Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Maria Wirkola Plansjef
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
KDP E18-korridoren i Asker
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Regional transportplan Agder
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Langsiktig arealstrategi
Maridalen – gang-sykkelveg
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Rv 509 Transportkorridor vest Olav Andreas Sagen Statens vegvesen Risavikadagen
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Samhandling for effektive planprosesser
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Orientering om: RV.19 MOSS
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18 09.03.2017

Agenda for dagen Rv. 23 Linnes - E18 Presentasjon av oss som jobber med prosjektet Hva er et planprogram Litt om planprosessen Historikk Gjennomgang av planprogrammet Alternativer Konsekvenser Oppsummering med spørsmål, synspunkter og innspill 09.03.2017

Dagens møte Rv. 23 Linnes - E18 Presentasjon legges ut på nettet NB! Formelle høringsuttalelser til planprogrammet må sendes skriftlig til Lier kommune. 09.03.2017

Planprogram – Formell medvirkning Rv. 23 Linnes - E18 Planprogram – Formell medvirkning Muligheter til formelle innspill: Merknader til planprogram, frist 31. mars 2017 Merknader til forslag til kommunedelplan, vinter/vår 2018 Merknader som kommer vil følge planen fram til vedtak Ut over de formelle mulighetene tar vi gjerne innspill underveis i planleggingen Vi arrangerer også åpne kontordager mandag 13. mars og onsdag 15. mars kl. 15-19 på Lier Bibliotek, 2. etasje På åpen kontordag kan dere prate med en av oss i prosjektet på tomannshånd.

Hva er et planprogram? Rv. 23 Linnes - E18 Hovedmål med et planprogram: Fastsette formålet med prosjektet Fastsette hvilke vegløsninger som skal utredes Fastsette hvilke konsekvenser som skal utredes Redegjøre for planprosess og muligheter til medvirkning Lier kommune har vedtatt at planprogrammet skal på høring og offentlig ettersyn Planprogrammet fastsettes av Lier kommune 09.03.2017

Planprosess: Kommunedelplan med KU Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Kommunedelplan med KU Planprogrammet styrer hvilke løsninger og konsekvenser som skal utredes I en kommunedelplan bestemmes alternativ for videre planlegging Det avsettes en korridor hvor vegen skal ligge som båndlegges, men plassering av vegen bestemmes ikke I konsekvensutredningen (KU) gås det gjennom hvilke konsekvenser de ulike løsningene har innenfor ulike tema Kommunedelplan skal legges ut på høring og vedtas av kommunen Rv. 23 Linnes - E18 er nå i starten av denne fasen Bygging Anbudskonkurranse Byggeplan Reguleringsplan Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan 09.03.2017

Planprosess: Reguleringsplan Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Reguleringsplan Reguleringsplanen bygger på den vedtatte kommunedelplanen Reguleringsplanen fastlegger nøyaktig hvor vegen skal ligge Det er også i denne fasen at det blir klart hvor tett vegen kommer på hus, og hvilke hus som må innløses Reguleringsplan skal legges ut på høring og vedtas av kommunen Vi går ut fra at reguleringsplanen starter opp rett etter at kommunedelplanen er vedtatt Bygging Anbudskonkurranse Byggeplan Reguleringsplan Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan 09.03.2017

Planprosess: Byggeplan Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Byggeplan En plan for hvordan byggingen skal gjennomføres/arbeidsopplegg Grunnerverv skjer vanligvis parallelt med byggeplanleggingen Bygging Anbudskonkurranse Byggeplan Reguleringsplan Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan 09.03.2017

Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Bygging En anbudskonkurranse er en konkurranse der ett eller flere entreprenørfirmaer blir engasjert til å bygge vegen Statens vegvesen er byggherre Arbeidet utføres av entreprenørfirmaer (Vegvesenet har ingen anleggsarbeidere) Bygging Anbudskonkurranse Byggeplan Reguleringsplan Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan 09.03.2017

Planprosess: Påvirkningsgrad Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Påvirkningsgrad 09.03.2017

Forankring i NTP Rv. 23 Linnes – E18 NTP 2014-23 (gjellende NTP) I Buskerud prioriteres statlige midler til utbygging av rv 23 til firefelts veg fra Linnes til kryss med E18. Prosjektet ligger i forlengelsen av Dagslett – Linnes. Prioriteringen er betinget av lokal tilslutning til delvis bompengefinansiering NTP 2018 -29 (ny) Prosjektet ligger inne i siste halvdel av perioden, det vil si tidligst 2024 Hele regjeringens forslag til NTP legges fram før påske Det legges fortsatt opp til delvis bompengefinasiering 09.03.2017

Rv. 23 Linnes – E18 Historikk Vi har planlagt hovedveier i Lier lenge…. Kommunedelplan for hovedvegsystem i Ytre Lier ble vedtatt i 2007 09.03.2017

