LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Samling nye rådgivere •Opplæringsstruktur i videregående opplæring •Søkning til videregående opplæring v/ Trine Gjersøe, inntaksleder VFK. Gjeldende.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rettigheter og plikter
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
OPPLÆRING I BEDRIFT- FORMIDLING AV LÆRLINGER, LÆREKANDIDATER OG PRAKSISBREVKANDIDATER status formidling 2012 Liv Marit Meyer Petersen Rådgiver/formidlingsansvarlig.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Lærlingordningen Bergen kommune
Ca 900 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 3 HTArbeidstreningskl HTHverdagslivstreningkl HT Grunnkompetansekl elever.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Fagopplæring -yrkesfag
Lærekandidatordningen
OPPLÆRINGSKONTORET FOR TEKNOLOGFAG I NORD TRØNDELAG
Lærekandidatordningen i vta- bedrifter
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013 Martin Vestergaard.
Rogaland Fylkeskommune
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Per Kristian Storstad AVGO
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Videregående opplæring i Follo
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Rådgiversamling 2.november 2016
Veien videre etter VG2 Elektro.
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Ditt valg! Videregående opplæring 2016–2017
Ditt valg! Videregående opplæring 2016–2017
Velkommen til Service og samferdsel
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Ditt valg! Videregående opplæring 2017–2018
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve Det utarbeides en individuell plan tilpasset kandidatens evner og forutsetninger (TLKP) Planen justeres i løpet av læretiden Ingen krav til teori (programfag og fellesfag). Kan søke spesielt på lærlingskolen Får opplæringskontrakt Lærekandidaten får lønn Samarbeidsavtale med NAV Bedriften får tilskudd fra fylkeskommunen Bedriften skal utarbeide arbeidsavtale Mulig å bygge videre til fullt fag-/ svennebrev som praksiskandidat 2 + 2 1 + 3 4 + 0 2 år i lære 3 år i lære 4 år i lære 2 år på skole 1 år på skole

Lærekandidat fra grunnkompetanse Gjennomført 2 år grunnkompetanse Tilbud innen alle videregående skoler i Vestfold 2 år på skole med programfag, mye praksis, 2 t kroppsøving og andre fagkombinasjoner Blir lærekandidat etter 2 år Går opp til kompetanseprøve Kan endres til lærling underveis i læreløpet etter faglig vurdering i samarbeid med skole og PPT Mulig å bygge videre til fullt fag-/ svennebrev som praksiskandidat Kompetansebevis Lærling 30 mnd Lære Kandidat 24 mnd Grunn- Kompetanse 2 år

Fra grunnkompetanse til opplæring i bedrift Fag- /svennebrev Fag-/svennebrev Lærling Lærling 30 mnd Modell 1 Modell 2 Modell 3 Kompetansebevis Lærekandidat 24 mnd Lærekandidat Grunn- Kompetanse 2 år Grunn - kompetanse 2 år Grunn -kompetanse 2 år