Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO Jonas Bakken ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Constructive alignment theory (Biggs) Designe vurderingssituasjoner hvor studenten får anledning til å vise oppnådd kompetanse
Helhetlig design for vurdering Studentens læringsprosess Intendert LUB Lærings-aktiviteter Vurdering for læring Obliger Vurdering av læring Vurdering av læring Begrunnelse for karakter
5-årig integrerte studiedesign Progresjon for læring gjennom 5 år 10 semester 9. semester fagdidaktisk programspesialisering 8. semester 7. semester – profesjonsfag 30 stp 6. semester – profesjonsfag 20 stp. 5. semester 4. semester 3. semester – profesjonsfag 10 stp. 2. semester 1. semester
Design for transparens Utviklet vurderingskriterier som presiserer karakterskalaen innenfor 3 områder: Problemformulering og stofftilfang Vurderingsevne og selvstendighet Språk, struktur og formalia Publiseres ved semesterstart – studentene vet hva som vil kreves for å skrive en god besvarelse
Eksempel FoU-oppgave
Obligatorisk begrunnelse Sensorene skal skrive begrunnelser ved gjennomføringen av sensurmøte Får uttelling i arbeidstid til sensurmøte, avhengig av antall studenter i den aktuelle kommisjonen Sensorer fyller ut nettskjema – i samsvar med vurderingskriteriene for den aktuelle oppgaven Skjer ikke ”automatisk” – men sendes til studenten via epost den dagen sensur foreligger
Kvalitetsarbeid «Det er jo dette det handler om. Med så store fag (30 studiepoeng) synes jeg det er viktig med tilbakemelding, også på semesteroppgaven, så fortsett med begrunnelser! Også god motivasjon for andre semester» «Tanken er god, men begrunnelsen jeg fikk var svært tynn og generell. Den ga ingen konkret tilbakemelding om hvilke aspekter med min oppgave som var bra eller hva jeg burde jobbe videre med.» Evaluering, våren 2015
Nettskjema Sensor velger type eksamen, samt emnekode Skjemaet tilpasses da til den aktuelle eksamen Sensorer skriver en kort begrunnelse i tråd med retningslinjer og mal
Eksempel, FoU-oppgave
Sensorveiledning Emnebeskrivelse og pensumliste Redegjørelse for eksamensformen og dens plass i studiet Oppgavetekst og vurderingskriterier En samling tidligere besvarelser med sensorkommentarer i margen Eksempelbegrunnelser