Vedtatt kommune-delplan fra 2007 Utviklingen av Fjordbyen langs Lierstranda Plassering av nytt sykehus på Brakerøya Utbygging av Gullaug Flytting av Brakerøya stasjon og nytt kollektivknutepunkt. Målsetning for Buskerudbyen med nullvekst i persontransport i bil Vegreformen i 2010 der fylket overtok mange riksveger. E134 kan bli prioritert øst-vest forbindelse og skal føres til E6 i Aksershus Føringer fra regjeringen om å unngå rundkjøringer på riksveg. 09.03.2017

Målsetninger Rv. 23 Linnes – E18 Målsetning fra KDP-arbeidet i 2007 Ytre Lier skal ha et trafikksikkert hovedvegnett med god framkommelighet. Målsetninger fra NTP 2014-23 Bedre framkommelighet og reduserte avstandskostnader for å styrke konkurransekraften i næringslivet, og for å bidra til å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Begrense klimagassutslipp, redusere miljøskadelige virkninger av transport, samt bidra til å oppfylle nasjonale mål og Norges internasjonale forpliktelser på helse- og miljøområdet. Det er et mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. 09.03.2017

Endrede premisser siden 2007 Rv. 23 Linnes – E18 Endrede premisser siden 2007 Føringer fra regjeringen om å unngå rundkjøringer på riksveg. E134 er prioritert som en av to øst-vest forbindelser og skal føres til E6 i Akershus Målsetning for Buskerudbyen med nullvekst i persontransport med bil Utviklingen av Fjordbyen langs Lierstranda Plassering av nytt sykehus på Brakerøya Utbygging av Gullaug Flytting av Brakerøya stasjon og nytt kollektivknutepunkt. 09.03.2017

Hovedproblemer med løsning fra 2007 Rv. 23 Linnes – E18 Hovedproblemer med løsning fra 2007 Løsningen i vedtatt KDP legger opp til rundkjøringer. Rv. 23 inn mot nytt kryss får en blanding av lokal- og fjerntrafikk Vi får ikke ønsket fremkommelighet på rv. 23 Kapasiteten for lokal biltrafikk inn mot Drammen øker Kryss mellom E18 og rv. 23 bygges på et (for) trangt sted. Krysset bli svært dominerende og vanskelig å tilpasse omgivelsene Ingen av løsningene fra 2007 unngår alle disse problemene 09.03.2017

Forutsetninger for planprogrammet Rv. 23 Linnes - E18 Forutsetninger for planprogrammet Rv. 23 Dagslett - Linnes bygges som i vedtatt reguleringsplan 09.03.2017

Lierdiagonal Rv. 23 Linnes – E18 Ny E134 føres rundt Drammen. Da får E134 god fremkommelighet på hele strekningen mellom Lier og Kongsberg, og avviklingsproblemene i krysset på Bangeløkka unngås 09.03.2017

Lierdiagonal Rv. 23 Linnes - E18 Tanken om Lierdiagonalen ble lansert av Statens vegvesen sommeren 2015. Da ble det gjort noen trafikkberegninger og et svært grovt kostnadsoverslag. Første skritt for å komme videre med Lierdiagonalen er en KVU. KVU-en bestilles fra departementet. Den delen av Lierdiagonalen som lå i Lier var tidligere med i prosjektet. Denne er nå tatt ut. 09.03.2017

Målsetning Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Hovedmål: Riksveg 23 skal være en nasjonal veg med god trafikksikkerhet. Vegen skal binde sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud og avlaste Oslo for gjennomgangstrafikk. Framkommelighet og miljøhensyn skal ivaretas på en god måte. Delmål 1: Ny firefelts veg rv. 23 skal gi redusert og forutsigbar kjøretid og reduserte avstandskostnader. Delmål 2: Ingen møteulykker. Ulykkesfrekvensen skal reduseres til mindre enn 0,08. Skadekostnad skal reduseres til mindre enn 0,22 kr/kjtkm. 09.03.2017

Målsetning Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Delmål 3: De negative konsekvensene for miljøet skal begrenses. Dette gjelder spesielt støybelastning, barrierevirkninger og beslag av dyrket mark. Delmål 4: Fremkommelighet for kollektivtrafikk gjennom planområdet skal ivaretas. Delmål 5: Gang- og sykkelveger gjennom planområdet skal ivaretas. Delmål 6: Det skal sikres gode koblinger mellom overordnet vegnett og lokalt vegnett. 09.03.2017

Vegstandard Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Strekningen Linnes – E18 planlegges som H7-veg med fire delt og 80 km/t fartsgrense 09.03.2017

Løsninger vi foreslår å utrede Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å utrede Jensvollkorridoren (lilla) og Vitbankkorridoren (rosa) skal utredes i to forskjellige varianter med ulik fordeling av tunnel og veg i dagen. 09.03.2017

