Hvordan bruke feltboka

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Advertisements

Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
LAGFLATER, STRØK OG FALL, LAGTYKKELSE, PROFILER
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Media håndtering og kommunikasjon
For å åpne Internett trykker du på i startskjermbildet. Når du klikker i adressefeltet, blir det en blå bakgrunn på den nettadressen som står der, og det.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Kapittel 16 Kontraksjon Kontraksjon motsatt av ekstensjon
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Geologisk feltundervisning i Oslo-området
Myten om Odin og den enøyde
Software Requirements Elicitation
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Instruksjon På de neste sidene vil du se noen rammer der overskriften er ulike argumenter for å undervise biologi Du vil også se en liste over enkelt-argumenter.
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Snøprofiler og stabilitetstester Karsten Müller. Norges vassdrags- og energidirektorat Innhold ■ Stabilitetsvurdering ■ Snøprofiler (gjennomføring) ■
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Den moderne steinalder! Digital jakt på mineraler
Utforsking 1 Økt 1.3.
Elektrisk krets og leidning
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Økt 2 Analyser ei lampe.
Hypotese og teori.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Presentasjon av DARTFISH
Alta.
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Mennesker er nysgjerrige
Fag / tema VÆRET Naturfag Trinn 3. trinn
Produktnavn.
Mennesker er nysgjerrige
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
En bro til matematikk Studie av en hengebro.
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Ditt navn | Din lærer | Din karakter
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Sorteringsleken Konkurranse steinstabling
Sett inn bilde av produkt her
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Tegn røttene til mosene og skriv her: 3 Tegn her:
Kom i gang med programmering!
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Å legge til rette for djupnelæring B – Samarbeid
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bruke feltboka Utforsking 1: Å jobbe som geoforsker Økt 1.2

Oppgave Hva brukes feltboka til? Observer bildene nøye, beskriv det du ser Lag en liste med eksempler på hva feltboka brukes til Eksemplene er hentet fra masterstudenter i geologi ved Institutt for geofag, UiO.

Tegn – og bytt  Tegn en skisse av bergartene i feltboka Bytt med en fra den andre gruppa - Hva får du ut av tegningen som din medelev har tegnet ? - Kan du se hvilken stein h*n har tegnet?

Hva husker du? Studer bergarten i 1 minutt Gå tilbake til pulten, og tegn bergarten

Viktigheten av bilder i felt! Studer steinen og lag en tegning av den. Sammenlign tegningen din med bildet. Er det noen detaljer som er tydelige på tegningen, men som du ikke ser på bildet, og omvendt?

? Hva er fordelene og ulempene med notater og tegninger? Hva er fordelene og ulempene med bilder?

Observasjon

Kjennetegn på godt arbeid med Feltboken SE! SE mer! SE en gang til! Dette er observasjon. TENK! Hva er best å tegne? Hva er best å skrive? TENK MER! Hva med observasjonen din ønsker du å beskrive i tegningen din? SE NØYERE! Se på formene og vinklene som er involvert. Er bergartene lagdelt? Er lagene horisontale eller er de foldet? Se nøye på kontakten mellom forskjellige bergarter. TEGN! Gjør det enkelt. Vi er interessert i geologien, ikke i plantene eller skyggen fra treet. Bruk så få linjer som mulig for å vise hva du observerer av geoprosesser.

Kjennetegn på godt arbeid med Feltboken SKRIV FORKLARINGER! Skriv kort forklaring på hva du har tegnet, og/eller en liten tolkning ved siden av tegningen av det du har observert. F.eks. antiklinal fold. Kan ha vært fra kompresjon i Devon. BRUK GEOFAGLIGE BEGREPER! MÅLESTOKK! Hvor stort er det du har tegnet eller tatt bilde av? På tegningen kan du tegne inn målestokk, på bilde kan du f.eks. bruke et menneske eller en linjal osv… Hvis du tar et bilde! Skriv ned i feltboken hvor du tok det.

Eksempler på arbeid i Feltboken Bilde av blotning fra feltarbeid: Her kommer tre forskjellige tegninger fra feltbøker, tegnet fra den samme blotningen. Noter ned forskjellene på de tre. Hvilken synes du er best, og hvorfor?

Eksempler på arbeid i Feltboken Bilde av blotning fra feltarbeid: Tegning #1

Eksempler på arbeid i Feltboken Bilde av blotning fra feltarbeid: Tegning #2

Eksempler på arbeid i Feltboken Bilde av blotning fra feltarbeid: Tegning #3

Noen geologiske bevis Bergartstype kan bl.a. indikere alder (+ stratigrafiske prinsipper) Skråstilling av bergarter kan være bevis på kompresjon Reversforkastninger kan være bevis på kompresjon Normalforkastninger kan være bevis på ekstensjon Breksje (knusningssone) er bevis på stor forflytning av blokkene i en forkastning Intrusive ganger er bevis på vulkanisme Når bergartene utsettes for ytre krefter som trykk og temperatur blir de deformert. Hvordan de ser ut etter deformasjon er bevis på deres geologiske historie.