Bedriftene i Hedmark rapporterer om mangel på arbeidskraft tilsvarende:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Jobbsøking.
Vi gir mennesker muligheter
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Veien mot arbeidslivet
Velkommen til Service og samferdsel VG2
CV Curriculum Vitae.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
NAV Elverum Thor Arne Olsen
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Partnerne bak Næringsbarometeret: Hordaland, 22. mai 2006 Sperrefrist: tirsdag 23. mai kl
11Jeg i arbeidslivet.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?
Mitt Yrke.
Utdanningsvalg 10.klasse
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Svart arbeid – stjeler fra deg!
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
Rett kompetanse 2014 Asle Prestegard Direktør, Bergen Hotel Gruppen AS
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole Rådgivningen skal hjelpe deg med viktige beslutninger vedr. utdanning og yrke: – Valg underveis.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Hvem er vi? Navn: Roger Erlandsen Stilling: Daglig Leder  Arctic Steel & Machining AS ble stiftet i Januar ASM er forhandler av Polaris snø skuter.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
SERVICE- OG SAMFERDSEL Vg2 Utdanningsveier videre Læreplass Studiekompetanse mm.
1 Muligheter og utfordringer som møter deg når du utdanner deg til helsefagarbeider.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Arbeidsmarkedet og fremtidige muligheter Vanskelige tema; - hvem vet sikkert hva fremtiden bringer ? - geopolitisk utvikling, teknologisk utvikling ? -
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Kokk- og servitørfag Vg2 Videregående skole trinn 1, - Restaurant - og matfag RESTAURANT OG MATFAG: SERVITØR* KOKK* INSTITUSJONSKOKK* BAKER KONDITOR.
NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Permittert eller oppsagt.. Hva nå?. NAV, Side 2 Ledighetssituasjonen pr  2.7% ledighet i landet  2.1% ledighet i Rogaland  Ledigheten.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Lærer ved å lære andre Lærere uten godkjent utdanning i kommunale grunnskoler Fafo-rapport Av Torgeir Nyen og Elin Svensen.
Lærekandidatordningen
Bedriftsundersøkelsen 2017 Oppland
Opplæringskontorenes rolle
Internasjonalisering
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Utdanningsvalg 10.klasse
VG3 I SKOLE. -Beredskapsskole for BAT -Ikke søkbart løp
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Arbeidsmarkedet i Telemark Christine Vatne
Om sysselsetting blant innvandrere
Bedriftsundersøkelsen næringslivets egne forventninger
Arbeidsmarkedssituasjonen i Vestfold
Arbeidsmarkedssituasjonen i Vestfold
Unemployment and Employment
Unemployment and Employment
NAVs bedriftsundersøkelse
Fra frustrasjon og maktesløshet til sinne og handling!
Troms-regionens potensial
Når ansatte i velferdstjenestene blir slått, hetsa og tråkka på – hvem tar ansvaret? Inger Marie Hagen.
Utskrift av presentasjonen:

Bedriftene i Hedmark rapporterer om mangel på arbeidskraft tilsvarende: 50 flere helsefagarbeidere 25 flere kokker 25 flere anleggsmaskinførere og mekanikere Det vil også være stort behov for å ansette personer med IKT-kompetanse, undervisnings- og barnehagepersonell og sykepleiere. Det er fortsatt stor optimisme i arbeidsmarkedet i Hedmark.

Personer som har fullført en utdanning enten det er en fagutdanning eller en høyere utdanning har lagt mindre sannsynlighet for å være arbeidsledig enn andre. Fremtidens arbeidskraft må være fleksibel og endringsvillig. Se flere jobbmuligheter med egen utdanning.

Du har ikke krav på ansettelse i bedriften etter endt læretid Du har ikke krav på ansettelse i bedriften etter endt læretid. På den annen side kan et positivt inntrykk øke dine muligheter for jobb i bedriften, enten umiddelbart etter læretiden eller ved en senere anledning. Hvis du får tilbud om fortsatt jobb i bedriften må ny arbeidsavtale inngås. Du har alltid krav på en sluttattest fra lærebedriften. Minstekravet til en slik attest er at det fremgår hvilke arbeidsoppgaver du har hatt, og i hvilken periode du har vært ansatt. Attesten kan legges ved fremtidige jobbsøknader I tiden som lærling lærer du ikke bare et fag eller yrke. Du vil også tilegne deg generelle kunnskaper om hvordan du opptrer på en arbeidsplass, forholder deg til kollegaer, sjefen, kunder, andre bedrifter osv. Til sammen vil dette gi deg mange nyttige og viktige erfaringer.

Jobbsøker Kunne beskrive egen kompetanse Kunne orientere deg i arbeidsmarkedet Kunne lage en god CV Kunne skrive en målrettet jobbsøknad Kunne gjennomføre et godt jobbintervju