Vikerkorridoren Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsningen ble utredet i 2007, da uten tunnelportal på Linnes. Løsningene fra 2007 holder ikke ny krav, blant annet skal det ikke bygges rundkjøring på riksveg. Vikerkorridoren er ønsket fordi den reduserer konsekvenser. Vi skal lete etter gode løsninger for dette, men kan ikke bruke løsningene fra 2007 09.03.2017

IIIb - Kryss E18/Rv23 v/Kjellstad

Løsninger vi foreslår å sile bort Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort 09.03.2017

Løsninger vi foreslår å sile bort Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort MØRK GRØNN Korridoren beslaglegger arealet som er avsatt til utviklingen av Fjordbyen og jernbanen Store konsekvensene for omgivelsene av kryss med E18. Lokale konsekvenser for boligområde ved Nøste for nytt kryss med E18. 09.03.2017

Løsninger vi foreslår å sile bort Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort ORANSJE Korridoren får lokale konsekvenser ved at den går gjennom boligområdet på Vitbank 09.03.2017

Løsninger vi foreslår å sile bort Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort RØD Alternativet vil kreve ombygging av eksisterende kryss mot E18 og øvrig lokalveinett. Traseen i rød korridor blir lenger enn i rosa korridor. 09.03.2017

Løsninger vi foreslår å sile bort Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort GUL Alternativet krysser Lierelva og Sandakerelva flere ganger. Alternativet vil ha et stort beslag av dyrket mark ved Viker. 09.03.2017

Løsninger vi foreslår å sile bort Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort MØRK BLÅ Stort beslqag av dyrket mark 09.03.2017

Løsninger vi foreslår å sile bort Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort Vi har også fått en del innspill som avviker betydelig fra NTP-bestillingen, blant annet: Bru eller tunnel over Drammensfjorden med E18 kryss på Eik Tunnel under Kjekstadmarka med E18 kryss ved Liertoppen Tunnel under Drammenselva og kobling til Strømsåstunnelen Vi foreslår å sile ut slike løsninger 09.03.2017

Løsninger vi foreslår å sile bort Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort 09.03.2017

Konsekvenser: Metode Rv. 23 Linnes - E18 Konsekvensutredningen av prosjektet skal gjøres etter metoden i Statens vegvesens håndbok v712 I konsekvensutredningen måler vi alternativene mot en referansesituasjon (Alternativ 0), dvs. situasjonen hvis det ikke bygges ny veg I referansesituasjonen skal det ligge inne allerede vedtatte utbygginger 09.03.2017

Konsekvenser: Metode Rv. 23 Linnes - E18 Vegen skal dimensjoneres for trafikken 20 år etter åpning Åpningsår foreløpig usikkert, vi har satt antatt åpningsår til 2025. Med åpningsår 2025 skal vegen dimensjoneres for beregnet trafikk i 2045 09.03.2017

Konsekvenser - Prissatte Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Konsekvenser - Prissatte Standard beregning med Effekt Trafikant- og transportbrukernytte Budsjettvirkninger for det offentlige Ulykker Støy og luftforurensing Skattekostnader 09.03.2017

Konsekvenser – Ikke prissatte Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Konsekvenser – Ikke prissatte Landskapsbilde Nærmiljø og friluftsliv inkludert barn og unges interesser Naturmangfold Naturressurser og sikring av jordressurser Kulturmiljø 09.03.2017

Konsekvenser – Andre Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Trafikkbelastning og trafikksikkerhet Gang- og sykkeltrafikk Kollektivtransport ROS-analyse Lokal og regional utvikling 09.03.2017

Fremdrift Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Viktige milepæler: Varsel av planoppstart – mars 2016 Planprogram sendes Lier kommune – okt. 2016 Høring planprogram – vinter 2017 Fastsetting av planprogram – sommer 2017 Kommunedelplan på høring – vinter/vår 2018 Vedtatt kommunedelplan høst 2018 09.03.2017

Kostnad-finansiering Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Kostnad-finansiering Vi vet ikke hvilken løsning som skal bygges, det gjør at kostnaden er svært usikker Kostnad er en del av den konsekvensutredningen Når løsning er valgt og kostanden kjent må det gjøres en ny runde på hvordan prosjektet skal finansieres. Det skal også lages en mulighetsstudie for å se på bompengefinansiering 09.03.2017

Prosjektets internettside Rv. 23 Linnes - E18 Prosjektets internettside Her legges informasjon om prosjektet ut underveis i arbeidet: http://www.vegvesen.no/Riksveg/rv23linnese18 09.03.2017

Hva er et planprogram? Merknadene sendes Lier kommune Hovedmål med et planprogram er: Fastsette formålet med prosjektet Fastsette hvilke vegløsninger som skal utredes Fastsette hvilke konsekvenser som skal utredes Redegjøre for planprosess og muligheter til medvirkning Planprogrammet bestemmer ikke løsninger Merknadene sendes Lier kommune Frist for merknader: 31. mars 09.03.2017