Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Advertisements

Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
8 Det politiske systemet i Norge
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Fylkeskommunens mål Overordnede mål
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Regional planstrategi
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Hedmark fylkeskommune Presentert for UFT på høstmøtet , Trysil Hotell.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Skredsikring fra 2010 til nå
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Evaluering av ”Fritt Fram”
BUDSJETT 2017.
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Regionreformen Fylkesråd for samferdsel og Miljø Ivar B Prestbakmo,. Fylkesrådets nestleder.
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal

Kort oversikt over tema Hva består det økte ansvaret av? Hvilke rammer har vi fått? Se på de politiske styringsverktøyene Muligheter/begrensninger i fht. til FK sine øvrige ansvarsområder Bør man være bekymret på vegens vegne?

Før og etter

Ingen penger – ingen kake Statens bevilgninger ved overtagelse av øvrig riksvegnett skal skje gjennom rammetilskuddsordningen Rammene ble presentert i statsbudsjettet 13. oktober 2009 I tillegg til rammetilskuddene: Fylkene får en rassikringspott på 500 mill kr pr. år til fylkesveinettet Det innføres en rentekompensasjonsordning for transporttiltak i fylkene med en årlig ramme på 2 mrd.kr. Troms fylkes andel av rentekompensasjonsordninga er 100 mill. årlig, og fylkestinget har besluttet å benytte denne fullt ut.

Rammene Drift- og vedlikehold Investeringer Vekst frie inntekter veg Fergedrift 2009- budsj Statsb. Statsbuds. Nordland (1550 km) 178 216,7 98 141,8 92 225 292,6 Troms (1180 km) 130 166,7 72 69,4 45 60 177,6 Finnmark (870 km) 90 108 48 40,5 26 20 22,8 Sum 398 491,4 218 251,7 163 305 493

Politisk styring Fylkesvegplan 10-årig perspektiv inkl. 4-årig handlingsprogram for fylkesvegnettet – investeringer 4-årig Vedlikeholdsplan Planprogram Økonomiplan og årlige fylkesvegbudsjett Drift av vegene

Vegeieransvaret – øvrige fylkeskommunale ansvarsområder En mulighet for å styrke rollen som regional utviklingsaktør Sammenhengen med andre deler av fylkeskommunens ansvar Økt regionalt ansvar medfører også økt delansvar for at nasjonale mål i samferdselspolitikken oppnås – eks. trafikksikkerhet

Grunn til bekymring på vegens vegne? Ingen grunn til bekymring (ennå): For tidlig å konkludere om forvaltningsreformens virkning Stort lokalt, og regionalpolitisk engasjement, liten grunn til å tro at samferdsel blir en salderingspost Ingen alternativer til veg i Troms, veg og ferge har høy prioritet Samarbeidet med SVV fungerer godt, men potensialet er større Felles overordna målsetninger for stat og fylke Fylkeskommunene har større innflytelse i NTP - arbeidet