Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Tanker om brukermedvirkning
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Sommervikar i Blend.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Om barn og unges mulighet for medvirkning
IKT Orkide Ledelse og Skole
Servicerådet i Fredrikstad kommune
Brukermedvirkning i LHL
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Grunnleggende opplæring i representerende medvirkning
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Helhetlige helsetjenester i Midtre-Namdal samkommune Tema for dagen; Hvordan bør og kan Midtre Namdal samkommune samhandle internt og med omverden for.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Brukerutvalget NAV Medlemmer av Brukerutvalget: Kristin Brevik, HMS Frode Berntsen, NHO Grethe Eng Hagen, LO Lise Lerdal, Oppland fylkes eldreråd Gloria.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Den gode skoleeier I Nes.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge
Brukermedvirkning i helseforskning
Livsstilsendring Uke 6.
Å få barn Skal – skal ikke ????
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
hvordan kan det gjennomføres?
Samarbeid og medbestemmelse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Gruppe 1 - Kunnskapsgrunnlag
Brukerutvalget – mandat
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Livsstilsendring Uke 6.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Pasient og brukerrepresentant erfaring fra ulike settinger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen Bruker – med – virkning Topplederforum 15.3.2017 Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen Bestillingen: «NAV ønsker å lære av brukerne våre og gi bedre brukeropplevelser» «Vi er nysgjerrig på dine tanker om hvordan NAV kan lykkes bedre fremover» Brukermedvirkning i NAV pr i dag: Er den optimal? Noe som kan endres? Kan man i større grad tenke seg brukermedvirkning som et ledelsesverktøy – på alle nivåer? Da jeg spurte noen representanter fra fylkes- og lokalutvalg hva de mente var viktig å formidle var det fire ting som gikk igjen: Gi fagfolkene i NAV beslutningsansvar! Brukerne kan gi NAV et riktig bilde av utfordringene de møter De ønsker seg opplæring på systemet NAV – hvem beslutter hva, hvor, på bakgrunn av hvilke føringer – og en forståelse for hvilke saker som hører til på hvilket nivå Rolle/mandat og oppdrag – hva er det å være et rådgivende organ? Skjønner ledelsen i NAV hvordan de skal «bruke brukeren»? Hva kan vi by på???? – neste PP-bilde! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen Brukermedvirkning? Noen ganger kan det føles slik. Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Hvordan lykkes vi sammen Hvordan lykkes vi sammen?? Det er tungt å stå på hver sin side og ikke komme av flekken – så hva kan vi hjelpe dere med?? Brukerne sitter på enorm kunnskap om hvordan NAV fungerer – både godt og vondt. Bedre innsikt i det brukerne opplever som et «riktig bilde av utfordringene de møter» vil kunne bidra til bedre brukermøter og riktigere tjenester. Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen Mye til felles………. Topplederforum skal være en arena for å Legge strategier og peke ut retning Dele kunnskap og dilemmaer Bygge fellesskap og stolthet Brukerutvalgene skal være en arena for å Bidra til implementering av strategier og være omforent om retningen Dele kunnskap og dilemmaer Bygge fellesskap og bidra til at NAV lykkes Det slo meg at dette forumet egentlig er et stort brukerutvalg – i ordets videste forstand! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Brukermedvirkning i NAV Arbeids- og velferdsdirektoratet NAV fylke NAV lokal Sentralt brukerutvalg Prosjekt- og referansegrupper Brukertesting/brukerunder-søkelser Høringsprosesser Fylkesutvalgene (19) NAV-«kontor» (456) og Hjelpemiddelsentralene (19) Brukerutvalgene er rådgivende organ for NAV – hvilke forventninger har dere til oss? Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

«Ingen avgjørelse om meg – uten meg…..» «Bruker – med – virkning» HVORFOR BRUKERMEDVIRKNING? FORDI DET ER LOVPÅLAGT? FORDI MAN TROR MAN MÅ? FORDI DET ER LURT OG NYTTIG? JA Fordi det er en utmerket arena for samskaping Åpenhet kan være en god start; å tørre å erkjenne hva som kan/må bli bedre Noen brukerutvalg fungerer godt – andre fungerer ikke i det hele tatt (ikke møter eller sakspapirer) Noen brukerrepresentanter har tatt ledervervet – noen har sittet i flere år og fått informasjon fra NAV, spist lunsj, fylt ut reiseregning og gått hjem! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Brukermedvirkning er å løfte sammen Litt mindre informasjon – litt mer kommunikasjon! Komme med spørsmål og utfordringer – i forkant av møtene Bruk representantene til å oppnå NAV’s strategiske mål Still krav til samhandling og gode løsninger Brukermedvirkning er når bruker i større eller mindre grad har innflytelse i beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbud Brukermedvirkning skjer når brukeren på individnivå og brukerorganisasjonene på systemnivå får delta i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av tiltak. Hvordan kan dere bruke utvalgene deres???? Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Brukerutvalgene – en arena for samskaping…. * Ansvar for god brukermedvirkning ligger på lederne * Brukerne besitter et enormt kompetanseområde (erfaringskompetanse, medvirkningskompetanse, fagkompetanse og andre egenskaper/talenter) * Lederne utpeker brukerrepresentantene – rekruttering viktig – stille krav: kompetanse, engasjement, tid * Delt ansvar – samhandling – begge parter investerer i det * Ledere må utfordre seg selv på hva brukermedvirkning kan være – hvor er det nyttig, på hvilken måte, i hvilke oppgaver og fora? Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

…..og for å få det til trenger man……. Kunnskap Ressurser Vilje Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Kompetanse i brukerutvalgene – «side-by-side Samhandlingskompetanse Brukerkunnskap og fagkunnskap - sidestilt Enig om hvorfor brukermedvirkning Bidra med en løsningsfokusert tilnærming Tenk over egne holdninger Lese dokumentene og sette seg inn i problemstillingene Lytte! NAV må også stille krav til brukerrepresentantene og deres engasjement!!! Kanskje også i større grad til alder og sammensetning? Fungerer det optimalt hos deg? Men – jeg tenker også at i mange brukerutvalg NAV’s egne ansatte ha bedre opplæring i brukermedvirkning – slik at hele utvalget har samme forståelse. Det gjorde vi i SBU – hadde en hel dags workshop (organisasjonene og NAV’s ledelse) – kjempespennende!! Dette gjentas nå i fylkene. Flere fylker har holdt tilsvarende opplæring. Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

Brukermedvirkning i endringsprosesser……. Strategi for brukermedvirkning SBU-representanter inn i arbeidsgrupper: «Utvikling av NAV-kontor……» DigiSYFO Brukermeldingen Høringsinstans Regionaliseringsprosjektet Per i dag kun retningslinjer for brukermedvirkning – sammen utarbeider vi nå strategi for brukermedvirkning på systemnivå - vi er i gang!! Et eksempel fra prosessen fra «Myndige NAV-kontor» til «Utvikling av NAV-kontor» – brukerstemmen inn med ordet «myndig» – problematisk!!!! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen

NÅR NAV LYKKES – LYKKES BRUKERNE! OG OMVENDT!!!!! TAKK!! Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen