Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Resultater Kundesenter
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Mars 2014 BOLIGLÅNSKUNDENE OG UTNYTTELSE AV KONKURRANSEN.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Om Norsk Finansbarometer 2010
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
På oppdrag fra Kommunenes Sentralforbund
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Næringslivets økonomibarometer – Trøndelag Kort om undersøkelsen 4
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Innbyggerundersøkelse 2018
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Kritikerundersøkelsen 2017
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS) Hva mener næringslivet om ligningskontorene? TNS Gallup, Politikk og samfunn, 10. mai 2004 Roar Hind, avdelingsleder Forsvarbygg

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Om undersøkelsen Denne rapporten presenterer hovedresultater fra en spørre-undersøkelse blant bedrifter med minst 4 ansatte. Den i bedriften som har hovedkontakten med skattemyndighetene eller den som er regnskapsansvarlig er intervjuet. Disse har vurdert ulike sider ved ligningskontoret. Følgende kvalitetsområder er målt: Tilgjengelighet Kundebehandlingen Saksbehandlingstiden Informasjonen som gis Rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen Respondentene ble bedt om å vurdere hvor fornøyd eller misfornøyd de er med disse forholdene i dag og før sentraliseringen av ligningskontorene / før 1. januar 2003. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Forsvarbygg

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Om undersøkelsen Formålet med undersøkelsen er å måle om næringslivet har blitt mer eller mindre tilfreds med ligningskontorene etter sentraliseringen i 2003. Respondentene ble derfor også eksplisitt bedt om å vurdere om de er mer eller mindre fornøyd med ligningskontoret i dag sammenlignet med før 1. januar 2003. Undersøkelsen ble gjennomført på telefon i perioden 3.5.04 – 6.5.04 basert på DM-husetes / TNS Gallups næringslivsbase. Det ble trukket et disproporsjonalt utvalg på 535 bedrifter kvotert på antall ansatte, næring og geografi. I og med at det ikke har vært en sentralisering av ligningskontoret i Oslo, ble bedrifter i Oslo utelatt fra undersøkelsen. Resultatene er i etterkant vektet på bransje, geografi og ansatte. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Oppsummering - hovedfunn Næringslivet er mindre fornøyd med tilgjengeligheten til lignings-kontoret i dag enn før 1. januar 2003. Bare 63 prosent svarer at de er fornøyd med ligningskontorene på dette punktet i dag (gitt karakteren 4 – 6), mens 75 prosent svarer at de var fornøyd med tilgjengeligheten før 1.1. 2003. Forskjellen er helt klart signifikant på 95 prosent nivå. Det er mindre forskjeller når det gjelder kundebehandlingen, men også med dette punktet er det noen flere som var mer fornøyd før. Det er særlig andelen svært godt fornøyd som har gått ned. Mens 11 prosent oppgir at de var svært godt fornøyd med kunde-behandlingen før 1. januar 2003, er det 7 prosent som oppgir at de er svært godt fornøyd med dette i dag. Forskjellen er relativt betydelig, men likevel ikke fullt ut signifikant på 95 prosent nivå. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Forsvarbygg

Oppsummering - hovedfunn Like mange oppgir at de er fornøyd med saksbehandlingstiden i dag som før 1. januar 2003. En større andel oppgir likevel at de var noe mer misfornøyd med saksbehandlingstiden før 1. januar 2003. Det betyr samtidig at flere oppgir å være usikre på dette i dag enn før 1. januar 2003. Forskjellen er ikke signifikant på 95 prosent nivå. Flere er fornøyd (56 prosent) med informasjonen de får fra ligningskontoret i dag enn andelen som opplyser at de var fornøyd med dette før 1. januar 2003 (50 prosent). Denne forskjellen er heller ikke særlig stor (ikke signifikant på 95 prosent nivå). Bedriftene er om lag like tilfreds med rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen i dag som før 1. januar 2003. Ser vi på gjennomsnittsverdiene for de 5 kvalitetsområdene, vurderes 2 forhold noe svakere i dag når det sammenlignes med tiden før 1. januar 2003, 2 forhold vurderes noe bedre, mens 1 forhold kommer likt ut. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Forsvarbygg

