Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internship høsten Internship høsten 2014.
Advertisements

Vurdering for læring.
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Digital eksamen i lærerutdanning –
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Velkomst- og informasjonsmøte for nye studenter på årsenheten i spansk.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Bestått/ikke-bestått
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Erfaringer med kvalitetssikring av masterstudiet i utdanningsledelse: tilsynssensorordningen som del av et helhetlig system for vurdering 30.april 2008.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Evalueringsseminar HiN Bodø Erfaringer fra sensor Geir Refsdal ”Drift og vedlikehold av veger og gater” sensurert: DVVG2005, DVVG2006 og DVVG2007.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
«Lese og løse oppgaver»
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Informasjon om Bacheloroppgave
Velkommen til bachelorprogrammet i Europastudier (EU)
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
SiA helse og Ressurssenter for tilrettelegging, helse og mestring.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Bachelor Hva betyr det for deg?.
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
DIGITAL VURDERING (P2): Evaluering av vurderingskvalitet:
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Karin Helle og Gro Beate Vige
Digital arbeidsflyt for vurdering
Professor Tor Egil Førland, UiO
Digitale systemer ved OsloMet
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Sensorveiledninger på MN
Læringsmål og rubrikker i Canvas
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO Jonas Bakken ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Constructive alignment theory (Biggs) Designe vurderingssituasjoner hvor studenten får anledning til å vise oppnådd kompetanse

Helhetlig design for vurdering Studentens læringsprosess Intendert LUB Lærings-aktiviteter Vurdering for læring Obliger Vurdering av læring Vurdering av læring Begrunnelse for karakter

5-årig integrerte studiedesign Progresjon for læring gjennom 5 år 10 semester 9. semester fagdidaktisk programspesialisering 8. semester 7. semester – profesjonsfag 30 stp 6. semester – profesjonsfag 20 stp. 5. semester 4. semester 3. semester – profesjonsfag 10 stp. 2. semester 1. semester

Design for transparens Utviklet vurderingskriterier som presiserer karakterskalaen innenfor 3 områder: Problemformulering og stofftilfang Vurderingsevne og selvstendighet Språk, struktur og formalia Publiseres ved semesterstart – studentene vet hva som vil kreves for å skrive en god besvarelse

Eksempel FoU-oppgave

Obligatorisk begrunnelse Sensorene skal skrive begrunnelser ved gjennomføringen av sensurmøte Får uttelling i arbeidstid til sensurmøte, avhengig av antall studenter i den aktuelle kommisjonen Sensorer fyller ut nettskjema – i samsvar med vurderingskriteriene for den aktuelle oppgaven Skjer ikke ”automatisk” – men sendes til studenten via epost den dagen sensur foreligger

Kvalitetsarbeid «Det er jo dette det handler om. Med så store fag (30 studiepoeng) synes jeg det er viktig med tilbakemelding, også på semesteroppgaven, så fortsett med begrunnelser! Også god motivasjon for andre semester» «Tanken er god, men begrunnelsen jeg fikk var svært tynn og generell. Den ga ingen konkret tilbakemelding om hvilke aspekter med min oppgave som var bra eller hva jeg burde jobbe videre med.» Evaluering, våren 2015

Nettskjema Sensor velger type eksamen, samt emnekode Skjemaet tilpasses da til den aktuelle eksamen Sensorer skriver en kort begrunnelse i tråd med retningslinjer og mal

Eksempel, FoU-oppgave

Sensorveiledning Emnebeskrivelse og pensumliste Redegjørelse for eksamensformen og dens plass i studiet Oppgavetekst og vurderingskriterier En samling tidligere besvarelser med sensorkommentarer i margen Eksempelbegrunnelser