A/A1B jan
-hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen?
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
M4 onsdag 22. okt.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Fra det kjente til det ukjente…
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Emne C: Praktisk bruk av matematikk Klepp ungdomsskule.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
GRUNNLEGGJANDE TALLFORSTÅING Heile tal, brøk og desimaltal + litt kombinatorikk.
Vi flaskar til! -med brøk  Rik oppgåve!. MÅL Rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk. (Repetisjon/ aktivere forkunnskapar)
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
REKNINGREKNING med heile tal, brøk, prosent, desimaltal og bokstavar.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Kvadrat Kvadrattal Den første kvadratsetning (a + b) 2 (x + 3) 2 =
Brøkrekning Korleis rekne med brøk.?. Eit undervisningsopplegg. Laga av elevar ved Laga av elevar ved Ytre Solund skule Ytre Solund skule.
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Brøk Regneartene.
Multiplikasjon og divisjon
Minikurs: Introduksjon av algebra
De fire regneartene.
Opplæringsplan i basiskunnskap matematikk
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Brøk Brøkbegrepet.
Algebra er bra – hva er algebra?
Velkommen til foreldremøte i 2a
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Standardform: = 0, = Utvida form med tiarpotens: 3567,87=
Oppgåve 7 Lotte kjøper ein telefon til 5000 kr inklusive 25 % meirverdiavgift. Kor mange kronar utgjer meirverdiavgifta? Kryss av for rett svar.   250.
Prosent.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Om brøk, det delte og det hele.
Velkommen til foreldremøte i
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Algebrabrikker Sigbjørn Hals.
Brøk/prosent/desimaltall

Brøk Brøkbegrepet.
Matematikk vg1 1T.
Utskrift av presentasjonen:

Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44 siv.svendsen@hit.no 2015

siv.svendsen@hit.no 2015

siv.svendsen@hit.no 2015

Begreper- kan vi de? Teller Nevner Brøkstrek Likeverdig Felles nevner Utvide Forkorte Uekte brøk Ekte brøk Blandet tall Brudden brøk Invers/omvendt brøk Den resiproke brøken siv.svendsen@hit.no 2015

I læreplanen: Etter 7.årstrinn: beskrive og bruke plassverdisystemet for desimaltal, rekne med positive og negative heile tal, desimaltal, brøkar og prosent og plassere dei ulike storleikane på tallina finne samnemnar (bm.: fellesnevner) og utføre addisjon, subtraksjon og multiplikasjon av brøkar Etter 10.årstrinn: samanlikne og rekne om mellom heile tal, desimaltal, brøkar, prosent, promille og tal på standardform, uttrykkje slike tal på varierte måtar og vurdere i kva for situasjonar ulike representasjonar er formålstenlege rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk behandle, faktorisere og forenkle algebrauttrykk, knyte uttrykka til praktiske situasjonar, rekne med formlar, parentesar og brøkuttrykk og bruke kvadratsetningane siv.svendsen@hit.no 2015

Hva er en brøk? Del av en hel siv.svendsen@hit.no 2015

Tusen millioner 6A siv.svendsen@hit.no 2015

Hva er en brøk? Del av en mengde siv.svendsen@hit.no 2015

siv.svendsen@hit.no 2015

Hva er en brøk? Et tall på tallinja siv.svendsen@hit.no 2015

Hva er en brøk? Et forhold mellom antall eller målte størrelser siv.svendsen@hit.no 2015

siv.svendsen@hit.no 2015

Hva er brøk? Svaret på en divisjonsoppgave: 4:6= 4 6 = 2 3 Vi kan altså se på divisjon som en brøk. Det kan gi flere muligheter: 600:18 600 18 = 100 3 siv.svendsen@hit.no 2015

Likeverdige brøker 2 3 = 2∙2 3∙2 = 4 6 3 9 = 3:3 9:3 = 1 3 Representerer samme tall eller punkt på en tallinje Representerer samme «areal» av en hel(obs: dette er en upresis måte å si det på) Når vi utvider en brøk eller forkorter en brøk får vi likeverdige brøker Eks utvider med 2: 2 3 = 2∙2 3∙2 = 4 6 Eks forkorter med 3: 3 9 = 3:3 9:3 = 1 3 siv.svendsen@hit.no 2015