Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Boligpolitisk strategi Mål Statistikk Disposisjon Politisk prosess PSN
Planstrategi og planhierarki
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Friluftsområder. Alle skal gis muligheter til naturopplevelse, uansett alder og ferdighetsnivå "Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller"
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Vannskuterforvaltning KS
Strategi for barnehage og skolekapasitet
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen – samfunnsdel og økonomi
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Fagernes Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
«Å bygge nye Asker kommune»
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
Roller, offentlige planer og forvaltning - eller «Liv og røre i buffersonen» En plan-praktikers erfaringer og refleksjoner VERDENSARVFORUM 2016, TELEMARK.
kommuneplanens areal- og samfunnsdel
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Presentasjon for KRFF Linda Vindenes
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Hvor kan vi bygge - hvor skal vi bo?
Styring av og samarbeid om de regionale tilskuddsordningene i jordbruksavtalen. Seminar for fylkeslederne i Norges Bondelag 26. – 27. august, Landbrukets.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Ambisjoner for utvikling i Alta
Bærekraftig byfornyelse
TFKs satsing på jordvern
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
UU og Fylkesmannens rolle
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Detaljregulering Bertramjordet Borettslag
Nå er vi spente!.
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Plankonferansen 11 desember 2014
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Lokal markagrense for Frogn kommune
Utskrift av presentasjonen:

Revisjon av Asker kommuneplan 2018-2030 Offentlig ettersyn KRFF 16. august 2017 Revisjon av Asker kommuneplan 2018-2030 Offentlig ettersyn

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Samfunnsdelen beholdes uendret. Arealdelen bearbeides som følger: Ny E18 legges inn i kommuneplanen Langsiktig grønn grense fastsettes Bybåndet fastsettes Det gjøres en vurdering av eksisterende utbyggingsområder som ikke er i samsvar med prinsippene for samordnet areal - og transportplanlegging Bestemmelser og retningslinjer gjennomgås av bygningsrådet, med henblikk på en mer rasjonell bygningsforvaltning Det gjøres en vurdering av om særlig egnede LNF - områder langs E18 bør omklassifiseres til utbyggingsområder for erstatningsboliger som må innløses som følge av ny E18, jfr. KS vedtak av 18.11.2014 Asker kommune viderefører i hovedsak gjeldende kommuneplan for inneværende periode med åpning for - i enkelttilfeller - å kunne behandle saker hva gjelder arealdelen med tilhørende bestemmelser

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Samfunnsdelen endres ikke Boligpolitikken videreføres slik den er nedfelt både i kommuneplan 2014-2026 og i boligpolitisk strategi Boligbygging Asker opprettholder dagens balanserte befolkningssammensetning med hensyn til alder og husholdningstype. Hovedandelen av leiligheter innrettes mot seniormarkedet. 350 boliger pr. år, fordelt på: ~ 240 leiligheter og rekkehus ~ 60 individuelle eneboliger ~ 50 rimelige boliger for lavinntektsgrupper, førstegangsetablerere, samt grupper innen BOSO-programmet I tillegg bygges sykehjemsplasser og omsorgsboliger

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Samfunnsdelen endres ikke Folkehelsepolitikken videreføres, slik den er nedfelt både i kommuneplan 2014-2026 og i kommunedelplan for folkehelse. Mål for folkehelse Bedret folkehelse for alle, med et ekstra fokus på grupper med levekårsutfordringer Strategi Ha fokus på grupper med store levekårsutfordringer og dårlig helse Rette helsefremmende og forebyggende tiltak mot grupper med økt risiko for sykdom og de som har utviklet sykdom Ha en tverrfaglig og helhetlig innsats i samarbeid med organisasjoner og frivillige La folkehelseaspektet reflekteres i alt utviklingsarbeid og tjenesteproduksjon Tilrettelegge for hverdagsaktivitet gjennom planmessige grep og fysisk tilrettelegging

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Arealdelen bearbeides Ny E18 legges inn i kommuneplanen (kommunedelplan vedtatt i 2016) Langsiktig grønn grense fastsettes Bybåndet fastsettes Det gjøres en vurdering av eksisterende utbyggingsområder som ikke er i samsvar med prinsippene for samordnet areal - og transportplanlegging Bestemmelser og retningslinjer gjennomgås av bygningsrådet, med henblikk på en mer rasjonell bygningsforvaltning Det gjøres en vurdering av om særlig egnede LN F - områder langs E18 bør omklassifiseres til utbyggingsområder for erstatningsboliger som må innløses som følge av ny E18, jfr. KS vedtak av 18.11.2014 Asker kommune viderefører i hovedsak gjeldende kommuneplan for inneværende periode med åpning for - i enkelttilfeller - å kunne behandle saker hva gjelder arealdelen med tilhørende bestemmelser

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Arealdelen bearbeides Ny E18 legges inn i kommuneplanen Langsiktig grønn grense fastsettes Bybåndet fastsettes Det gjøres en vurdering av eksisterende utbyggingsområder som ikke er i samsvar med prinsippene for samordnet areal – og transportplanlegging Bestemmelser og retningslinjer gjennomgås av bygningsrådet, med henblikk på en mer rasjonell bygningsforvaltning Det gjøres en vurdering av om særlig egnede LNF - områder langs E18 bør omklassifiseres til utbyggingsområder for erstatningsboliger som må innløses som følge av ny E18, jfr. KS vedtak av 18.11.2014 Asker kommune viderefører i hovedsak gjeldende kommuneplan for inneværende periode med åpning for - i enkelttilfeller - å kunne behandle saker hva gjelder arealdelen med tilhørende bestemmelser

