Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

Å plante et håp Offer til ADRA, 9. februar. Hun har mange barn. Mannen ser hun sjelden noe til. Skuret, der hun bor, er laget av pinner, litt bølgeblikk,
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Landskonferansen om Downs syndrom 2012 Marie Vøllo, helsesøster
Sommervikar i Blend.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
12. Oppsummering.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Selvfølelse vs selvtillit
Helse og sykdomsbegrepet
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Service møte-trekanten
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forbrukeratferd Kapittel 6.
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Merkevarer Kapittel 9.
3 Jeg og mitt.
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Kapittel 2: Investeringsanalyse
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Definisjon av ulike HMS-begreper
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
3 situasjoner hvor du burde vurdere et billån – CompareKing.no.
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Markedsføring.
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Psykologspesialist Sondre Risholm Liverød
Kapittel 1 SAMSPILL.
Kapittel 3: Renteregning
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Oppgave 14 Side 123 i arbeidsboken.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Investering og finansiering INEC 1800
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Sett inn riktig form av adjektivene, med eller uten artikkel
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Investering og finansiering INEC 1800
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene

Du er syk med hodesmerter og feber. I dagligvarebutikken selger de Paracet, Panodil og et ukjent merke som koster 5 kr. mindre enn de to førstnevnte. Tør du å velge det billigste?

Sterke merkevarer gir kundene verdi på tre måter: Reduserer risiko Forenkler informasjonsbehandling Øker tilfredshet

Noen typer risiko

Fysisk og sosial risiko

Risikotyper Funksjonell risiko: produktet presterer ikke i den grad vi forventer Datamaskin, kjøleskap Fysisk risiko: produktet er en trussel mot liv/helse Medisiner, barneseter til bil Finansiell risiko: produktet er ikke verdt prisen Kjøp av bruktbil Sosial risiko: produktet gjør en flau og mistilpass ovenfor andre Klær Psykologisk risiko: produktet påvirker velvære og selvbilde Kosmetikk Tidsrisiko: å kjøpe feil fører til kostnader med å finnet et nytt produkt

Merkevarer reduserer risiko Sterke merkevarer har høy kjennskap Sterke merkevarer brukes av mange andre mennesker Sterke merkevarer kan vi mye om Sterke merkevarer har produkter og tjenester vi ofte har egen erfaring med

Ulike typer varer og tjenester

Ulike typer varer og tjenester Search goods: Produktattributtene kan bli visuelt evaluert på forhand ved at man inspiserer varen. Eksempler pa slike attributter er vekt, farge, størrelse, innhold osv. Experience goods: Produktattributtene kan ikke like enkelt inspiseres, og prøving og bruk av produktet er nodvendig for at man skal kunne evaluere det. Eksempler på slike attributter er slitestyrke, servicekvalitet, sikkerhet, enkelhet i bruk osv. Credence goods: Produktattributtenes kvaliteter og fordeler er sjelden mulig a oppleve, og forbrukeren må bare stole på at de mottar den kvaliteten de betaler for. For eksempel gjelder dette for forsikringer, legetjenester, advokattjenester, eiendomsmeglertjenester osv.

Tenk tilbake på sist gang du handlet mat. Hvordan foregikk dette? Hvordan tok du beslutninger om hvilke produkter du skulle ha og hvilke alternativer du skulle velge? Tenkte du grundig igjennom fordeler og ulemper med hver vare, eller handlet du mest av gammel vane?

System 1 og System 2

Øker tilfredshet Sterke merkevarer tilfredsstiller behov bedre enn svake merker Sterke merkevarer spiller viktige roller i forbrukernes liv Sterke merkevarer oppfattes til å være av høyere kvalitet

Øker tilfredshet