Kompetanse for manfgfold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Advertisements

Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Foreldremøte for foresatte til elever i VG2- onsdag Persbråten videregående skole.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Kampen skole Vår visjon:
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Hva er viktig for elevers læring?
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR HVEM 100 ansatte 8 i ledergruppen 2 rådgivere 1 miljøarbeider 1 systemansvarlig 1 vaktmester ER VI? 70.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
25.August 2016 Foreldremøte 8.trinn. Agenda Kort innledning ved rektor Vurdering for læring ved Inspektør It’s learning ved inspektør Lekser Helsesøster.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Rådgiverkonferanse Lørenskog hus 19. november Eivind Svennar, avdelingsleder MK og SS Mailand videregående skole Studieforberedende utdanningsprogram for.
VELKOMMEN TIL KONTAKTMØTE HJEM-SKOLE ONSDAG 7. SEPTEMBER 2011.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Innføringstilbud i Aust-Agder
Velkommen til foreldremøte Vg1
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
God stim! Sammen for økt gjennomføring
9/17/2018.
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til Service og samferdsel
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Edvard Munch videregående skole
Foreldremøte 10.trinn
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Ved Kongsskogen videregående skole
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse for manfgfold 13.06.17

Innføringsklasser Mandal vgs 36 elever fordelt på to klasser. 7 jenter og resten gutter. Majoritet fra Afghanistan og Syria. Majoritet født i 2000. Majoritet av gutter Delt etter alder, botid i Norge, faglig nivå. To klasserom sentralt i skolen, som kan åpnes til et stort ved behov 10 plasser betales av Mandal kommune. Samarbeider med kvalifiseringsenheten i kommune

Innføringsklasser Mandal vgs 30 timer i uka Norsk Engelsk Naturfag Matematikk Samfunnsfag Kroppsøving Yrkesfaglig fordypning Karriereveiledning

Innføringsklasser Mandal vgs 1. Hva fungerer godt? Frammøte til undervisningen for et stort flertall av elevene. Høy motivasjon for læring for et stort flertall av elevene. Klassemiljøet har vært støttende og godt. Lærernes arbeid og samarbeid. Fokuset på hva som møter elvene på vg1 Elevene har lært hva det vi si å gå i norsk skole. 2. Hvorfor fungerer det? Dyktige, positive og fleksible lærere. Variasjon i undervisningen. God tilpasset opplæring. Ser hele eleven. Kontaktlærerne har gått langt utover det som normalt er «instruksen» for kontaktlærere.   3. Hva kan bli bedre? Inkludering og fellesskap med norske elever. Mer bruk av norsk i timer og friminutt. Klarere mål på hva som er hensikt og innhold i innføringsklassene. Mer og bedre karriereveiledning Mer jobbing med kartlegging av elevenes interesser og ferdigheter Realitetsorientering 4. Hvordan får vi det til? Miljøarbeid/fadderordninger etc på skolen. Utvikle bedre hospiteringsordninger slik at eleven kan oppleve det «virkelige» livet på vg1. Homogene grupper når det gjelder alder. Sette felles mål med undervisningen, vurderingspraksis o.l. for alle elevene. Forklare grundig elever, foresatte hva det vil si å gå i innføringsklassene. Bedre og mer forpliktende samarbeid med kvalifiseringsenheten i kommunen. Frammøte blitt dårligere utover våren for de eldste elevene. De synes det er å kaste bolrt et år å gå i innføringsklassen

Innføringsklasser Mandal vgs Hvem bør gå i innføringsklassen? Nylig ankomne til Norge De som åpenbart trenger mer norskkunnskaper De som trenger trening i å gå på skole Fortrinnsvis de som går ut av 10. klasse Elever som av ulike grunner trenger mer tid. (analfabeter, psykososiale forhold)

Innføringsklasser Mandal vgs Veien videre Endrer til kombinasjonsklasser fra 2017 Målet er grunnskoleeksamen Får inn lærere fra kvalifiseringsenheten Tilsetter «inspektør» i 50 % stilling Fortsatt fokus på at elevene går på en videregående skole

Innføringsklasser Mandal vgs