”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet” Kristian B. Jørgensen Adm. direktør
mest kjente reiselivsprodukt FJORDENE Norges viktigste og mest kjente reiselivsprodukt
Fjord Norge er den mest kjente norske reiselivsdestinasjonen internasjonalt
Utenriksdepartementets omdømmeundersøkelse 2012 Kilde: Aftenposten 29 november 2012
In 2009 National Geographic Travelers panel of specialists rated Fjord Norway the world's most iconic travel destination!
DEN STORE IKONFJORDEN GEIRANGERFJORDEN
Geiranger nr. 1 på Tripadvisor for Norge 350 millioner unike månedlige besøkende
Reiselivets betydning som næring
KILDE: NØKKELTALL FOR NORSK TURISME/INNOVASJON NORGE 2015
Stor overrislingseffekt! lokalt – regionalt - nasjonalt Turisten som verdiskaper! Stor overrislingseffekt! lokalt – regionalt - nasjonalt Transport (drivstoff, parkering, bompenger, fergebilletter og osv) Overnatting (hotell, camping, hytter, gårder, vandrehjem) Øvrige innkjøp (gaver, suvenirer, klær, osv) Aktiviteter (heiskort. museumsbesøk, båtleie, kultur, osv) Innkjøp av dagligvarer Servering (Mat & Drikke) Annet (porto, telefon, osv.) TURISTEN
Reiselivet er viktig for Vestlandet! Den tredje største ”næringen” på Vestlandet målt i arbeidsplasser! Arbeidsplasser Totalt Hotell & Restaurant Hordaland: 25 848 8 058 Sogn & Fjordane: 5 475 1 569 Møre & Romsdal: 13 405 3 307 Rogaland: 20 577 7 383 Totalt 65 305* 20 317 * Hotell & restaurant, transporttjenester, kulturtjenester (varehandel ikke med) Kilde: SSB 2011 / tallene er ca. tall og er ikke oppdaterte! REISELIVET VIKTIG FOR OMSTILLING OG SKAPER ARBEIDSPLASSER FOR UNGE, KVINNER OG INNVANDRERE
Markedsinvestering 2011-2016 Fjord Norge regionen. Matching. Totalt pr Markedsinvestering 2011-2016 Fjord Norge regionen Matching Totalt pr. år MNOK 38 + MNOK 34 = MNOK 72 x 6 år = MNOK 432 til internasjonal markedsføring over seks år
VÅRE MARKEDER
RESULTATER
Internasjonale hotellovernattinger i Fjord Norge 2000-2016
Prosentvis utvikling av internasjonal gjestedøgn
Utvikling landsdeler 2015 v 2016 - internasjonale gjestedøgn
Årsak til rekordår Global vekst for ferie & fritid i verden – ca. 4% Sterk reiselyst til Norge og Fjord Norge bygget over mange år med målrettet markedsføring Bedre produkter, flere har online booking og bedre kobling mellom reiselyst & salg i markedsarbeidet Flere og bedre direkteruter til Norge & Fjord Norge Norge oppfattes som tryggere – flere nord enn sør (Tyskland / Asia / USA) Rimeligere norsk kroner gjør Norge billigere å reise til. (Ingen reiser til Norge fordi det er billig, men fordi de har lyst og det er billig)
REISELIVET VIL VOKSE I FREMTIDEN VERDENS RASKESTE VOKSENDE NÆRING!
Vekst i reiselivet frem mot 2030 kilde UNTWO 2012
Markedsførings-kampen fremover handler ikke bare om å få kunder, men vinne de lønnsomme kundene
Konsekvenser for verdensarvområdet & Geiranger
NOK 1 mrd Turistkonsum i Geiranger skapt av reiseliv! 227 000 gjestedøgn x NOK 2500,- pr. døgn = NOK 570 mill. 310 000 cruisedøgn x NOK 860,- pr. døgn = NOK 267 mill. 400 000 landbaserte gjester x NOK 400,- pr. døgn = NOK 160 mill 937 000 gjester legger igjen verdier for NOK 997 mill ≈ NOK 1 mrd på 5,5 måneder NOK 4,4 mill pr. innbygger (225 innbyggere) Kilde: SSB
Utviklingen har sin pris!
Både på fjorden…
…og på land!
SVEKKER MERKEVAREN GEIRANGER
600 000 flere turister til Geiranger pr. år På de samme 5,5 månedene Forventet global vekst er på 60 % frem til 2030 Geiranger holder sin markedsandel 600 000 flere turister til Geiranger pr. år På de samme 5,5 månedene
OMDØMMET TIL GEIRANGER
IKONET GEIRANGER
- en destinasjon preget av masseturisme Geiranger - en destinasjon preget av masseturisme
Innføre begrensninger på land og vann? Det må settes tak, men en defensiv strategi!
VERDENSARVSOMRÅDET- GEIRANGERFJORD
Helårsreiseliv er veien å gå Skåne naturen ved å fordele trafikk på 12 mnd – ikke bare 5,5 mnd Differensiere prisen gjennom året - Øke samlede verdiskapningen Skape helårsarbeidsplasser Sikre et levende lokalsamfunn hele året Utnytte Strandafjellet – Vestlandets ski-ikon! +++ Synergi til hele regionen: Ålesund, Molde, Nordfjord Helårsåpne UNESCO fjorder: Nærøyfjorden og Geirangerfjorden sikrer helårsturisme til hele Fjord Norge regionen!
Nytter ikke å lage flere cruisehavner som åpner for flere båter i området og dermed flere bussturer til Geiranger! Valldal må avlaste Geiranger – ikke påføre ennå større trafikk til Geiranger!
Takk for tålmodigheten! kristian@fjordnorway.com Mobil: 48 22 33 24 facebook.com/FjordNorway twitter.com/fjordnorway Youtube.com/fjordnorge fjordnorway.com