Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Fagoppgave Justert formulering
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Oppstart av arbeidet med bacheloroppgave Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
På tide å tenke på masteroppgave!. Hovedpunkter i opplegget for Masterskolen (FINF4002) Fra nå og i de neste 2 månedene bør dere tenke grundig på mulige.
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Ad. oppsummering av FINF4001
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Oppgave om gruppedynamikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001 Dag Wiese Schartum

De fire gruppene, V-17 Datatilsynet (Cavide, Helle og Mariia): Møte: 16.1 kl 13.00 Kroppsnær teknologi og personvern (muligens med utgangspunkt i «morgendagens trygghetsalarm». Lånekassen (Dag Martin, Oda, Martine, Sophie og Tallak) Møte: 20.1 kl 10.00 Lånekassens bokontroll av studenter Oslo kommune, Helseetaten (Silje, Nicolai og Zahra): Møte: 24.1 kl 10.30 Bruk av sporings- og lokaliseringsteknologi i Oslo kommune, Helseetaten Difi (Synne, Sondre, Sigurd og Anine): Møte: 24.1 kl 13.30 Informasjonsarbeidet knyttet til digital postkasse

Oppstartsmøtene og forholdet til oppdragsgiver Innhold i første møtet Gruppene har minst ett møte med oppdragsgiver Én times varighet Hver på gruppen presenterer seg kort Oppdragsgiver presenterer seg Vi gjennomgår og diskuterer forslaget til oppdrag Vi peker ut kontaktperson i gruppen og kontaktperson hos oppdragsgiver Etter møtet Studentene lager utkast til prosjektnotat som de sender veileder Studentene innarbeider kommentarer, ferdigstiller og sender kontaktperson hos oppdragsgiver sammen med underskrevet avtale Tilbakemelding bør om mulig skje innen ca ti dager Om kontakten med oppdragsgiver når arbeidet er i gang Vil normalt være aktuelt med ytterligere ett møte for å få informasjon For øvrig kan informasjon oversendes La all kontakt gå gjennom kontaktpersonen Pass på at all kontakt er velbegrunnet og godt forberedt, og husk at oppdragsgivers tid er dyrebar I noen tilfelle kan det være aktuelt å legge løsningsforslag frem for oppdragsgiver, men ikke krav om dette

Litt generelt om oppdraget Tenk på det som “oppdraget” og “prosjektet” (ikke som “oppgaven”) Poenget er at dere skal omsette kunnskapen fra studiene til å gjøre en nyttig jobb Forslag, anbefalinger og begrunnelser er det viktigste; herunder avveininger I begrunnelsene er det plass til korte henvisninger til politiske dokumenter, lovgivning, teori mv.; men dere begynner ikke med dette Politiske dokumenter, lovgivning, teori mv. kan i stor grad fremgå som referanser (ikke utførlige redegjørelser) Tenk mest mulig innovativt og konstruktivt I den grad dere kritiserer bør dere være “sterk i innhold, svak i form” Er ofte grunn til å bruke figurer eller lignende Er ofte grunn til å utarbeide forslag til tekster mv. (veiledende tekster i en rutine el.

Forslag til arbeidsrutine, første del av arbeidet Litt om tid Aslutning: 1. juni 2017 (og innimellom kommer påsken!) Husk hvor mye 2/3 semester er! Regn med at dere har dårlig tid fra dag én Legg en tidsplan, følg den, men revider den om nødvendig Prosessen rett etter møtet med oppdragsgiver Sett dere sammen på et hyggelig sted og diskuter mulig innholdet av oppdraget Skriv; lag skisse allerede da La en i gruppen lage første utkast til prosjektnotat Diskuter utkastet og revider; gjenta til dere er fornøyd Send Dag på mail, helst innen 10 dager Innarbeid eventuelle forslag fra Dag og ferdigstill Send forslag til prosjektnotat til oppdragsgiver sammen med signert kontakt der navn er utfylt Innarbeid eventuelle forslag til endringer og presiseringer fra oppdragsgiver og begyn på selve oppdraget! Prosessen etter at oppdraget er klarlagt Begyn med idémyldring «over bordet», tegn, diskuter, gjør notater osv Skriv ut ideene, og diskuter; konkluder diskusjonene og nedfell enigheten i «manus» Søk informasjon hos oppdragsgiver, på nettet, aktuelle personer mv Bearbeid ideene og beskrivelsen videre; gjør avtale med Dag og presenter (disposisjon, muntlig presentasjon) Klarlegg behov for «undervisning» og avtal med Dag eller andre

Mer generelt om gruppearbeidet Lag «verksted», med aktive diskusjoner over bordet Still store krav til deg selv først! (og deretter kan du kreve mye av andre) Pass på at alle gjør innsats på alle deler (og alle bør gjøre noe i førstehånd) Alle bør passe på at de gjør mest ;-) Hvis du er misfornøyd: Ta opp ting før det blir et problem; begynn med å høre andres syn, og vær løsningsorientert Har andre stilt opp for deg? Betal tilbake og gjenopprett balansen!

Veiledning Bruk veileder aktivt – ikke vær beskjedne! Særlig viktig å bruke veileder hvis dere står fast eller ikke blir enige Også viktig å kontakte veilder hvis det er samarbeidsproblemer Veiledning kan gli over i undervisning – særlig i innledningsfasen Kan være lurt å la veileder lese utkast minst to ganger før siste innlevering til veileder i mai (dvs. tre ganger til sammen) Husk at veileder må ha tid til å kommentere før dere leverer 1. juni, og dere må ha tid til å innarbeide kommentarene

Eksamen Innleveringsfrist: 1. juni Vi pleier å avholde eksamen 7 – 10 dager etter innlevering, dvs. før 15.6 og kanskje allerede etter en uke Sensorer: En ekstern sensor + veileder Først får dere foreløpig karakter for rapporten (alle, samlet, før muntlig) Deretter blir alle i gruppen hørt muntlig, med utgangspunkt i rapporten. Dere vil særlig bli bedt om å redegjøre for prosessen, vurderinger dere gjorde, begrunnelser, mulige alternativer mv Når alle er hørt muntlig blir dere tilkallt én etter én og får individuelle karakterer (eneste offisielle resultat). Det kan lett bli en karakters forskjell (opp eller ned) som resultat av den muntlige høringen. Derfor veldig små muligheter for å være “gratispassasjer” 