Geometri 3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

«Strykebrettcover og stativ»
Å regne i kunst og håndverk Visuell kommunikasjon Design Kunst
STRYKEBRETTCOVER OG STATIV
Hvordan dekke en dialog på film?
Studie forberedende formgivingsfag
Knight, Kap.23 Refleksjonsloven: qi qr Brytningsindeks, definisjon:
En tilsynelatende god knestilling
Layout - utforming - design i
KVINNER… For noen dager siden var jeg inne på Statoil. Da kom det en kvinne inn og spurte etter en sjuhundreogti. Vi tittet alle forundret på hverandre.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Geometrioppgave for 4.klasse
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kjeglesnitt Parameteriserte kurver Polarkoordinater
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
”Interiøret”.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Oppmåling, målestokk og geometri,
Læreplaner i matematikk
Algebra Koordinatsystem.
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by av pepperkaker.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Knight, Kap.35 Polarisering, generelt:
Dikt.
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 2 – januar 2015
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Beskrivelse av opplegget:
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Måling, areal og volum.
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Geometri Intro og former
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Geometri Former og figurer.
Matematikk i samisk kultur
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
1 PAPIRLYKTER. 2 3 ` A4 papir Fargeprinter (for å printe ut malene som kommer i.pdf- versjon) Saks (eller papirkniv) Lim Blyant Papp Lange lys (eller.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Det er mange måter å gjøre det på
MATEMATIKK 1. trinn.
Minikurs: Introduksjon av algebra
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Matematikk i skole og hjem
Geometri 2.
Presentasjon av DARTFISH
Funksjonar i dagleglivet
x x x La barna ta portrettbilder av hverandre.
Spegle geometriske figurar ved hjelp av koordinatsystem
GEOMETRI Måling og utregning.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Grafen til kvadratiske funksjoner
KRYSTALLSYSTEMER
Lag et plasseringskart
Den gode overgangen A – Forarbeid
Grunnmodellen: likevekt
Kom i gang med programmering!
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Istidsvariasjoner B r e t t e k a n t
Utskrift av presentasjonen:

Geometri 3

Uke 41 Symmetri Mønster og tesselering

Symmetrier

Hvorfor arbeider vi med symmetri?

Kunnskapsløftet Målformlering: Ein studerer dynamiske prosessar, som spegling, rotasjon og forskyving. Kompetansemål 2.klasse: kjenne att, bruke og samtale om spegelsymmetri i praktiske situasjonar lage og utforske geometriske mønster, både med og utan digitale verktøy, og beskrive dei munnleg Kompetansemål 4.klasse kjenne att, bruke og beskrive spegelsymmetri og parallellforskyving i konkrete situasjonar lage og utforske geometriske mønster og beskrive dei munnleg Kompetansemål 7.klasse beskrive og gjennomføre spegling, rotasjon og parallellforskyving

Kongruensavbildnïnger Vi repeterer: Kongruens er når fo figurer har lik størrelse og form. Kongruensavbildning er når vi lager en kongruent kopi ved hjelp av ulike flyttinger, som symmetrier.

Ulike typer symmetri Speilsymmetri Rotasjonsymmetri Parallelforskyvning

Speilsymmetri

Speilsymmetri Når vi kan legge et speil gjennom midten av figuren og se hele figuren ved hjelp av speilet

Symmetrilinjer Linjer som deler inn figuren i symmetriske deler.

Arbeid med speiling i skolen Se på gjenstander/seg selv i et speil og diskutere hva vi ser, få erfaring med hvordan speilbildet endrer seg når vi beveger gjenstanden Fullføre tegningen-oppgave Brette-klippe papir og tegne-oppgaver Finne symmetri i naturen og nærmiljøet Brette ark som har form som ulike figurer Undersøke symmetrilinjer i geometriske figurer Undersøke hver sin bokstav i alfabetet (utdelt på ark og brette for å finne symmetrilinjer)

Speilsymmetri Korresponderende punkter i grunnformen og bildet er lik langt fra speilingsaksen. Speiling skjer alltid vinkelrett på aksen

Rotasjonssymmetri Hvis du kan rotere en figur en bestemt vinkel og komme tilbake til samme figur sier vi at vi har rotasjonssymmetri Hvordan kan disse to roteres?

Parallellforskyvning Vi har parallellforskyvning når vi flytter alle punkter på figuren like langt. Uendelige mønster er et eksempel på dette

Oppsummert Speiling er når det er symmetri om en linje. Rotasjon er symmetri rundt et punkt, figuren er rotert. Parallellforskyvning er når noe er likt, men plassert et annet sted.

Oppgaver Jobb med oppgaven som heter symmetrioppgave som ligger på fronter.

Mønster og tesselering

Mønster Elementer som gjentas på en forutsigbar måte Finnes overalt rundt oss, og kommer både av estetikk, klær og hvordan vi produserer og bygger på. Mye tegninger, perling og konstruksjonslek som bygger på mønster.

Tessellering Noen former er slik at når de gjentas og legges inntil hverandre så dekker hele flaten. Dette kalles tesselering. Dette brukes bla. i flisemønster

Arbeid med tesselering og mønstre Klippe mønsterkrysstaller Lage andre klippemønster Lage mønster med klosser (3 korte,2 lange etc.) Perle og undersøke mønster Lage mosaikker/flisemønster Klippe og lime med regulære mangekanter «Fortsette mønster»- oppgaver Quilt-mønster

Mulig samarbeid med KogH?

Mulig samarbeid med naturfag?