Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9 Sak 2: Tema Ungdom og rusforebygging v/politiet Sak 3: Info om viktige datoer, permisjoner, visma elevinnlogging og underveisvurdering, sms, fravær m.m. Sak 4: Kontaktlærere informerer Sak 5: Rådgiver informerer om utdanningsvalg, hospitering og PRYO-uke. Sak 6: Ledelsen informerer om avgangsfag og standpunktkarakterer Sak 7: «Polentur» v/komiteen Sak 8: Eventuelt; saker meldes foreldrekontakter eller kontaktlærere i forkant av møtet.
Viktige datoer 2017/18 Dato Hva 18/9 Foreldremøte 20/9-21/9 «Camp Nybusjøen» - overnattingstur. 11/9 – 29/9 Nasjonaleprøver gjennomføres. 4.-5/10 Fotografering. Uke 42 Psykisk helse Nov. Utviklingssamtaler 8/11 -9/11 Låtskriverkurs 23/11 Solidaritetsdag 1/12 Turneorganisasjonen – danseforestillingen «Hello!» 19/1 Utdeling av halvårsvurdering 1. 13/3 Utprøving vgo. (1 dag). Uke 21 PRYO-uke 1/6 Bekjentgjørelse av standpunktskarakterer i musikk og mat & helse. Uke 23 Gjennomføring av samtaler i alle fag.
Visma Innlogging for både foresatte og elever med Feide/IdPorten http://www.amot.gs.hm.no/ Fravær, anmerkninger og vurderinger
Kontaktlærerne informerer Læringsmiljø/klassemiljø Overnattingstur Psykisk helseuke Solidaritetsdag Lekser, innleveringer og glemming Bruk av Moodle og 365 (Crome som nettleser) Nasjonale prøver Utviklingssamtaler Kroppsøving og dusjing
Rådgiver informerer Utdanningsvalg – 1 t/u Interesser Utdanningstilbudet Yrker Hospitering i videregående skole (vgs) PRYO-uke i mai (uke 21)
Avgangsfag og standpunktker Nettvett Ledelsen informerer Avgangsfag og standpunktker Nettvett
Avgangsfag Mat og helse Musikk Muligens valgfag Standpunktkarakter i avgangsfag På vitnemålet
Standpunktkarakterer Grunnlaget er de samlede kompetansemålene i faget, etter Kunnskapsløftet Kompetansen eleven har vist underveis i opplæringa er en del av grunnlaget for vurderinga ved fastsettelse av standpunktkarakter Eneste fag hvor innsats teller er i kroppsøving.
Råd til foreldre fra skolen : Vær opptatt av elevens holdning og arbeidsinnsats- ikke for opptatt av selve karakteren. Motivasjonsdipp kan komme. Snakk positivt om skolen og læring med ungdommen.
Nettvett! Foresatte Både barn og voksne opplever utfordringer i møtet med den digitale sosiale arenaen. Foresatte er sentrale rollemodeller for sine barn, og de må derfor sette seg inn i de unges digitale verden og skaffe seg kunnskap om de muligheter og utfordringer ungene møter på nett. Foresatte må gå foran som gode forbilder og veiledere i arbeidet med å hjelpe de unge til å bli trygge nettbrukere.
Nettvett forts… Vanskelig? Mange gruer seg for å snakke med de unge om bruk av digitale medier. Voksne har et ansvar for å lære unge om digital dømmekraft, rettigheter og om plikter de har når de bruker sosiale medier. Digital dømmekraft handler egentlig mest om etikk og folkeskikk. Voksne trenger ikke å kunne alt om trender og teknologi for å hjelpe barn og unge med trygghet og mestring i den digitale hverdagen. Det som er viktig, er at de voksne engasjerer seg i barnas liv på nett. Vennskap motvirker mobbing, og voksne er viktige rollemodeller og tilretteleggere for både vennskap og trygg bruk av digitale tjenester. Ved å få kunnskap om rettigheter rundt eget personvern vil de unge stå bedre rustet til å ta gode avgjørelser, både for seg selv og andre.
www.dubestemmer.no