Kartlegging av tjenestereise Veikart for tjenesteinnovasjon HEV, 20. april
Innsiktsarbeid Hensikt: Forstå mennesker og hvordan tjenestene må passe inn i deres hverdag Innsiktsarbeid
Avdekke faktiske behov – ikke antatte
Eksempel på utfylt tjenestereise
Gruppearbeid Kartlegge dagens tjenestereise med utgangspunkt i caset Hvordan begynne: 1.Skriv navn på brukeren og pårørende på grønn pil 2.Navngi alle aktørene på blå pil 3.Begynn tjenestereisen med når behovet for tjenesten oppstår
Veien til gevinst er lang og krøkkete – kommunene gjør seg nyttige erfaringer. Leverandørene har begrenset kunnskap om det faktiske behovet i kommunene Ansatte har begrenset kunnskap om muligheten og hva som finnes. *En kommune har rapportert om en bruker som ikke lenger ønsket lyssensorer på soverom. Taklyset var for skarpt og var påslått for lenge etter at bruker var i seng. Bruker koblet ut sensoren. Oppfølgingssamtale kunne avdekket misnøyen, og tek tilpasset: koble sensoren til en svakere nattbordslampe og redusert påslått tid. **GPS: Ikke er egnet for alle, f.eks. utfordringen er at GPSen er ladet, slått på og at bruker tar den seg på tur.
Anders (74) tidligere fotballdommer Brukercase «Jeg har levd et aktivt liv, jeg elsker å gå tur. Kona mi blir bekymret når jeg blir lenge borte» Anders (74) tidligere fotballdommer SITUASJON: Anders bor hjemme med kona si, Mona. Anders har vært pensjonist i 3 år, og jobbet tidligere som profesjonell fotballdommer. Anders liker å gå lange turer, gjerne til fotballbanen 4 kilometer hjemmefra. I løpet av det siste året har han begynt å bli glemsk. Kona Mona er bekymret for Anders. Han blir ofte lenge borte, og sier ikke alltid fra hvor han skal. Mona jobber fortsatt, og Anders er hjemme alene i huset på dagtid. Mona er også bekymret for at han ikke skal huske å ta diabetesmedisinene sine. HJELPEMIDLER: Anders har ingen hjelpemidler i dag TJENESTER: Anders mottar ingen tjenester fra kommunen i dag