90 % av veksten innenfor prioriterte vekstområder Regional by (Asker sentrum) Lokal by (Heggedal) Bybånd (Oslo – Asker) (lokale byer i Røyken) 90 % av veksten innenfor prioriterte vekstområder Vekst foran vern i prioriterte vekstområder Øvrig vekst innenfor allerede etablerte byggeområder, skal baseres på kollektiv/sykkel/gange Fastsette langsiktig grønn grense Vern foran vekst utenfor prioriterte vekstområder Vurdere å ta byggeområder som er i strid med regional plan Slemmestad Røyken Spikkestad

Nærsenter Lokalsenter

Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder Nærsenter Lokalsenter Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder Senterstrukturen Byggeområder utenom prioriterte vekstområder LNF 68 % av veksten innenfor sentrale vekstområder 92 % av veksten innenfor prioriterte vekstområder

Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder Nærsenter Lokalsenter Gangavstand: Asker st: max 2 km Heggedal st: max1 km Andre stasjoner: 800m Viktige busstopp 5 min. Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder Senterstrukturen Byggeområder utenom prioriterte vekstområder LNF 68 % av veksten innenfor sentrale vekstområder 92 % av veksten innenfor prioriterte vekstområder

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Temakart Kvikkleire og ras Temakart Støy Temakart Kulturminner

Eksterne innspill til arealdelen 39 arealinnspill Arealinnspillene er vurdert i forhold til bl.a.: Areal- og transport (ATP) LNF/landbruk/dyrket mark Naturmangfold/landskap Bygde kulturmiljøer Områder egnet for erstatningsboliger som følge av ny E18

Endringer i plankart Forslag Arealformål Nytt boligfelt Haga Nesbru sentrum Fellesareal Kalkfjellet Barnehage på Borgen Nytt boligfelt Elnes Sentrumsområder Avgrensing sentrumsområde Høn-Landås og Billingstadsletta Hensynssoner Hensynssone langs eksisterende kraftledninger og farled Sandvika  

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Forslag til endrede forvaltningsbestemmelser Ved småhusfortetting: Forenkling og tydeliggjøring av kapittel 18, 19 og 20 med tilhørende definisjoner i vedlegg 3. Bygningsrådets vedtak omfatter følgende temaer: Imaginære saltak Takterrasse Målbare plan Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette dato for skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § 29 - 4 – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse. Bygningsrådets vedtak datert 09.11.2016 Vedtak: 1. Saken utsettes. Bygningsrådet ber rådmannen iverksett et prosjekt med mål å tydeliggjøre enkelte bestemmelser i gjeldende kommuneplan. Prosjektet begrenses til å omfatte følgende temaer: Bestemmelse om imaginære saltak Bestemmelse om takterrasse Bestemmelse som inneholder tolking av målbare plan. Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette opp bestemmelsen om skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § 29 - 4 – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse.

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Forslag til endrede forvaltningsbestemmelser Andre bestemmelser (ikke utfyllende): Endret bestemmelse om tidspunkt for dokumentasjon av skolekapasitet og transportkapasitet (kap. 2): Dokumentasjon skal skje ved oppstart regulering. Endret bestemmelse om minimum uteoppholdsareal pr. boenhet (MUA) (Kap. 19): I sentrumsområder (stiplet, brun linje på kommuneplankartet), skal det avsettes minimum 30 m² uteoppholdsareal per boenhet. Endret retningslinje for minimum tomtestørrelse ved fradeling: Minimumsstørrelse ved fradeling av tomt i B-områder: Økes fra 700 m2 til 800 m2 for eneboligbebyggelse. Økes fra 1200 m2 til 1600 m2 for tomannsboligbebyggelse. Bygningsrådets vedtak datert 09.11.2016 Vedtak: 1. Saken utsettes. Bygningsrådet ber rådmannen iverksett et prosjekt med mål å tydeliggjøre enkelte bestemmelser i gjeldende kommuneplan. Prosjektet begrenses til å omfatte følgende temaer: Bestemmelse om imaginære saltak Bestemmelse om takterrasse Bestemmelse som inneholder tolking av målbare plan. Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette opp bestemmelsen om skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § 29 - 4 – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse.

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Dagens retningslinjer for UU videreføres Plan og bygningslovens krav(pbl. § 11-9, nr. 5) Ved planlegging av nye områder er det et mål at gang- og sykkelatkomst er universelt utformet, med stigning maks 1:20. Dette gjelder ikke kjøreatkomster. Det er et mål å legge til rette for flest mulige tilgjengelige boenheter. Ved arealplanlegging skal planbeskrivelsen redegjøre for temaet. Bygningsrådets vedtak datert 09.11.2016 Vedtak: 1. Saken utsettes. Bygningsrådet ber rådmannen iverksett et prosjekt med mål å tydeliggjøre enkelte bestemmelser i gjeldende kommuneplan. Prosjektet begrenses til å omfatte følgende temaer: Bestemmelse om imaginære saltak Bestemmelse om takterrasse Bestemmelse som inneholder tolking av målbare plan. Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette opp bestemmelsen om skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § 29 - 4 – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse. Temaplan for universell utforming vil fastsette kommunens politikk

Revisjon kommuneplan Politisk behandling: 21. juni bygningsråd 20. juni formannskap (1. gbh) Offentlig ettersyn juli-september Saken fremlegges PSN/bygningsråd 10. oktober formannskap (2. gbh) 14. november kommunestyret 17

Revisjon kommuneplan Formannskapets vedtak