Hvordan skape gode og inkluderende oppvekstmiljø?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

NAV Kristiansund Evaluering av opplevelseskortet 2013 Brukerundersøkelse, gjennomført okt/nov 2013 Catrine Hellstrøm og Lise Pedersen, barnefamilieveiledere.
Inkludering i skole og fritid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Deltaking, inkludering og velferd
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
“Reise til utlandet med oksygen”
BOMILJØTJENESTE INTERKULTURELL BOMILJØTJENESTE. Prosjektrammer Samarbeidsprosjekt mellom Bergen Bolig og Byfornyelse Mottaks –og kompetansesenter for.
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Joachim Bjerkvik
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Inkluderingsutvalget
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
Barnas INN og Kolstad fotball
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Nittedal 19. sept
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Norsk Forbund for Utviklingshemmede Den største medlemsbaserte uavhengige menneskerettighetsorganisasjonen for og av mennesker med utviklingshemning
Oppvekst med funksjonshemming. Familie, livsløp og overganger
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Bekjempelse av barnefattigdom i Drammen
Medarbeiderundersøkelsen 2015
Seksuelle SMiso Rogaland.
SMIL – styrket mestring i livet
Bo-team Metodebok i boligsosialt arbeid Bo-team Fra prosjekt til metodebok.
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
SAMFUNNSDAGEN 2013 Mekling i forbindelse med samlivsbrudd -samhandling eller konflikt?  Gry Mette Dalseng Haugen  Seniorforsker NTNU Samfunnsforskning.
4A NØKLEBY SKOLE. KICK OFF! 31.MARS STARTET VI BATTERIJAKTEN VÅR MED EN KICK OFF I KLASSEROMMET. VI HADDE BRAINSTORMING OM HVA VI KUNNE GJØRE FOR Å SAMLE.
FLYKTNING I DAG, NABO I MORGEN FLUKT, EKSIL OG LIVSLØP GRANBYKONFERANSEN SELBU 5. APRIL 2016 Berit Berg, professor Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap,
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
«Det inkluderende samfunn» - Røde Kors til stede for alle Miniseminar 2- Distriktsårsmøte i Geiranger 2015.
Kompetanseplan oppvekst
Nasjonal tilskuddsordning mot barnefattigdom
Glommastien, Fredrikstad
Utfordringene innen migrasjonshelse
sos-barnebyer barn på flukt
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Orientering Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Roller og forventninger
Innvandring, funksjonshemming, menneskeverd
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
NAV mulighetenes marked
Kapittel 7 oppgave a a. Sett inn riktig form av substantivene.
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Tilpasset opplæring Kurs 5
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skape gode og inkluderende oppvekstmiljø? Konferanse om barn og unges deltakelse Oslo 07.11.2016 Gry Mette D. Haugen Seniorforsker/forskningsleder NTNU Samfunnsforskning Gry.mette.haugen@samfunn.ntnu.no

Bakgrunn og problemstilling Bakgrunn for prosjektet er BLDs arbeid for å bedre utsatte barn og ungdoms oppvekst- og levekår… …og intensjonen har vært å undersøke ulike tiltak som har som mål å inkludere og skape lavere terskel for deltakelse.

Noen barn deltar mindre Friberg, J.H. (2005) Ungdom, fritid og deltakelse i det flerkulturelle Oslo. Oslo: Fafo. Fløtten, T. (red) (2009) Barnefattigdom. Oslo: Gyldendal Akademiske Kristofersen, L. (2010) Fritid og sosial deltakelse. I Sandbæk, M & AW Pedersen (red). Barn og unges levekår i lavinntektsfamilier. Oslo, NOVA, ss. 165-174 Sletten, M. A. (2011) Å ha, å delta, å være en del av gjengen. Oslo, NOVA Gjertsen, H. og T. Olsen (2011) Mangfold og engasjement i motvind. Bodø, Nordlandsforskning. Berg, B. (red) (1997) «Slipp oss til!» Om brukermedvirkning i arbeid med flyktninger. Trondheim: SINTEF Berg, B. (2010) Eksilets stoppesteder. Fra flukt og asyl til integrering og transnasjonale liv. Doktoravhandling. Trondheim: NTNU, SVT-fakultetet. Wendelborg, C. og V. Paulsen (2014). Inkludering i skolen – inkludering på fritida? I Tøssebro, J & Wendelborg, C. (red). Oppvekst med funksjonshemming – familie, livsløp og overganger. Oslo: Gyldendal akademisk.

