Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Advertisements

Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Skole – hjem samarbeid.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Biblioteksøk – fjernlån Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket
Biblioteksøk – status Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket.
Eksamen i Kunnskapsløftet
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Digital eksamen på UiA Status.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Rettskilder til fots – august Juridisk bibliotek Nordens største jusfaglige bibliotek Hovedbibliotek i Domus Bibliotheca (1. etasje) Læringssenter.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Ad. oppsummering av FINF4001
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Digital eksamen ved Kjemisk institutt V17
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Digitalisering og digital kompetanse
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Evaluering av FoU-fellesskapene
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Lovdata Pro som studie- og eksamensverktøy
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Elevintervju B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Lovdata Pro som studieverktøy
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Prosjekt Digitalt pensum
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
27. mai 2016 Studielederne.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan Digitale hjelpemidler til eksamen Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan

Bakgrunn Komplekst hjelpemiddelreglement Digitalisering av eksamen Ressursbruk Ønsker om å utvide kildetilfanget Digitalisering av eksamen Overgang til Silurveien vanskeliggjør bokkontroll Pedagogikk og metode Studentene lager sinnrike systemer for henvisninger/innarbeidelser Bør heller arbeide realistisk med rettskilder UiB: Pilot med Lovdata Pro H17

Arbeidsgruppe 4 vitenskapelige, IT og JSU Arbeidet våren 2017 Kartlegging av muligheter (møter Lovdata og Rettsdata) Diskusjon av policy: Hva er hensiktsmessig? Forslag til løsninger Flertall: Innstiller på overgang til digitalt rettskildeverktøy (Lovdata Pro) JSU: Digital løsning, men begrenset til de kilder som er tillatt i dag

Nærmere om digital løsning Tilgang til primærkilder med ulike henvisnings-/markeringsverktøy Plattform: Lovdata Pro Tilbyr et stort utvalg av primærkilder Mulig å personliggjøre "sine" sider Funksjonalitet som merknader, utvalg Studentene bruker allerede dette, men lite eksamensrelevant

Funksjonalitet i digital løsning Krysshenvisninger "Standardisert" gjennom nedtrekksmeny Se, jf., kf. osv. Ned på enkeltord Highlight, understrekning Utvalg Sette sammen utvalg av kilder for enkeltemner Lærere kan dele utvalg med studentene Søkefunksjonalitet

Funksjonalitet i digital løsning 2 Merknader Lovdata Pro tilbyr mulighet til å legge inn egne merknader Kan deles med andre Enighet i arbeidsgruppen om at denne funksjonaliteten bør begrenses, i alle fall inntil videre Uklart behov utover understrekninger etc. Fare for fusk

Kildetilfang i digital løsning Lovdata Pro har i utgangspunktet "alt" av norske og EU-/EØS-kilder Lov/forskrift Forarbeider Rettspraksis Forvaltningspraksis/nemnder Rundskriv Litteratur En del mangler internasjonalt, EMD, FN-komiteer

Kildetilfang i digital løsning Tilgangen til rettskilder bør gjenspeile en realistisk arbeidssituasjon Arbeide med kildene gjennom semesteret Litteratur ikke aktuelt Enkelte kilder eller kildekategorier kan sperres for enkeltemner Behov for veiledning, f.eks. gjennom utvalg JSU ønsker ikke utvidet kildetilfang ift. i dag

Betydning for undervisning Behov for mer opplæring i bruken (Juritek/bibliotek) Integrere mer aktiv bruk av kilder i kursundervisning Rettskilder til fots meget velegnet til introduksjon Forutsetter at lærerne også benytter verktyøyet aktivt "Eksamensforberedelser" og "innlæring" kobles tettere sammen

Betydning for eksamen og oppgaver Studentene må fortsatt prøves i anvendelse av juridisk metode Mindre rom for "huskeoppgaver", fokus på refleksjon, forståelse og bruk av kilder Det er ikke de tekniske ferdighetene som i seg selv skal prøves Bevissthet om hva studentene har tilgang til viktig ved utforming av oppgaver

Videre prosess Avklaring av anbudsrettslige spørsmål ila. mai 2017 Forberedelser H17 Iverksette på JUS1111 V18