Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Sommervikar i Blend.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Barnas økonomi 2011 Slik lærer vi barna om økonomi og sparing Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.
Fra forrige gang: Feltstudier og informert samtykke
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Tre hovedtyper mål på variabler
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
STATISTISK GENERALISERING
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Hvordan lager man gode surveyspørsmål?
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Kvantitativ forskning
Kvalitativ metode i markedsforskning
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Design, evalueringsstudie 06/07
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Metode.
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
Testing, måling og forskningsdesign.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Forskningsdesign: tidsdesign Undersøkelser som gjennomføres over tid – longitudinelle studier: Panelundersøkelser (survey)‏ Gjentatte tverrsnittsundersøkelser.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Kapittel 3 Metode.
Forskningsdesign: eksperiment
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Fra idé til publikasjon
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Vitenskapsfilosofi og utredningsmetodikk, tirsdag 15. februar 2000.
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign for kvantitativ metode: Survey design (spørreskjema/intervju) Eksperimentelt design Tidsdesign Flernivå-analyse / hierarkisk data

Survey design Svarprosent Kostnad Vurdering personlig intervju høg høg unngår (ansikt til ansikt) misforståelser telefonintervju lavere lav enkle utvalg (husstands- utvalg) post-enquete lav lav høg grad av (sp skjema i posten) anonymitet gruppe-enquete høg lav avklarer lett (sp skjema i grupper) uklarheter

Survey design: operasjonalisering Utforming av spørreskjema (operasjonalisering)‏ Introduksjon til undersøkelsen som er motiverende Utforming av spørsmål (vurder definisjonsmessig validitet) - klare, entydige formuleringer (unngå ledende tekst) - komplekse begrep: framstilles som flere spørsmål Utforming av svaralternativer (definisjonsmessig validitet) - gjensidig utelukkende kategorier (ikke overlappende kateg) - uttømmende kategorier (ta med en Andre – kategori) Eks: tekniske virkemidler brukt i musikkvideo (flere sp.mål) - flerkameraproduksjon _ ja _ nei - fargefilter _ ja _ nei - animasjon _ ja _ nei

Survey design: operasjonalisering Operasjonalisering med en skala med tallfesting eller uten: Sympati-termometer Grafisk vurderingsskala Likert indeks Kumulativ skala

Survey design: vurderingsskala Operasjonalisering med en skala med tallfesting eller uten: Sympati-termometer: eks valgundersøkelsene 1977 – 1997: liker ikke liker - ulike politiske partinavn - 0 ....... 50 .......100 Grafisk vurderingsskala - uten gradering med ekstreme holdninger som ytterpunkt Eksempel: vurder deg selv i forhold til denne skalaen: Personen som er Personen som er mest tilfreds med minst tilfreds med kommunestyret kommunestyret | - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - |

Grafisk vurderingsskala: eksempel Eksempel fra forskning innen fysioterapi: (Før trening) Smerteopplevelse: oppgi hvordan du føler deg i dag: ingen smerte sterk smerte | - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - | .... 5-6 måneder senere (august til januar): (Etter trening) Smerteopplev.: oppgi hvordan du føler deg i dag: ingen smerte sterk smerte | - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - | kvasieksperimentell undersøkelse – deltakerne utgjør sin egen kontrollgruppe – måling for samme person før og etter terapi – der en evt endring tilskrives behandlingen

Grafisk vurderingsskala: eksempel To mulige forklaringer på «ingen endring i smerteopplevelse»: Vanskelig å bruke vurderingsskala måneder senere – husker ikke plassering ved «før trening» Kan påvirkes av sesongmessige endringer i smerteopplevelse – august til januar medfører ofte økt smerte – slik at «ingen endring» egentlig er en forbedring Hvordan unngå dette dilemmaet? - Ta med i operasjonaliseringen en subjektiv vurdering av hvordan den sesongmessige variasjonen er – uten trening. - Denne vurderes i forhold til den subjektive vurderingen av effekten av treningen.