Fokus på Organisering av tiltakene Samarbeid mellom instanser Fokus på forebyggende arbeid

METODE OG DESIGN Forberedelse og kartlegging Referansegruppe Gjennomgang av bakgrunnslitteratur Sonderingsintervju Mail til kommuner i storbyordningen Ressurspersoner knyttet til tiltaket Dypdykk i case

Strategisk utvalgte case X-Ray Ungdomskulturhus Nordhordland Padleklubb Ferie for alle, Røde kors S.T.O.L.T Sommerprosjektet Kolstad fotball Boxåpneren kultursenter Cross Over En god nabo, Redd barna Trara-prosjektet

«Trara prosjektet» i Fredrikstad Byskole lokalisert mellom grønn og rød sone Ca. 400 elever Elever fra 40 ulike nasjoner

«Om dem bare kunne ha no på fritida…..» Bekymring: «Om dem bare kunne ha no på fritida…..»

«Tett på» rekruttering Det handler om økonomi, språk, kultur og fattigdom…det var de kriteriene som lå til grunn, og barn vi så trengte oppfølging» (fra fokusgruppeintervju ) «Vi fikk med lapp hjem og i tillegg var det en veldig engasjert lærer som ringte og forklarte om prosjektet og aktivitetene» (forelder med innvandrerbakgrunn)

«Vi la vekt på at gutter og jenter skulle svømme sammen, og ga klar beskjed om at det var lov å bruke badehijab, men vektla at de har gym sammen i Norge og de har svømming sammen. Og at det er like trygt som ellers» (fokusgruppeintervju).

«Trara prosjektet» i Fredrikstad «Det var et hærlig kaos, og vi hadde dører som låste seg og dører som var åpne, men alt til gal tid, og fedre som fulgte jentene sine inn i dusjen og mødre i guttedusjen og det var noen som var fullt påkledd og passa på sine, andre var det ikke, og noen gikk inn for å passe på sine og andre gikk inn for å passe på andre sine igjen…og noen skled og noen fanga opp de som skled….

«Trara prosjektet» i Fredrikstad For meg betyr det utrolig mye. Jeg er alene med tre barn og har ikke økonomi til å dekke utgiftene som er knyttet til fritidsaktiviteter som koster. Jeg synes det er supert at aktivitetene er her på Trara, og at ungene har det så nært tilgjengelig – gjør det veldig lett for dem og de blir veldig selvstendige av det. Godt for meg å kunne bruke tid på for eksempel å lage mat mens de er der. Hadde de vært på ulike steder i byen, til mange ulike tider hadde det ikke vært mulig, måtte brukt tid på å farte hit og dit.

«Trara prosjektet» i Fredrikstad Jeg hadde lyst til å lære å svømme bakover, og så fikk vi en lapp om at det var gratis og det var bra….for mamma liker ikke å bruke så mye penger. Vi har jo på en måte fått nye venner til 6.klasse begynner, fordi det har vært to gutter fra innføringsklassen med ….så vi får nye venner og de får bli kjent med nye venner, mange nye venner.

«Vi er to ukjente foreldre, så har vi barn som hilser på alle!» (far med minoritetsbakgrunn)

«Trara prosjektet» i Fredrikstad Lokalisering på skolen skaper trygghet Gratis tilbud Individuell rekruttering Brukermedvirkning Tett samarbeid med frivillige organisasjoner og andre etater i kommunen Inkludering av og tett dialog med foreldre

Organisering av tiltak Fokusområder Organisering av tiltak Forebygging Samarbeid

«TETT PÅ» «KOMPETENTE ILDSJELER» «BYRÅKRATISK TILLIT»

Takk for oppmerksomheten  Gry Mette D. Haugen Seniorforsker/forskningsleder Gry.mette.haugen@samfunn.ntnu.no NTNU Samfunnsforskning Mangfold og inkludering Samfunnshuset Dragvoll, 7491 Trondheim Hjemmeside: www.samforsk.no