God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Kunnskapsskolen i buskerud
Fra grunnskole til videregående.
Implementering av Opplæringspolitisk plattform (OPP) Orientering for Utdanningsforbundet 5.mars 2010.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Økt gjennomføring i vgo – ansvar på tvers av forvaltningsnivåer Fylkesmannens utdanningsmøte
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Videregående skoler i Skien
Overgangsprosjektet – NY GIV
Hva sier tallene oss?.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Tilstandsrapport videregående opplæring i Nordland 2014
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Bortvalg og kompetanse
Kultur for læring Regional samling for Sør-Østerdalsregionen
Betraktninger om gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Roar Sollied (V) Fylkesråd for utdanning
Kultur for læring Regional samling for Hamar-regionen
Fra styringsdialog til lederdialog
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Dialogmøte Hafs Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Dialogmøte Sogn Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Høstrapport – tall og statistikk
Utskrift av presentasjonen:

God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017

Videregående opplæring i Nordland Nesten 9 000 elever fordelt på seksten skoler Om lag 2 500 har lærekontrakt eller opplæringskontrakt Om lag 500 deltakere i voksenopplæring og nettskole Om lag 1 700 lærere, pluss andre skoletilsatte, byråkrater + + +

Tre hovedmål i videregående opplæring Elevane og lærlingane skal ha eit godt og inkluderande læringsmiljø Elevane og lærlingane skal meistre grunnleggande dugleikar og ha god fagleg kompetanse Fleire elevar og lærlingar skal gjennomføre vidaregåande opplæring Fylkesrådet i Nordland har en visjon om at alle elever som begynner i videregående, skal fullføre det planlagte opplæringsløpet sitt.

Tilstandsrapport Tilstandsrapporten er ei lovpålagt årlig rapportering til fylkestinget om læringsresultat, gjennomføring, frafall og om læringsmiljø for elever og lærlinger i videregående opplæring. Tilstandsrapporten skal også bidra til at skoleeier og andre beslutningstakere har et bredt kunnskapsgrunnlag. Tilstandsrapporten viser at Nordland er på rett veg når det gjelder flere av de vedtatte utviklingsmåla. Vi får stadig mer kunnskap om skole og elever fra ulike datakilder, statistikk og forskning. Tilstandsrapporten er et forsøk på å sortere i all kunnskap og på å sette løse kunnskapsfragmenter sammen inn i en større sammenheng.

Frafall i videregående har mange ulike årsaker – og mange ulike løsninger Forskere har undersøkt de faktorene som har innvirkning på kompetanseoppnåing i videregående skole. Forenkla kan vi sortere frafallsårsakene i fire kategorier, men vi må være bevisst at disse ofte spiller sammen. Elever faller fra fordi  de har for svakt faglig grunnlag fra trinnet før (svake karakterer, mangler vurdering, stort fravær, svake grunnleggende ferdigheter, dårlige grunnskolepoeng, kort botid i Norge, mangelfulle norskkunnskaper) de mangler skoleengasjement (lav motivasjon, mangler ambisjoner, mistrivsel, skulk, skoletrøtt, har ikke fått førsteønsket sitt, lite inkludert i skolemiljøet) de får ikke læreplass de sliter utafor skolen (vanskelige hjemmeforhold, familie, rus, dårlig helse, sjukdom, psykiske problem, økonomi og fattigdom, konflikter, mobbing)

Gjennomføring Gjennomføring defineres som å fullføre og bestå alle trinn i et fastsatt opplæringsløp, det vil si både opplæring i skole og i bedrift Nasjonal myndigheter måler gjennomføring ved å følge Vg1-kull gjennom fem år Elev-kullets status etter fem år presenteres i kategoriene fullført og bestått på normert tid fullført og bestått på mer enn normert tid (dvs fem år) i opplæring fem år etter påbegynt Vg1 fullført, men ikke bestått slutta (avbrudd) Det siste kullet vi har tall for, begynte på Vg1 høsten 2010, og status ble gjort opp 1 oktober 2015:

Hovedresultatet gjennomføring for 2010-kullet

2010-kullet viste framgang i alle fylker

Kjønnsforskjeller

Nordland er et yrkesfagfylke – særlig på guttesida (fordeling elever Vg1 – tall høst 2016)

På yrkesfag er det store ulikheter mellom utdanningsprogram

Nyere tall Overganger høsten 2015

‘Alle’ ungdommer begynner og flere ungdommer blir lenger i opplæring Praktisk talt alle 16-åringer er registrert som elev (evt lærling) i videregående opplæring 1 oktober – 98 % Andelen 17- og 18-åringer i opplæring i fylket stiger: Det er først når ungdom blir 18 år at vi begynner å sakke bak landssnittet

Den vanskelige overgangen i videregående opplæring: Fra Vg2 til Vg3 på yrkesfag – per 1 oktober 2015

Overganger, utganger, forsinkelser og omveger (per 1 oktober 2015) men kun 64,7 % på yrkesfag

Noen gledelige tendenser i fagopplæring i 2016

Markant oppsving for gutta, men damene svikter fagopplæringa:

Gledelige framskritt på elevundersøkelsen

Søking til høsten 2017

Ungdomskulla går ned

Mindre kull gir størst effekt på søkninga til Vg1

Takk for oppmerksomheten!