Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan Digitale hjelpemidler til eksamen Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Bakgrunn Komplekst hjelpemiddelreglement Digitalisering av eksamen Ressursbruk Ønsker om å utvide kildetilfanget Digitalisering av eksamen Overgang til Silurveien vanskeliggjør bokkontroll Pedagogikk og metode Studentene lager sinnrike systemer for henvisninger/innarbeidelser Bør heller arbeide realistisk med rettskilder UiB: Pilot med Lovdata Pro H17
Arbeidsgruppe 4 vitenskapelige, IT og JSU Arbeidet våren 2017 Kartlegging av muligheter (møter Lovdata og Rettsdata) Diskusjon av policy: Hva er hensiktsmessig? Forslag til løsninger Flertall: Innstiller på overgang til digitalt rettskildeverktøy (Lovdata Pro) JSU: Digital løsning, men begrenset til de kilder som er tillatt i dag
Nærmere om digital løsning Tilgang til primærkilder med ulike henvisnings-/markeringsverktøy Plattform: Lovdata Pro Tilbyr et stort utvalg av primærkilder Mulig å personliggjøre "sine" sider Funksjonalitet som merknader, utvalg Studentene bruker allerede dette, men lite eksamensrelevant
Funksjonalitet i digital løsning Krysshenvisninger "Standardisert" gjennom nedtrekksmeny Se, jf., kf. osv. Ned på enkeltord Highlight, understrekning Utvalg Sette sammen utvalg av kilder for enkeltemner Lærere kan dele utvalg med studentene Søkefunksjonalitet
Funksjonalitet i digital løsning 2 Merknader Lovdata Pro tilbyr mulighet til å legge inn egne merknader Kan deles med andre Enighet i arbeidsgruppen om at denne funksjonaliteten bør begrenses, i alle fall inntil videre Uklart behov utover understrekninger etc. Fare for fusk
Kildetilfang i digital løsning Lovdata Pro har i utgangspunktet "alt" av norske og EU-/EØS-kilder Lov/forskrift Forarbeider Rettspraksis Forvaltningspraksis/nemnder Rundskriv Litteratur En del mangler internasjonalt, EMD, FN-komiteer
Kildetilfang i digital løsning Tilgangen til rettskilder bør gjenspeile en realistisk arbeidssituasjon Arbeide med kildene gjennom semesteret Litteratur ikke aktuelt Enkelte kilder eller kildekategorier kan sperres for enkeltemner Behov for veiledning, f.eks. gjennom utvalg JSU ønsker ikke utvidet kildetilfang ift. i dag
Betydning for undervisning Behov for mer opplæring i bruken (Juritek/bibliotek) Integrere mer aktiv bruk av kilder i kursundervisning Rettskilder til fots meget velegnet til introduksjon Forutsetter at lærerne også benytter verktyøyet aktivt "Eksamensforberedelser" og "innlæring" kobles tettere sammen
Betydning for eksamen og oppgaver Studentene må fortsatt prøves i anvendelse av juridisk metode Mindre rom for "huskeoppgaver", fokus på refleksjon, forståelse og bruk av kilder Det er ikke de tekniske ferdighetene som i seg selv skal prøves Bevissthet om hva studentene har tilgang til viktig ved utforming av oppgaver
Videre prosess Avklaring av anbudsrettslige spørsmål ila. mai 2017 Forberedelser H17 Iverksette på JUS1111 V18