Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Kontroll ved bruk av tvang
Pårørendes rettigheter og oppgaver etter helselovgivningen
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Kløveråsenseminaret Bodø 30. og 31. mai 2012.
Advokatfullmektig Per Harald Pettersen, Advokatene Enoksen og Steiro,
Foran fra venstre: Brita Bjørgeli, Sandra Fahre, Heidi Syverstad
Kjersti Harnes, Jur.rådgiver
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
Tilpassede helsetjenester
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Foredrag på Verdighetskonferansen 2009 Solstrand 5. juni 2009
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Prosessuell Materiell Personell
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
5.mai 2011 FoU-enheten Birgit Hvesser
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A – noen erfaringer
v/ Therese Småland & Elfrid Sundqvist
Tvungen somatisk og psykisk helsehjelp
Tjenestemottakers selvbestemmelsesrett
Barn som pårørende.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Temalunch pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse Av professor dr
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Bjørgene omsorg- og utviklingssenter
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Bjørgene omsorg- og utviklingssenter
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Demensalarmer og gjeldende regelverk v/ seniorrådgiver Anne Kristine Breivik Helseavdelingen, Fylkesmannen i Hordaland / Helsetilsynet i Hordaland.
1 Status i lovverket om GPS seniorrådgiver Arne Erstad Seminar i velferdsteknologi, Bergen kommune den 6. juni 2013.
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Lovverk,Kap 4 a, phlvl og samtykkekompetanse Veka Overlege Dagfinn Green.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
1 Psykisk helsevernloven Navn: Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern LOV nr 62 med endringer til Olav M. Linaker,
Utfordringer ved anestesi til pasienter uten samtykkekompetanse Bjørn Emanuelsen, pappa og intensivsykepleier, SSHF, Arendal Hege Kveim, anestesisykepleier,
PASIENT- OG BRUKERMEDVIRKNING REALITET ELLER PAPIRBESTEMMELSER? KJERSTI HARNES, JUR.RÅDGIVER.
Dagfinn Green Vurdering av samtykkekompetanse For medisinstudenter Dagfinn Green 2013.
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen Bjarte Hitland Geriatrisk avdeling Ahus.
PRL Kap 4 A- også for geriatere ?! Undervisning Overlege Dagfinn Green, psykiater, St. Olavs Hospital.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Pasientrettighetsloven kapittel 4A Samtykkekompetanse – juridiske og medisinske problemstillinger Professor Aslak Syse.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
Demens og tvang – ny lov Øyvind Kirkevold Spl. dr. philos.
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Tvangshjemler i helse- og omsorgsretten
Velferdsteknologiens ABC Juridiske rammer
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Vergemål og alternativ til vergemål
samtykkekompetansevurdering
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Oddvar T. Faltin teamleder helse- og omsorgstjenester Likepersonsamling, Nasjonalforeningen for folkehelsen Gardermoen, 17. november 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A Dagssamling 08.11.2016 Katrine Tømmerdal Nordby

Innledning Hovedregelen i pbrl. § 4-1: Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke Pbrl. Kap 4A gir lovhjemmel til bruke tvang i enkelte situasjoner Gjelder somatisk helsehjelp til personer med demens, utviklingshemming og fysiske og psykiske forstyrrelser

Innledning forts. Formål: Skal bidra til å sikre nødvendig helsehjelp til pasienter over 16 år som ikke har samtykkekompetanse og som motsetter seg helsehjelp Forebygge og begrense bruke av tvang Forutsetter kjennskap til pasrl. kap 3 om medvirkning og informasjon og kap 4 om samtykke til helsehjelp Kap 4A trådte i kraft fra 1.1.2009

Avgrensninger Fordi Kap 4A gjelder somatisk helsehjelp må det avgrenses mot: Lov om psykisk helsevern Bruk av psykofarmaka for å komme i posisjon til å behandle somatisk lidelse Helse- og omsorgstjenesteloven kap 9 Helsehjelp som har andre formål enn pleie- og omsorgsformål Helse- og omsorgstjenesteloven kap 10 Helsepersonelloven § 7 Nødrett

Samtykke til helsehjelp pasrl. kap 4 Hovedregelen i § 4-1: Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke For at samtykket skal være gyldig, må pasienten har fått nødvendig informasjon om sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen § 4-2: Samtykke kan gis uttrykkelig eller stilltiende

Rett til medvirkning og informasjon pasrl. kap 3 Hovedregelen i § 3-1: Pasient og bruker har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester Dersom pasienten ikke har samtykkekompetanse, har pasienten nærmeste pårørende rett til å medvirke sammen med pasienten Parsl. § 3-3: Er pasienten over 16 år og åpenbart ikke kan ivareta sine interesser på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, demens eller psykisk utviklingshemming, har både pasienten og dennes nærmeste pårørende rett til informasjon etter reglene i § 3-2.