Oppsummering - hovedfunn Mellom 60 – 70 prosent av bedriftene vurderer ligningskontorene i dag likt som før 1.1.2003. Nær 20 prosent er mindre fornøyd, mens om lag 10 prosent er mer fornøyd. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Oppsummering – Nedbrytning på geografi Hovedtrekkene er at det er små variasjoner mellom de fire regionene når det gjelder framgang og tilbakegang når forholdene i dag vurderes sammenlignet med før 1.1.2003. Når det gjelder tilgjengeligheten til ligningskontoret gis størst tilbakegang fra bedrifter i Akershus. Minst tilbakegang gis av bedrifter i Midt- og Nord-Norge. Alle signifikante endringer. For kundebehandlingen ved ligningskontorene, måles en jevn liten tilbakegang blant bedriftene i Akershus, Sør- / Vestlandet og Midt- / Nord-Norge, mens bedriftene i Rest Østlandet vurderer kunde-behandlingen i dag likt som før 1.1. 2003. Ingen signifikante endringer. Saksbehandlingstiden ved ligningskontorene vurderes noe bedre i dag enn tidligere av bedrifter i Rest Østlandet og Midt- / Nord-Norge, mens det forholder seg motsatt for bedrifter i Akershus og Sør- / Vestlandet. Ikke signifikante endringer. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Oppsummering – Nedbrytning på geografi Vurderingen av informasjon som gis er svakt positiv for tre av regionene sammenlignet med før 1.1.2003. For Sør- / Vestlandet er vurderingen av dagens situasjon identisk med situasjonen før 1.1.2003. Ikke signifikant endringer. I forhold til rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen oppleves ingen forskjell for bedrifter i Akershus og Sør- / Vestlandet, mens det oppleves å ha vært en svak framgang for bedrifter i Rest Østlandet og Midt- / Nord-Norge. Ikke signifikante endringer. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Introduksjon til respondenten: ”Som du antakelig vet ble ligningskontorene sentralisert fra 1. januar 2003. Vi ønsker å vite hvor fornøyd eller misfornøyd du er med ligningskontoret etter sentraliseringen, sammenlignet med hvor fornøyd eller misfornøyd du var før sentraliseringen. Jeg ber deg vurdere hvor fornøyd eller misfornøyd du er med ulike forhold på en skala fra 1 - 6, hvor 1 betyr at du er svært lite fornøyd, mens 6 betyr at du er svært godt fornøyd. Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med:” Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Forsvarbygg

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Tilgjengeligheten til ligningskontoret. Tenk da på åpningstid for telefonhenvendelse, ventetid for å nå fram til sentralbord og mulighet for å snakke med rett saksbehandler. Bedriftene er mindre fornøyd med tilgjengeligheten til ligningskontoret i dag enn før 1. 1. 2003. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Kundebehandlingen ved ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Det er også noen flere som mener kundebehandlingen ved ligningskontorene var bedre før 1.1.2003 sammenlignet med situasjonen i dag. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Saksbehandlingstiden ved ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Like mange er fornøyd med saksbehandlingstiden i dag som før 1.1.2003. Flere oppgir imidlertid at de var noe mer misfornøyd med saksbehandlingstiden før 1.1.2003. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Informasjonen som blir / ble gitt fra ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 56 prosent er fornøyd med informasjonen fra lignings-kontoret i dag, mens en noe mindre andel (50 prosent) opplyser at de var fornøyd med informasjon før 1. 1. 2003. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen slik du opplevde den i dag / før 1. januar 2003 Bedriftene er om lag like tilfreds med rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen i dag som før sentraliseringen. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Alt i alt, er du mer eller mindre fornøyd med ligningskontoret i dag enn før 1. januar 2003, eller synes du at situasjonen er den samme? Mellom 60 – 70 prosent av bedriftene er like fornøyd med ligningskontoret i dag som før 1.1.2003. Nær 20 prosent er mindre fornøyd, mens om lag 10 prosent er mer fornøyd. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Antall bedrifter etter regioner Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Bransjer i prosent Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Antall bedrifter etter antall ansatte Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Vedlegg: Grafikk med fordeling fornøyde og misfornøyde Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Tilgjengeligheten til ligningskontoret. Tenk da på åpningstid for telefonhenvendelse, ventetid for å nå fram til sentralbord og mulighet for å snakke med rett saksbehandler. Næringslivet er mindre fornøyd med tilgjengeligheten til ligningskontoret i dag enn før 1. januar 2003. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Kundebehandlingen ved ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Bedriftene er også mindre fornøyd med kundebehandlingen ved ligningskontoret i dag enn før 2003. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Saksbehandlingstiden ved ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Færre bedrifter er misfornøyd med saksbehandlingstiden i dag sammenlignet med før 2003 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Informasjonen som blir / ble gitt fra ligningskontoret i dag / før 1. januar 2003 Flere bedrifter er fornøyd med informasjonen som blir gitt i dag sammenlignet med før 2003 Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen slik du opplevde den i dag / før 1. januar 2003 Bedriftene vurderer rettferdighet og forutsigbarhet i saksbehandlingen noe bedre i dag enn før 2003. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene

Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene Alt i alt, er du mer eller mindre fornøyd med ligningskontoret i dag enn før 1. januar 2003, eller synes du at situasjonen er den samme? Mellom 60 – 70 prosent av bedriftene er like fornøyd med ligningskontoret i dag som før 1.1.2003. Nær 20 prosent er mindre fornøyd, mens om lag 10 prosent er mer fornøyd. Rapport 10.05.04: Næringslivets tilfredshet med ligningskontorene