Hvordan skape gode og inkluderende oppvekstmiljø? Konferanse om barn og unges deltakelse Oslo 07.11.2016 Gry Mette D. Haugen Seniorforsker/forskningsleder NTNU Samfunnsforskning Gry.mette.haugen@samfunn.ntnu.no
Bakgrunn og problemstilling Bakgrunn for prosjektet er BLDs arbeid for å bedre utsatte barn og ungdoms oppvekst- og levekår… …og intensjonen har vært å undersøke ulike tiltak som har som mål å inkludere og skape lavere terskel for deltakelse.
Noen barn deltar mindre Friberg, J.H. (2005) Ungdom, fritid og deltakelse i det flerkulturelle Oslo. Oslo: Fafo. Fløtten, T. (red) (2009) Barnefattigdom. Oslo: Gyldendal Akademiske Kristofersen, L. (2010) Fritid og sosial deltakelse. I Sandbæk, M & AW Pedersen (red). Barn og unges levekår i lavinntektsfamilier. Oslo, NOVA, ss. 165-174 Sletten, M. A. (2011) Å ha, å delta, å være en del av gjengen. Oslo, NOVA Gjertsen, H. og T. Olsen (2011) Mangfold og engasjement i motvind. Bodø, Nordlandsforskning. Berg, B. (red) (1997) «Slipp oss til!» Om brukermedvirkning i arbeid med flyktninger. Trondheim: SINTEF Berg, B. (2010) Eksilets stoppesteder. Fra flukt og asyl til integrering og transnasjonale liv. Doktoravhandling. Trondheim: NTNU, SVT-fakultetet. Wendelborg, C. og V. Paulsen (2014). Inkludering i skolen – inkludering på fritida? I Tøssebro, J & Wendelborg, C. (red). Oppvekst med funksjonshemming – familie, livsløp og overganger. Oslo: Gyldendal akademisk.
Fokus på Organisering av tiltakene Samarbeid mellom instanser Fokus på forebyggende arbeid
METODE OG DESIGN Forberedelse og kartlegging Referansegruppe Gjennomgang av bakgrunnslitteratur Sonderingsintervju Mail til kommuner i storbyordningen Ressurspersoner knyttet til tiltaket Dypdykk i case
Strategisk utvalgte case X-Ray Ungdomskulturhus Nordhordland Padleklubb Ferie for alle, Røde kors S.T.O.L.T Sommerprosjektet Kolstad fotball Boxåpneren kultursenter Cross Over En god nabo, Redd barna Trara-prosjektet
«Trara prosjektet» i Fredrikstad Byskole lokalisert mellom grønn og rød sone Ca. 400 elever Elever fra 40 ulike nasjoner
«Om dem bare kunne ha no på fritida…..» Bekymring: «Om dem bare kunne ha no på fritida…..»
«Tett på» rekruttering Det handler om økonomi, språk, kultur og fattigdom…det var de kriteriene som lå til grunn, og barn vi så trengte oppfølging» (fra fokusgruppeintervju ) «Vi fikk med lapp hjem og i tillegg var det en veldig engasjert lærer som ringte og forklarte om prosjektet og aktivitetene» (forelder med innvandrerbakgrunn)
«Vi la vekt på at gutter og jenter skulle svømme sammen, og ga klar beskjed om at det var lov å bruke badehijab, men vektla at de har gym sammen i Norge og de har svømming sammen. Og at det er like trygt som ellers» (fokusgruppeintervju).
«Trara prosjektet» i Fredrikstad «Det var et hærlig kaos, og vi hadde dører som låste seg og dører som var åpne, men alt til gal tid, og fedre som fulgte jentene sine inn i dusjen og mødre i guttedusjen og det var noen som var fullt påkledd og passa på sine, andre var det ikke, og noen gikk inn for å passe på sine og andre gikk inn for å passe på andre sine igjen…og noen skled og noen fanga opp de som skled….
«Trara prosjektet» i Fredrikstad For meg betyr det utrolig mye. Jeg er alene med tre barn og har ikke økonomi til å dekke utgiftene som er knyttet til fritidsaktiviteter som koster. Jeg synes det er supert at aktivitetene er her på Trara, og at ungene har det så nært tilgjengelig – gjør det veldig lett for dem og de blir veldig selvstendige av det. Godt for meg å kunne bruke tid på for eksempel å lage mat mens de er der. Hadde de vært på ulike steder i byen, til mange ulike tider hadde det ikke vært mulig, måtte brukt tid på å farte hit og dit.
«Trara prosjektet» i Fredrikstad Jeg hadde lyst til å lære å svømme bakover, og så fikk vi en lapp om at det var gratis og det var bra….for mamma liker ikke å bruke så mye penger. Vi har jo på en måte fått nye venner til 6.klasse begynner, fordi det har vært to gutter fra innføringsklassen med ….så vi får nye venner og de får bli kjent med nye venner, mange nye venner.
«Vi er to ukjente foreldre, så har vi barn som hilser på alle!» (far med minoritetsbakgrunn)
«Trara prosjektet» i Fredrikstad Lokalisering på skolen skaper trygghet Gratis tilbud Individuell rekruttering Brukermedvirkning Tett samarbeid med frivillige organisasjoner og andre etater i kommunen Inkludering av og tett dialog med foreldre
Organisering av tiltak Fokusområder Organisering av tiltak Forebygging Samarbeid
«TETT PÅ» «KOMPETENTE ILDSJELER» «BYRÅKRATISK TILLIT»
Takk for oppmerksomheten Gry Mette D. Haugen Seniorforsker/forskningsleder Gry.mette.haugen@samfunn.ntnu.no NTNU Samfunnsforskning Mangfold og inkludering Samfunnshuset Dragvoll, 7491 Trondheim Hjemmeside: www.samforsk.no