Motstand Bruk av kap. 4A forutsetter motstand mot helsehjelpen Kan uttrykkes på flere måter: Verbalt Fysisk På annen måte – basert på kjennskap til pasienten OBS: Dersom en pasient som mangler samtykkekompetanse ikke yter motstand mot helsehjelpen – pasrl. § 4-6

Tillitsskapende tiltak Før bruk av tvang må tillitsskapende tiltak ha vært forsøkt, pasrl. § 4A-3 Unntak: når det er åpenbart formålsløst Tillitsskapende tiltak skal også gjennomføres selv om det er fattet vedtak

Helsefaglig vurderinger Dersom pasienten, til tross for forsøk med tillitsskapende tiltak, opprettholder sin motstand, kan det være adgang til å bruke tvang dersom vilkårene i loven er oppfylt: Vesentlig helseskade: vesentlig helseskade på pasienten om man unnlater å gi helsehjelp Nødvendig: avgjøres etter en konkret faglig vurdering av det helsemessige behovet til pasienten Forholdsmessighet: tvangstiltaket må stå i forhold til behovet for helsehjelp Helhetlig vurdering: helsehjelpen må anses som den klart beste løsningen for pasienten

Alvorlig inngrep pasrl. § 4A-5 Dersom helsehjelpen innebærer et alvorlig inngrep for pasienten skal vedtaket treffes i samråd med annet kvalifisert helsepersonell I vurderingen av hva som er å anse som et alvorlig inngrep for pasienten, skal det blant annet tas hensyn til om tiltaket innebærer: Inngrep i kroppen Bruk av reseptbelagte legemidler Graden av motstand Hva er alltid å anse som et alvorlig inngrep? - Innleggelse og tilbakeholdelse i institusjon - Bevegelseshindrende tiltak -

Ikke helsehjelp med tvang Forts. motstand Tillitskapende tiltak Ja Ja PASRL §4-1 Nei Nei Helsefaglige vurderinger Vesentlig skade Nødvendig Forholdsmessig Helhetlig Samtykke-kompetanse PASRL §4-6 Ja Behov for helsehjelp Mot- stand Vilkår oppfylt Nei Nei Samtykke-kompetanse Ja Nei Ja Vedtak om helsehjelp m tvang, PASRL kap. 4A Ikke helsehjelp med tvang PASRL §4-1

Vedtak Pasrl. § 4A-5 Hvorfor vedtak ? Hvem skal fatte vedtaket ? – Vedtak skal treffes av det helsepersonellet som er ansvarlig for helsehjelpen - Vedtaket kan bare treffes for inntil ett år av gangen

Utforming av vedtak Skriftlig Vise til lovbestemmelsene vedtaket bygger på Beskrive faktiske forhold saken bygger på Være begrunnet Angi hva helsehjelpen og tvangen går ut på Hva har nærmeste pårørende opplyst Angi tidsrammen for vedtaket Opplyse om klageadgang

Dokumentasjon Helsepersonelloven §§ 39, 40 og journalforskriften § 8 Skal sikre kvalitet og kontinuitet i behandlingen, og gi mulighet for etterprøving Nødvendige og relevante opplysninger Fortløpende dokumentasjon Hvert tiltak og hver gjennomføring av tiltaket skal dokumenteres

Klage og overprøving Pasrl. § 4A-7 - vedtak om helsehjelp etter § 4A-5 kan påklages til Fylkesmannen av pasienten eller pasientens nærmeste pårørende Pasrl. § 4A-8 - Fylkesmannen kan av eget tiltak overprøve vedtak truffet etter § 4A-5 - Når helsehjelpen vedvarer og vedtaket ikke er påklaget, skal Fylkesmannen av eget tiltak vurdere om det fortsatt er behov for helsehjelpen, når det har gått 3 måneder fra vedtaket ble truffet

Domstolsbehandling Pasrl. § 4A-10 - Vedtakene som Fylkesmannen har fattet etter bestemmelsene over og som gjelder innleggelse, tilbakeholdelse eller som varer utover 3 måneder, kan bringes inn for retten av pasienten eller nærmeste pårørende