Survey design: Likert indeks Likert indeks er satt sammen av flere utsagn som respondentene skal uttrykke enighet eller uenighet med. Eksempel fra European Social Survey: ESSdata ESS3-2006: Personal and social well-being (abstract concept) Please say how much you agree or disagree with the following: (Presented alternatives: agree strongly ..... disagree strongly)‏ I am optimistic about the future 1 2 3 4 5 I feel very positive about myself 1 2 3 4 5 At times I feel as if I am a failure 1 2 3 4 5 Respondentene ble intervjuet – og intervjuer noterte tall fra 1 – 5 – eller benyttet tallene 7, 8 eller 9 for vil ikke svare, vet ikke etc

Survey design: eksempel fra ESS I European Social Survey (ESS) ble disse spørsmålene slått sammen til en indeks kalt Personal and social well-being Ved kodingen av indeksen var det nødvendig å tolke det siste spørsmålet (At times I feel as if I am a failure) motsatt av de andre to spørsmålene (en verdi 1 tilsvarer en verdi 5 i de «positivt» formulerte spørsmålene) Når alle spørsmål som på denne måten måler ett og samme begrep kan vi gjennomføre en reliabilitetsanalyse, der Cronbachs alpha verdier over 0,7 er en indikasjon på høg reliabilitet. Spørsmålene / utsagnene måler ett og samme begrep. (Cronbachs alpha varierer mellom 0 og 1)‏

Survey design: kumulativ skala Et eksempel på en kumulativ skala er Bogardus-skalaen for «sosial avstand» mellom respondent og en etnisk gruppe: I forhold til den etniske gruppen ________: Er du villig til å: a. Gi vedkommende adgang til nærmeste familie (ekteskap) b. Gi vedkommende adgang til gata som nabo c. Gi vedkommende adgang til landet som borger d. Gi vedkommende adgang til landet som besøkende Her varierer utsagnene fra en «nær sosial avstand» til «stor sosial avstand» - og rekkefølgen av de alternative utsagnene er viktig.

Survey design: kumulativ skala En forventer at Bogardus-skalaen har en kumulativ fordeling: er du enig i svaralternativ A bør du også være enig i B, C og D er du enig i svaralternativ B bør du også være enig i C og D er du enig i svaralternativ C bør du også være enig i D Men - en respondent kan være enig i C uten å være enig i A og B Denne kumulative skalaen kan vises som et Venn-diagram (se neste side / slide)‏ Mer info om Bogardus' Social Distance Scale: http://www.csudh.edu/dearhabermas/bogardus02.htm Bogardus-skalaen er brukt i 50 år og er sikret validitet. Dermed kan vi benytte den til å teste reliabiliteten i en datainnsamling.

Survey design: kumulativ skala Bogardus-skalaen med en kumulativ fordeling (høg reliabilitet): Om fordelingen ikke er slik med sirkler «inni» hverandre – men med A som går utenom B f.eks – så er det en indikasjon på problem med reliabiliteten D C B A

Test for validitet eller reliabilitet Generelt gjelder det at vi kan benytte statistiske tester for validitet eller reliabilitet i en og samme undersøkelse (dvs ikke begge): Statistiske tester for reliabilitet: forutsetter en høg grad av definisjonsmessig validitet i variablene som benyttes Statistiske tester for validitet: forutsetter en høg grad av reliabilitet i datainnsamlingen for de data som benyttes

Survey design: noen varianter ... Tverrsnitt – ett utvalg på ett gitt tidspunkt (vanlig survey)‏ Gjentatte tverrsnitt – to ulike utvalg på to forskjellige tidspunkt Panelundersøkelse – ett og samme utvalg på to forskjellige tidspunkt Retrospektivt panel – ett utvalg der en stiller spørsmål retrospektivt – om forhold for 5 eller 10 år siden (holdninger og atferd på et tidligere tidspunkt)‏