Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fagdag Gyldendal forlag Oslo
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Funksjoner - 3. april-02 TEMA:
Eksempeloppgaver i matematikk EWM Ny eksamen i matematikk1 Hva er likt med eksamen etter L97? ForberedelsesdelForberedelsesdel Prøven er delt.
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
Læreplaner i matematikk
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Bruk av GeoGebra og andre digitale verktøy
Bruk av GeoGebra og andre digitale verktøy H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:
PROGRAMFAG MATEMATIKK
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Ny eksamensordning – nye eksamensoppgaver H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Kombinatorikk og sannsynlighet
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Sannsynlighet og kombinatorikk
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Sinus for yrkesfag Bilde inn. Matematikk etter P-plan og T-plan Sinus yrkesfag på vg1 i 2006 –80,9 % P og 19,1 % T Sinus yrkesfag på vg1 i 2008 –88,6.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Yrkesfagmatematikken i kunnskapsløftet Valgmuligheter Lærebøker Utfordringer.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
Sentralt gitt skriftlig eksamen i matematikk Digitale verktøy Gregorios Brogstad Seniorrådgiver Utdanningsdirektoratet Fagseminar om matematikk CappelenDamm.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
Matematikken i vg2 Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Eksamen i engelsk.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Bilde inn Ny Sinus R1 og Sinus S1.
Nasjonale prøver Sandved skole
Tall og algebra Matematikk 1T
Digital kompetanse ved eksamen i matematikk
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Fagdag 2017.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Revidert læreplan i engelsk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Engebråtenmodellen.
Matematikk vg1 1T.
Utskrift av presentasjonen:

Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014

Hvorfor ny Sinus 1T? Justert læreplan fra skoleåret høsten 2013 Ny eksamensordning fra våren 2015 Ny symbol og terminologiliste fra udir Ny og bedre digital programvare

Justert læreplan Nytt i geometri Eleven skal kunne lage og bruke skisser og tegninger til å formulere problemstillinger i oppgaveløsing, og til å presentere og grunngi løsningene med og uten bruk av digitale verktøy

Sannsynlighetsregning Mål for opplæringen er at eleven skal kunne formulere, eksperimentere med og drøfte uniforme og ikke-uniforme sannsynlighetsmodeller beregne sannsynlighet ved å telle opp gunstige og mulige utfall, systematisere opptellinger ved hjelp av krysstabeller, venndiagram og valgtre og bruke addisjonssetningen og produktsetningen Ute: Betinget sannsynlighet, uavhengighet, binomisk fordeling Fortsatt inne: Produktsetningen …

Andre endringer Kravet om at elevene skal kunne faktorisere ved hjelp av fullstendige kvadraters metode er presisert De digitale ferdighetene er tydeligere Mange språklige endringer som ikke har stor praktisk betydning

Ny eksamensordning fra 2015 3 timer uten hjelpemidler og 2 timer med i 1T Oppgavene i del 2 skal ikke lengre kunne løses ved hjelp av grafisk lommeregner Det blir nå krevd at elevene skal kunne bruke graftegnere, dynamisk programvare og CAS

Endringer fra høringsforslaget Oppgavene blir ikke merket med CAS, graftegner osv. i overskriften Elevene må selv i større grad velge den beste digitale metoden I deloppgaver kan det komme til å stå for eksempel «Bruk CAS til å …»

Symbollista fra udir Vi finner den bakerst i årets eksamensveiledning i matematikk

Symbollista fra udir

Symbollista fra udir

Symbollista fra udir

Symbollista fra udir

Mener virkelig udir dette? Med definisjonsmengde [-1, 4] er ikke endepunktene topp- eller bunnpunkter f(-1) er et absolutt maksimum, men det er ikke et lokalt maksimum! f(-1) er et absolutt maksimum, men (-1, f(-1)) er ikke et toppunkt! Vi finner den største verdien i et punkt som ikke er et toppunkt!

Tom Lindstrøm: Kalkulus

Nytt i teoridelen i Sinus 1T Endret rekkefølge Begynner med algebra Elevene finner ut tidligere om 1T passer Praktisk talt alt digitalt stoff er basert på GeoGebra Det digitale stoffet er integrert i teksten Gir mye bedre læringsutbytte

CAS i kapittel 1 Algebra

CAS i kapittel 1 Algebra

GeoGebra i Kapittel 2 Geometri

GeoGebra i Kapittel 2 Geometri

GeoGebra i Kapittel 2 Geometri

GeoGebra i Kapittel 2 Geometri

Glidere i funksjonslære

Glidere i funksjonslære

Glidere i funksjonslære GeoGebra

Nytt i funksjonslære Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke digitale verktøy til å framstille og analysere kombinasjoner av polynomfunksjoner, rotfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner og potensfunksjoner

Rotfunksjoner

Rotfunksjoner

Trigonometri Stoffet er komprimert Introduserer sin v og cos v samtidig Hører oppgavene hjemme i del 1 eller del 2? Del 1: Ingen lommeregner Del 2: Diverse hjelpemidler

Microsoft Mathematics

Microsoft Mathematics

Sinustrekantløseren Sinustrekantløseren

Oppgavedelen i Sinus 1T Tredelt oppgavedel som i R1 og S1: Del 1: Øv mer Del 2: Uten hjelpemidler Del 3: Med hjelpemidler Øv mer: Enkle oppgaver som er inndelt etter delkapitlene i teoridelen Noe fra kategori 1 og mest fra kategori 2 fra forrige utgave

Øv mer

Delene uten og med hjelpemidler Blanding av egne oppgave, eksamensoppgaver og eksempeloppgaver fra udir De er ikke inndelte etter delkapitler Markert hvilke oppgaver vi kan gi fra kapittel 2 når vi for eksempel er ferdig med kapittel 2.5 Mange fine, kreative oppgaver i delen med hjelpemidler. Ikke alle av dem krever digitale hjelpemiddel, men elevene kan gjerne ha tilgang til blant annet lærebok når de løser dem

Hvilke oppgaver kan vi gi?

Eksamens- og eksempeloppgaver