RIS-metoden for prosessforbedring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Endringsstyring Change Management.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
As DAL PersonalStøtteSystem Business Intelligence Partner AS Infotool Norge AS Hvilken informasjon trenger virksomheten fra personalavdeling •Faste rapporter.
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Mål i prosjekter.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Veiledning prosjektroller
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Asker - mulighetenes kommune
Evaluering av organisasjonsform samisk høgskole
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
19 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Om veiledning av team i læringsnettverk
Målbildet Stab/støtte
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Prosessdokument Inneholder informasjon fra mandat, nåsituasjonsrapport, ønsket situasjonsrapport, testrapport og evaluering.
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

RIS-metoden for prosessforbedring Etablering Kartlegging Analyse og omforming Implementering Forvaltning For hver fase: Mål Involverte Leveranser Teknikker Verktøy Sjekklister (tips) Kunnskapsbehov Ulik gjennomføring: formålet bestemmer

1. Etablering Formål med fasen: Aktuelle oppgaver: Leveranser: Få igangsatt arbeidet med å utvikle en prosess Aktuelle oppgaver: Velg prosess Avklar målsetting Utnevn prosesseier Organiser prosjektet prosjektleder, rolleinnehavere, prosessutvikler og modellerer Lag prosjektmandat med prosjektplan Gi opplæring i prosessperspektivet, metode og teknikker Leveranser: Prosesseier Prosjektmandat med plan for det videre arbeidet Prosjektorganisasjon Deltakere med kunnskap om prosessutvikling og prosessmodellering

Mal for prosjektmandat Bakgrunn Forventet resultat Leveransemål Effektmål Planer Overordnet plan Milepælplan Organisering og styring Prosjektleder, Prosjektdeltakere, Styringsgruppe Møteplan Plan for rapportering Kostnadsrammer Føringer og avgrensninger

2. Kartlegging Formål med fasen: Aktuelle oppgaver: Leveranse: Få en felles erkjennelse blant de involverte om hvordan prosessen fungerer i dag, og at forbedring er mulig Aktuelle oppgaver: Klargjør sentrale kjennetegn Lag RIS-modell (evt. også en IPO-modell) Innhent relevante måltall: antall saker, tidsbruk, ressursbruk, kvalitet, kundetilfredshet Identifiser svakheter og forbedringsmuligheter Sett mål for forbedring Lag kartleggingsrapport Leveranse: En kartleggingsrapport med: Beskrivelse av sentrale kjennetegn RIS-modell og IPO-modell Måltall Svakheter og forbedringsmuligheter Mål for forbedring

Mal for kartleggingsrapport Innledning Kunde og resultat – nåsituasjonen Styring – nåsituasjonen Arbeids- og informasjonsflyt – nåsituasjonen Ressurser – nåsituasjonen Svakheter og forbedringsmuligheter Forslag til mål for forbedring

3. Analyse og omforming Formål med fasen: Aktuelle oppgaver: Få utformet og beskrevet en ny utgave av prosessen Gjøre klar for implementering, og evt. utvikling av nye IT-løsninger Aktuelle oppgaver: Se til beste praksis og til ITs muligheter Analyser nåsituasjonen Lag ny RIS-modell Lag prosessbeskrivelse Lag kravspesifikasjon for nye IT-løsninger Lag implementeringsplan Leveranser: Prosessbeskrivelse Kravspesifikasjon for nye IT-løsninger Implementeringsplan

3. Analyse og omforming: analyse Analyse av arbeids- og informasjonsflyten Se på rollene: Er det mange roller i prosessen, mye spesialisering. Kan antallet reduseres? Hvordan er aktivitetene fordelt? Er ansvar og fullmakter klargjort? Se på aktivitetene: Er det aktiviteter som kan fjernes fordi de ikke tilfører verdi/er unødvendige? Se på overleveringene: Er en sak komplett (riktig) når den mottas av en ny rolle? Tar det lang tid før neste rolle ”tar i” saken”? Forsvinner saker? Se på kontrolloppgavene: Utføres det kontroll mange steder? Er all kontroll nødvendig? Se på tiden: Tar det unødvendig lang tid å behandle en sak? Hva kan gjøres for å redusere behandlingstiden? Se på kundebehandlingen: Hvordan blir kundene behandlet? Hvilke forventninger og krav har kundene? Se på resultatene: Er de i overensstemmelse med kundens forventninger og krav?

