Kulturkortet for ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Advertisements

Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Hvordan kan kommunereformen styrke kulturlivet? Sandnes, 29. april 2015 Rolf Norås.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Størst prosentvekst og gode utsikter
1 To kulturhus i Drammen Scener AS To kulturhus i Drammen Scener AS DRAMMEN SCENER AS Presentasjon Ny Kulturplan 14. september 2016.
Sportsklubben nord Versjon
Samarbeid mellom skole og barnevern
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Fremtidig næringsutvikling i Slemmestad
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Ungdom og medverknad Framtidas innbyggjarar.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
30.November – 24.desember
Samarbeid og medbestemmelse
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
Trym Nordstrand Jacobsen
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Bedriftsundersøkelsen 2017
Familiesegmentet Tele2
Tverrfaglig uke for LUT
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Hva er det beste med kulturlivet i drammen i dag?
Kollektivtransport og kostnader
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Disippel-overføring.
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Evaluering k18-k /2018. Evaluering k18-k /2018.
Idrettsservice Aktivitetsavdelingen
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Formål Posisjon BÆKKELAGETS SPORTSKLUB VI SKAL SKAPE SAMFUNNETS
Den kulturelle skolesekken
Ingrid Neumann President
Kulturkortet for ungdom
Rekruttere elever til å lage innhold
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Gjennomføring etter 5 år
Engasjement og frivillig arbeid
Høstrapport – tall og statistikk
Gjennomføring
Evaluering Regionrådet
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Kulturkortet for ungdom

Formål Å få ungdom til å benytte seg oftere av kulturtilbudene og å rekruttere nye publikummere. Kulturkortet skal gi ungdom billigere billetter til et bredt spekter av kulturarrangementer.

Historie Kulturkortordningen var i sin tid ett av 15 konkrete løfter i Kulturløftet i 2004. I løfte nr. 10 – «Utvidet kulturell skolesekk – kulturkort for ungdom»,   24.08.2009 vedtok fylkesrådet å innføre en prøveordning med kulturkort for ungdom i Hedmark. Rapport IRIS – 2009/127 «Kartlegging og evaluering av prøveordningen med kulturkort for ungdom». Fylkesrådet vedtok i 2012 at ordningen kulturkort for ungdom skulle evalueres. Fylkesrådet valgte i 2013 en «videreføring av kulturkortordningen med fokus på bredt kulturtilbud». Vedtaket innehold også flere punkter til forbedring.

Kulturell deltakelse Kino er den mest besøkte kulturarenaen for ungdom. Pris har betydning for hvor ofte ungdom bruker denne arenaen. Dans, kunstutstilling og opera er minst besøkt. Biblioteket er en viktig kulturarena for ungdom. Kilde: Telemarksforskning Kultur for å delta: Kulturell opplevelse og deltakelse som kilde til utvikling og integrering

Noen tall Ca 1500 -1700 bestillinger i året I 2015 ble det foretatt over 7 000 kjøp med kulturkortet De fleste kjøp er til kinoforestillinger (ca. 4 500 kjøp), men også festivaler (ca. 1 000 kjøp) og teater (ca. 1 000 kjøp) er populære.

Når er kulturkortet en suksess? Antall kort delt ut - bredde Størst mulig antall refusjonsavtaler – bredde Størst mulig samarbeidsavtaler – bredde, oftere, nye publikummere Store rabatter på enkelte arrangement – oftere, nye publikummere, bredde Når «alle» ungdommer har det – bredde, oftere Når det kommer ungdommer på kulturarrangement de til nå har vært fraværende på – nye publikummere

Hva er viktigst? Rabatten eller tilbudet? Brede tilbud eller smale tilbud? Arrangementene eller steder? Kulturhus eller enkelt arrangementet?

Noen generelle betraktninger for videreutvikling av kulturkortet i Hedmark Få til et noe bredere aktivitetstilbud Få til et bedre samarbeid med kommunene - og mulig samarbeid om utvidelse av ordningen. Bedre markedsføring av arrangement vi støtter på facebooksiden – mer målrettet.

Veien videre Det er ikke én enkeltstående faktor som utmerker seg som det sentrale punktet for å påvirke bruken av et kulturtilbud. Det er ikke slik at vi kan si at lokalisering eller pris er den dominerende faktoren som enten hemmer eller fremmer kulturell deltakelse (Hylland og Haugsevje 2016:143). Betydningen av ulike faktorer er også ulikt fordelt på ulike arenaer. I Drammen svarte ungdommene at tilbudet på Union Scene (konsert og teater), åpningstidene på biblioteket og pris på kinoen påvirket bruken. Disse funnene er nok overførbare til ungdom i Hedmark også. Det som påvirker et kulturtilbud er en kombinasjon av det store og det lille. Utviklingen av et tilbud handler av og til også om de helt nære ting. Hvordan ser lokalene ut? Får man lyst til å stikke innom, til å sette seg ned, til å henge der? Det er en løpende utfordring for alle som skal utvikle et kulturtilbud til barn og unge, å vurdere betydningen og den innbyrdes vektingen av de ulike faktorene. (Hylland og Haugsevje 2016:145).

Kulturkortet for ungdom