aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Teknologi i klasserommet
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Nettsteder og multimedia
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Velkommen!. Program tirsdag 0900 Frammøte og registrering 1115 Velkommen v/Øystein Falch 1130 Nye trusler på Internett v/ Tom Heine Nätt 1215 Lunsj 1315.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Den Norske Skolen i London
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Digital ferdigheter i alle fag
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Nye websider for Sørli skole
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
TIDSLINJER 1.
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Oppsummering Seminarene Læremidler - nyheter Seminarene Er du fersk i IT 1-faget? CMS-et Joomla Pulisering av web-løsninger med Dreamweaver og MySQL.
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
STUDIETEKNIKK og gode vaner
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
IT-1.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Samfunnsfag.
“IT i dag og i morgen”.
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Digital startpakke kurs 3
De flinke elevene.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Omsetjing og vurdering
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget IT1 aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget

Agenda 16:00 – 16:30 Hvordan praktiserer vi læreplanen i IT1?   Må læreplanmålene konkretiseres for at vi skal gjennomføre vurdering i faget?     Hvordan møter vi de flinke elevene?   Eksamen   16:30 – 16:45 PAUSE 16:45 – 17:00 17:00 – 17:15 17:15 – 18:00

IT - muligheter og konsekvenser Om internett HTML prøve Dreamweaver Turist på Island Flash Digital komm. Database Dreamweaver Lov om opphavsrett Flash Internett tjenester Database Etikk – regelverk Hva er digitalt? Database Photoshop Planlegging Dreamweaver Database Digitalt utstyr Datamodellering Repetisjon Prøve Database Prøve: database Prosjekt: Min by Språklige minoriteter Dreamweaver Datamodellering Audacity Oppstart Fotokongen Prosjekt: Min by Datamodellering Prøve : datamodell Prosjekt: Min by Animert gif Dreamweaver Fotokongen Dynamiske nettsted http://www.youtube.com/watch?v=qv0XCaUkfNk&feature=related then internet explained Tono video: http://www.piracykillsmusic.no/ Brukergrensesnitt Photoshop Oppstart Turist på Island Prøve: lag nettsted Repetisjon Photoshop Fotokongen Repetisjon HTML Turist på Island Fotokongen Prøve Vurdere nettsted Trusler digital verden HTML

Påstander Digital samtid kan elevene lese selv Flash er unødvendig og kun et underholdningselement Datamodellering er det viktigste og det som forsvarer det halve realfagspoenget. Vi bør derfor bruke det meste av tida på dette læreplanmålet Hvilke trender og hva som brukes av verktøy utenfor skolen er totalt uinteressant fordi skolen kun skal formidle varige kunnskap

Eksamensoppgaver Svømmestevne