Agenda: Introduksjon og repetisjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Advertisements

Media håndtering og kommunikasjon
Tabeller En rask gjennomgang. Meny valg sett inn • Velg tabell.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
Word Repetisjon Mandag Første søndag i advent rett rundt hjørnet.
Side 1 © Senter for statlig økonomistyring© Senter for statlig økonomistyring |Selvbetjening og arbeidsflyt Tillegg for ledere.
BEVISST VIRKSOMHETSSTYRINGSSYSTEM NTNU
1 Klikk for fasit! Klikk for fasit!
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
PM ADMIN I en effektiv innkjøpsfunksjon SUHS Konferansen
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring og vurdering Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Bønes J02 Treningsopplegg og øvelser Vinter / vår 2015.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Rapportkurs Bevisst Superbrukere Repetisjon : Kubeverktøy -Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Nyttig når.
BEVISST Analysekurs HR – Introduksjon og repetisjon – Jobbe med caser individuelt – husk lagre – Refleksjon.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
Fagopplæring v/Gunn Myhrvold – IST AS og Bjørn Bergan – VIGO IKS.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
Opplæring for Microsoft® Office Excel® 2007
Cafe med elevene.
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Agenda: Introduksjon og repetisjon
Presentasjon av DARTFISH
Kartlegging av arbeidsoppgaver og kompetanse
BEVISST SUPERBRUKERKURS report studio
Kreativitet Opplæring
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Tittel på opplæringspresentasjon
Tittel på kurspresentasjon
Høstrapport – tall og statistikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Velkommen til PowerPoint
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Modul 6 Microsoft PowerPoint
EQS-opplæring på lync:
Velkommen til utviklingsprosess!
Evaluering av UiOs studiekatalog
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Min Tid Tekn/adm ansatte
Brukermanual for Livportalen
Tittel på kurspresentasjon
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Oppfølging av Høstrapporten
Nå er vi spente!.
Hovedproblemstillinger
Eine og Andri på viktig oppdrag
For å opprette en spleis til TV-aksjonen går du inn på
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Enkel brukerveiledning
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Agenda: Introduksjon og repetisjon Jobbe med caser individuelt – husk lagre. Refleksjon over egen læring Jobbe med caser individuelt – husk lagre Presentasjoner av case i plenum Evaluering

Forskjeller og sammenhenger mellom kuber, områderapporter og lederrapporter. «snakk med sidemannen i 2 minutter»

Kuber Område- rapporter Leder- rapport Forskning, utdanning, HR, økonomi Dekaner, instituttledere Høy standardiseringsgrad, lav detaljeringsgrad, rask tilgjengelig informasjon Primær målgruppe: ledere Leder- rapport Seksjonssjefer, kontorsjefer Høy detaljeringsgrad, noe mulighet til tilpassing av parameter, rask tilgjengelig informasjon Primær målgruppe: lederstøtte Område- rapporter Superbrukere, controllere Høy detaljeringsgrad, stor fleksibilitet, krav til kompetanse for å finne informasjon Kuber Primær målgruppe: superbrukere og lederstøtte

Hvordan bør dimensjonene brukes i forhold til rad, kolonne og filter? Hvilke muligheter gir de ulike valgene av dimensjoner i forhold til rad, kolonne og filter oss? «Snakk sammen med sidemannen i 2 minutter»

Kubeverktøy – det finnes ingen fasit Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Forutsetter at en snakker om f.eks et bestemt tidsbegrep (2014, januar etc.), et bestemt org.sted eller en bestemt vitenskapsdisiplin Rad/kolonne: Snakker en om flere begrep som tidsperioder (eks. 2011-2012-2013), flere vitenskapsdisipliner eller flere steder (eks. alle instituttene under et fakultet) kan en med fordel benytte rad eller kolonne. Måltall: Kan være hensiktsmessig å dra inn til sist for å redusere ventetid på datahenting.

Dimensjoner - doktorgradskuben

Kjekt å vite Øverst er en verktøylinje, som gir rask tilgang til nyttige funksjoner. Mest brukt: frem og tilbake, kjør, skjule nullverdier og bytte rad-kolonne En kan ikke gjøre noe feil, med unntak av om en lagrer over en analyse andre har lagret på felles arbeidsområde. Beste måten å lære seg verktøyet på: Learning-by-doing. Flere har opplevd at de kommer til en «terskel» (møter veggen) – men kommer en seg forbi den biten ser en mulighetsrommet.

La oss prøve…… Casearbeid

Case 1: Antall doktorgrader Hvor mange doktorgrader ble produsert på din enhet i 2013? Legg org.sted som rad og måltallet «antall doktorgrader» som kolonne Husk filter på år. Lagre

Case 2: Utvikling doktorgrader din enhet Legg inn 2013 og 2012 som rad eller kolonne (for å dra inn begge; marker først 2013, hold nede ctrl, marker 2012, og dra inn i tabellen) Lag en kolonne som viser endring fra 2012 til 2013 (tips på neste side) Skjul «totalkolonne» (høyre musknapp) Legg inn måltallet «antall doktorgrader» Utregning: 2013 minus 2012 Endre navn på den nye raden/kolonnen til «Økning antall disputerte doktorgader fra 2012-2013» Lagre

Hjelp/hint case 1: Utregning: Velg raden/kolonnen du vil starte regnestykket på (2013), trykk på denne sånn at den blir markert. Hold inn «CTRL» tasten og velg den neste raden/kolonnen du vil ha med i regnestykket (2012) Klikk høyre musknapp (eller bruk verktøylinjen) og «Beregn». Velg regnestykket du vil benytte. (2013-2012) Velger en den nye raden/kolonnen og trykker høyre musknapp kan en endre navn. Etter en beregning kan en slette rader/kolonner som er benyttet uten at en ødelegger regnestykket. En kan regne videre på nye utregnede rader/kolonner

Case 3: Fordeling publikasjonspoeng Vis utvikling i publikasjonspoeng-produksjon for din enhet pr år fra 2008-2013 Vis fordeling på nivå 1 og nivå 2 Skjul nullverdier fra tabellen

Case 4: Doktorgrader kjønn Sett opp en oversikt over doktorgrader produsert på mitt fakultet (evt. institutt) i 2013 Sett opp en oversikt som viser prosentvis fordeling av doktorgrader på kjønn for min enhet. Tips: % (kvinne/Person(all)) og tilsvarende for menn. Skjul de kolonnene som ikke vil benyttes. Vis prosentvis kvinnelige doktorgrader på mitt fakultet for årene 2010, 2011, 2012, og 2013

Case 5: Kreativ øvelse Frioppgave: Statusrapport egen enhet Hva trenger min leder? Vi gjennomgår denne casen på rapportkurset med formål om å gjøre den mer presentabel i et rapportverktøy.