3. Analyse og omforming: analyse Analyse av styringen Se på prosesseierrollen: Er det utnevnt en prosesseier for prosessen? Er prosesseierskapet etablert i praksis? Se på hensikten: Er hensikten med prosessen klar, entydig og forstått? Se på reglene: Er reglene definerte, kjente og lett tilgjengelige? Se på målene: Er det definert mål for prosessen? Er målene konkrete og målbare? Se på måling og rapportering: Finnes det løsninger for å innhente og distribuere måltall for prosessen?

Analyse og omforming: analyse Analyse av ressursene Se på hjelpeverktøy Er prosedyrer, sjekklister, dokumenter og maler hensiktsmessige, og er de lett tilgjengelige? Hvordan fungerer IT-løsningene? Understøtter de arbeids- og informasjonsflyten, eller forhindrer de en effektiv arbeids- og informasjonsflyt? Har rolleinnehaverne lett tilgang til den informasjonen som er nødvendig for å behandle en sak?

3. Analyse og omforming: omforming Utform en arbeids- og informasjonsflyt med: Færrest mulig roller, og hvor ansvar og fullmakter er klargjort Færrest mulig overleveringer Færrest mulig kontrolloppgaver Roller som jobber parallelt dersom tid er viktig Bevisst og helhetlig kundebehandling Bare én registrering av et og samme dataobjekt IT-støtte til datafangst, arbeids- og informasjonsflyt, automatisering av aktiviteter, informasjonsinnhenting, hjelpeverktøy og kontroll Utform en styringsdel: Hvor hensikten med prosessen er tydelig uttalt Med klare mål for ytelse og resultater Med klare regler

3. Analyse og omforming: omforming Utform en ressursdel: Med egnete prosedyrer og sjekklister Med egnete dokumenter og maler Der alle hjelpeverktøy blir gjort lett tilgjengelige, og hvor det bare finnes en versjon av hver

Mal for prosessbeskrivelse Hensikt Kunde og resultat Styring Definerte mål, måling og rapportering, regler Arbeids- og informasjonsflyt RIS, og IPO Ressurser Versjonskontroll

Implementeringsplan Milepælplan for organisatoriske tiltak Nr. Beskrivelse Ansvarlig Deltakere Start Slutt M01 Når roller er etablert M02 Når grensesnitt til andre prosesser er etablert M03 Når nødvendige hjelpeverktøy er etablert M04 Når prosessen er gjort kjent M05 Når opplæring er avholdt M06 Når prosessen er overført til forvaltning M07 Når evalueringsrapport er utarbeidet

4. Implementering Formål med fasen: Aktuelle oppgaver: Leveranser: Få implementert ny prosess i organisasjonen, dvs. tatt prosessen i bruk Aktuelle oppgaver: Organisatoriske Etablere rollene, grensesnitt til andre prosesser og hjelpeverktøy Gjøre prosessen kjent Gi opplæring Teknologiske Lag IT-løsning for arbeids- og informasjonsflyt Lag IT-løsning for hjelpeverktøy Lag IT-løsning for måling og rapportering Leveranser: Roller som er bemannet Etablerte grensesnitt til andre prosesser Nødvendige hjelpeverktøy IT-løsninger

5. Forvaltning En prosess må styres, forvaltes og videreutvikles. Dette er prosesseiers ansvar Sentrale oppgaver: Utfør regelmessige målinger for å sikre at prosessen fungerer etter intensjonen Rapporter på prosessens ytelse og resultater Hent inn erfaringer om beste praksis og nye måter å benytte IT på Utvikle prosessen videre i henhold til forretningsmål Leveranser Periodiske statusrapporter som viser prosessens resultater og ytelse Forslag til forbedringer og videreutvikling av prosessen