Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014
Hvorfor ny Sinus 1T? Justert læreplan fra skoleåret høsten 2013 Ny eksamensordning fra våren 2015 Ny symbol og terminologiliste fra udir Ny og bedre digital programvare
Justert læreplan Nytt i geometri Eleven skal kunne lage og bruke skisser og tegninger til å formulere problemstillinger i oppgaveløsing, og til å presentere og grunngi løsningene med og uten bruk av digitale verktøy
Sannsynlighetsregning Mål for opplæringen er at eleven skal kunne formulere, eksperimentere med og drøfte uniforme og ikke-uniforme sannsynlighetsmodeller beregne sannsynlighet ved å telle opp gunstige og mulige utfall, systematisere opptellinger ved hjelp av krysstabeller, venndiagram og valgtre og bruke addisjonssetningen og produktsetningen Ute: Betinget sannsynlighet, uavhengighet, binomisk fordeling Fortsatt inne: Produktsetningen …
Andre endringer Kravet om at elevene skal kunne faktorisere ved hjelp av fullstendige kvadraters metode er presisert De digitale ferdighetene er tydeligere Mange språklige endringer som ikke har stor praktisk betydning
Ny eksamensordning fra 2015 3 timer uten hjelpemidler og 2 timer med i 1T Oppgavene i del 2 skal ikke lengre kunne løses ved hjelp av grafisk lommeregner Det blir nå krevd at elevene skal kunne bruke graftegnere, dynamisk programvare og CAS
Endringer fra høringsforslaget Oppgavene blir ikke merket med CAS, graftegner osv. i overskriften Elevene må selv i større grad velge den beste digitale metoden I deloppgaver kan det komme til å stå for eksempel «Bruk CAS til å …»
Symbollista fra udir Vi finner den bakerst i årets eksamensveiledning i matematikk
Symbollista fra udir
Symbollista fra udir
Symbollista fra udir
Symbollista fra udir
Mener virkelig udir dette? Med definisjonsmengde [-1, 4] er ikke endepunktene topp- eller bunnpunkter f(-1) er et absolutt maksimum, men det er ikke et lokalt maksimum! f(-1) er et absolutt maksimum, men (-1, f(-1)) er ikke et toppunkt! Vi finner den største verdien i et punkt som ikke er et toppunkt!
Tom Lindstrøm: Kalkulus
Nytt i teoridelen i Sinus 1T Endret rekkefølge Begynner med algebra Elevene finner ut tidligere om 1T passer Praktisk talt alt digitalt stoff er basert på GeoGebra Det digitale stoffet er integrert i teksten Gir mye bedre læringsutbytte
CAS i kapittel 1 Algebra
CAS i kapittel 1 Algebra
GeoGebra i Kapittel 2 Geometri
GeoGebra i Kapittel 2 Geometri
GeoGebra i Kapittel 2 Geometri
GeoGebra i Kapittel 2 Geometri
Glidere i funksjonslære
Glidere i funksjonslære
Glidere i funksjonslære GeoGebra
Nytt i funksjonslære Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke digitale verktøy til å framstille og analysere kombinasjoner av polynomfunksjoner, rotfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner og potensfunksjoner
Rotfunksjoner
Rotfunksjoner
Trigonometri Stoffet er komprimert Introduserer sin v og cos v samtidig Hører oppgavene hjemme i del 1 eller del 2? Del 1: Ingen lommeregner Del 2: Diverse hjelpemidler
Microsoft Mathematics
Microsoft Mathematics
Sinustrekantløseren Sinustrekantløseren
Oppgavedelen i Sinus 1T Tredelt oppgavedel som i R1 og S1: Del 1: Øv mer Del 2: Uten hjelpemidler Del 3: Med hjelpemidler Øv mer: Enkle oppgaver som er inndelt etter delkapitlene i teoridelen Noe fra kategori 1 og mest fra kategori 2 fra forrige utgave
Øv mer
Delene uten og med hjelpemidler Blanding av egne oppgave, eksamensoppgaver og eksempeloppgaver fra udir De er ikke inndelte etter delkapitler Markert hvilke oppgaver vi kan gi fra kapittel 2 når vi for eksempel er ferdig med kapittel 2.5 Mange fine, kreative oppgaver i delen med hjelpemidler. Ikke alle av dem krever digitale hjelpemiddel, men elevene kan gjerne ha tilgang til blant annet lærebok når de løser dem
Hvilke oppgaver kan vi gi?
Eksamens- og eksempeloppgaver