«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Fagpressens digitale tilstand 2013 Undersøkelse høsten 2013 Digital fokus 55% har svart (121 av 219) Redaktører har blitt spurt.
Presentasjon på lynkursdagene 2012
seniorrådgiver Jin Marte Øvreeide
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Vortex Ny rettighetsmodell og ny funksjonalitet. Rettigheter i dag •Les: Brukere eller grupper som kan lese ressursen •Skriv: Brukere eller grupper som.
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Korpsdrift Hva er nytt siden sist? Hva kan vi gjøre nå? Hvordan?
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Mot bedre bestillings- og utviklingskompetanse Animasjoner til parAbel ImageIn Mathematics Norway & China. Et prosjekt under CONTEXT-paraplyen Heidi M.
Media og informasjon.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Ågoth Ydstie, Utdanningsetaten
”nye” forskning.no Nina Kristiansen, februar 2008.
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
IKT-verktøy for boligsosialt arbeid
NYE NETTSIDER Presentasjon på deleFredag 8. februar 2013.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
TEKNISKE LØSNINGER I ROTARY
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Ny publiseringsløsning. Ny NJFF-portal Husker dere denne?
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Trysil 8. desember 2011 Kommunikasjonsleder Erik Johnsen Hedmark fylkeskommune.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Kommunehelseprofiler - et redskap i planarbeidet i kommunene Nasjonal plan- og folkehelsekonferanse i Fredrikstad Prosjektleder Michael Kaurin.
Rev 2003 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informationsteknologi 2 Prosjekter i NVF-utvalg 11, Informasjonssystemer.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Våre antagelser  Læring om solsystemet har frem til nå vært gjemt i tekstbøker  Antar at barn liker leker som er interaktive, aktiviserende og samtidig.
Informasjon og strategi Innlegg ved Vidar R. Myklebust, Molde 16. sept 2010.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Tjenesteeier IKT / høst 2015 Velkommen til informasjon fra HiOA’s IKT avdeling.
FREDRIKSTAD KOMMUNE Digitale reguleringsplaner Per Henning Bjerva.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Forsideslide med bilde Dette bildet kan ikke endres. Ønsker du et annet bilde, bruk forsideslide. Sidsel Skappel ERFARINGSDATABASEN 1.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Lokal tjenestekatalog
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Bruk av IKT i husholdningene
BEVISST SUPERBRUKERKURS report studio
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
25. desember 2018.
Oppdrag fra KD og mandat for
KS FoU - Vedlikeholdsetterslep for kommunale veger, oppdatering av rapport for ASSS v/Bendik Drevvatne, Oslo kommune ASSS – Samferdsel
Hva er våre styrende ledd opptatt av?
Øyvind Christensen – Kommunalt pasient og brukerregister (KPR) - Visninger av data for lokal styring og evaluering Øyvind Christensen –
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Hovedside Om fotballen.eu Statistikk for siden annonsetyper/størrelser
Utskrift av presentasjonen:

«En selvstendig og nyskapende kommunesektor» ASSS PK-møte 2. februar Ny digital rapportløsning og økt oppmerksomhet ved publisering «En selvstendig og nyskapende kommunesektor»

ks-.no lansert 2015 Nytt design, ny teknologi (EPiServer), ny søkemotor (EPiFind), ny bildedatabase (Image vault) Ny innholdsstruktur - vanskeligste delen – opprydning / sletting Flere hjemmesider i samme løsning: «KS Besøkssenter /«KS Ung», «Bli helsefagarbeider» + nye hjemmesider for KS døtre: Kommunenes Hus, Kommuneforlaget og KS-K

ks.no KS’ viktigste kanal til medlemmene Hovedtyngden av besøkende er fra 46 til 55 år De fleste besøkende er saksbehandlere eller ledere i kommunesektoren 53 prosent kvinner, 47 prosent menn 90 prosent har høyere utdanning. Bruker statistikk og analyseverktøy kontinuerlig for å kartlegge trafikk og forbedre nettsidene - ks.no leses av i underkant av en halv million personer hvert år. - Uten sammenligning vår desidert mest besøkte kanal og som regel den første kanalen som mange viktige målgrupper møter KS på.

Nytt malsett for rapporter

KS’ policy for ks.no KS skal kun ha én merkevare på nett, og skal ikke operere med «satellitter» rundt omkring. Det skal ikke opprettes nye nettsteder med andre domenenavn, det er ks.no som skal videreutvikles. Fantes tidligere veldig mange uavhengige nettsteder med KS som avsender utviklet over mange år, ukjente eiere, ikke oppdatert, mangler dokumentasjon / brukernavn / passord Dukker fortsatt opp gamle løsninger som «ingen» eier KS’ policy ble etter dette strammet veldig inn – skal kun være «ett» nettsted i KS KS har en dedikert utviklingspartner som skal brukes

Kommunikasjonsavdelingen har ansvar for ks.no, herunder bl.a. Utvikling og vedlikehold Koordinere ønsker og behov Kvalitetssikring av innhold Skriving, redigering og publisering av artikler Videreformidling på sosiale medier, nyhetsbrev o.l. Hjelp til utvikling av budskap Statistikk og analyse Gi råd og veiledning til avdelinger og prosjekter

Nylig oppstartet prosjekt «Visualisering av tall og statistikk» Startet med ett behov rundt grafisk presentasjon av data på ks.no Avdekket mange lignende behov fra flere avdelinger i KS: Visualisering av tall, statistikk og grafer (ks.no, presentasjoner, rapporter) «Bygge» historier på nett (ASSS-rapporter) Interaktive tabeller Kartløsning Verktøy for å samle og koble alle data Teknisk løsning for å presentere og visualisere Mange prosjekter i KS – må ses i sammenheng (økonomi / gjenbruk / ressurser / tid) ASSS, PAI, Kommuneøkonomi, Arbeidsgivermonitoren, ks.no

Forprosjekt skal bunne ut i: Detaljert rapport / kravspesifikasjon: Kartlegging av brukerbehov internt og eksternt Målgrupper og mål med løsningen/e Funksjonalitet Teknisk løsning for innhenting og lagring av data Verktøy (Tableau, SAS, Highchart) Estimat Tidsperspektiv? Ressurser? Budsjett? Lavt hengende frukt?

Økt oppmerksomhet ved publisering

Hvordan bruke resultatene i rapporten på en bedre måte? Hvordan nå ut, og til flere målgrupper?

Kommunikasjonsavdelingen kan bistå med… Innsalg av saker til media, kanskje særlig aktuelt med lokalmedia Utvikling av budskap og vinkling Produsere utvalgte artikler til ks.no med bakgrunn i rapportene Nyhetsbrev? Spredning på sosiale medier? Snart en fantastisk digital løsning? Oversende godkjente rapporter til Kommunikasjonsavdelingen

Inspirasjon https://www.sandnes.kommune.no/okplan2017 https://www.sandnes.kommune.no/okplan2017  https://www.sandnes.kommune.no/Globalmeny/om-kommunen/Styringsdokumenter-og-planer/Styringsdokumenter-og-planer/Arsrapport-20151/  http://rapportal.stavanger.kommune.no/helhetlig-rapportering/helhetlig-rapportering-2016/  http://hop2017.stavanger.kommune.no/  https://www.regjeringen.no/no/dep/kmd/id504/ Inspirasjon til forprosjektet i KS https://www.ssb.no/kommunefakta/ https://www.regjeringen.no/no/tema/kommuner-og-regioner/kommunedata/id2415955/ http://www.imdi.no/tall-og-statistikk https://www.difi.no/rapporter-og-statistikk/nokkeltall-og-statistikk https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/