”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Advertisements

Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Merking og gradering av turløyper på Vestlandet
Dyreparken på 300 sekunder.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Smn.no/lo Divisjon Privatmarked SMN 8.april 2011.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Vegaøyan verdensarv - Vår enestående verdensarv, våre største utfordringer - Dette har vi lyst til å bli spesielt gode på.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Presentasjon av konsept
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
SAMFERDSELSKONFERANSEN 2007 Geir Gjærde Reiselivssjef DESTINASJON GEIRANGERFJORD – TROLLSTIGEN AS.
Fra regional flyplass til global aktør
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Internasjnal profilering av Oslo som reiselivsdestinasjon Bente Bratland Holm, VisitOSLO.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Fjell-Norge og Innlandets muligheter! LOs representantskap, Hafjell, 9. juni 2015 Atle Hovi, administrerende direktør Beitostølen Resort.
Vestlandet Fjorder og fosser!.
TILTAKSFORUM 15. OG 16. SEPT 2010 TØRVIS HOTELL Erfaring frå satsing i reiselivet i Sogn Rolf Wikborg.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Reisemål Stryn & Nordfjord AS Skal Nordfjord lukkast med reiselivssatsinga må alle gode krefter jobbe saman Marita Lindvik Reiselivssjef.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Berikelse og ny energi Beskrivelse. Viktigste differensierende faktorer: Personlighetstrekk: Eventyrlysten Utforskende Unik Aktiv Emosjonelle gevinster:
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Kristiansund og Nordmøre Næringsforums medlemsundersøkelse Finn Backer
FREMTIDENS VINDERHOLD
The Fjords - Excited by the Fjords
Margrethe Helgebostad
Event som strategisk virkemiddel
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
KAN UTVIKLING AS Kirsti Arvesen Nesheim Prosjektleder forprosjekt
Margrethe Helgebostad
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Turister til Langesund
Nøkkeltall Vestlandet 2018
STRATEGISK NÆRINGSPLAN FOR TROMSØ-REGIONEN - forprosjekt
BROOM MARKED Broom er Nordens største nettsted om bil - med rundt unike brukere/1,3 mill. sidevisninger i uka Broommarked skal være unikt på enkelte.
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
Gjennomføring - metode
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Siste opptak Service og samferdsel Vg1 2019/20
Utskrift av presentasjonen:

”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet” Kristian B. Jørgensen Adm. direktør

mest kjente reiselivsprodukt FJORDENE Norges viktigste og mest kjente reiselivsprodukt

Fjord Norge er den mest kjente norske reiselivsdestinasjonen internasjonalt

Utenriksdepartementets omdømmeundersøkelse 2012 Kilde: Aftenposten 29 november 2012

In 2009 National Geographic Travelers panel of specialists rated Fjord Norway the world's most iconic travel destination!

DEN STORE IKONFJORDEN GEIRANGERFJORDEN

Geiranger nr. 1 på Tripadvisor for Norge 350 millioner unike månedlige besøkende

Reiselivets betydning som næring

KILDE: NØKKELTALL FOR NORSK TURISME/INNOVASJON NORGE 2015

Stor overrislingseffekt! lokalt – regionalt - nasjonalt Turisten som verdiskaper! Stor overrislingseffekt! lokalt – regionalt - nasjonalt Transport (drivstoff, parkering, bompenger, fergebilletter og osv) Overnatting (hotell, camping, hytter, gårder, vandrehjem) Øvrige innkjøp (gaver, suvenirer, klær, osv) Aktiviteter (heiskort. museumsbesøk, båtleie, kultur, osv) Innkjøp av dagligvarer Servering (Mat & Drikke) Annet (porto, telefon, osv.) TURISTEN

Reiselivet er viktig for Vestlandet! Den tredje største ”næringen” på Vestlandet målt i arbeidsplasser! Arbeidsplasser Totalt Hotell & Restaurant Hordaland: 25 848 8 058 Sogn & Fjordane: 5 475 1 569 Møre & Romsdal: 13 405 3 307 Rogaland: 20 577 7 383 Totalt 65 305* 20 317 * Hotell & restaurant, transporttjenester, kulturtjenester (varehandel ikke med) Kilde: SSB 2011 / tallene er ca. tall og er ikke oppdaterte! REISELIVET VIKTIG FOR OMSTILLING OG SKAPER ARBEIDSPLASSER FOR UNGE, KVINNER OG INNVANDRERE

Markedsinvestering 2011-2016 Fjord Norge regionen. Matching. Totalt pr Markedsinvestering 2011-2016 Fjord Norge regionen Matching Totalt pr. år MNOK 38 + MNOK 34 = MNOK 72 x 6 år = MNOK 432 til internasjonal markedsføring over seks år

VÅRE MARKEDER

RESULTATER

Internasjonale hotellovernattinger i Fjord Norge 2000-2016

Prosentvis utvikling av internasjonal gjestedøgn

Utvikling landsdeler 2015 v 2016 - internasjonale gjestedøgn

Årsak til rekordår Global vekst for ferie & fritid i verden – ca. 4% Sterk reiselyst til Norge og Fjord Norge bygget over mange år med målrettet markedsføring Bedre produkter, flere har online booking og bedre kobling mellom reiselyst & salg i markedsarbeidet Flere og bedre direkteruter til Norge & Fjord Norge Norge oppfattes som tryggere – flere nord enn sør (Tyskland / Asia / USA) Rimeligere norsk kroner gjør Norge billigere å reise til. (Ingen reiser til Norge fordi det er billig, men fordi de har lyst og det er billig)

REISELIVET VIL VOKSE I FREMTIDEN VERDENS RASKESTE VOKSENDE NÆRING!

Vekst i reiselivet frem mot 2030 kilde UNTWO 2012

Markedsførings-kampen fremover handler ikke bare om å få kunder, men vinne de lønnsomme kundene

Konsekvenser for verdensarvområdet & Geiranger

NOK 1 mrd Turistkonsum i Geiranger skapt av reiseliv! 227 000 gjestedøgn x NOK 2500,- pr. døgn = NOK 570 mill. 310 000 cruisedøgn x NOK 860,- pr. døgn = NOK 267 mill. 400 000 landbaserte gjester x NOK 400,- pr. døgn = NOK 160 mill 937 000 gjester legger igjen verdier for NOK 997 mill ≈ NOK 1 mrd på 5,5 måneder NOK 4,4 mill pr. innbygger (225 innbyggere) Kilde: SSB

Utviklingen har sin pris!

Både på fjorden…

…og på land!

SVEKKER MERKEVAREN GEIRANGER

600 000 flere turister til Geiranger pr. år På de samme 5,5 månedene Forventet global vekst er på 60 % frem til 2030 Geiranger holder sin markedsandel 600 000 flere turister til Geiranger pr. år På de samme 5,5 månedene

OMDØMMET TIL GEIRANGER

IKONET GEIRANGER

- en destinasjon preget av masseturisme Geiranger - en destinasjon preget av masseturisme

Innføre begrensninger på land og vann? Det må settes tak, men en defensiv strategi!

VERDENSARVSOMRÅDET- GEIRANGERFJORD

Helårsreiseliv er veien å gå Skåne naturen ved å fordele trafikk på 12 mnd – ikke bare 5,5 mnd Differensiere prisen gjennom året - Øke samlede verdiskapningen Skape helårsarbeidsplasser Sikre et levende lokalsamfunn hele året Utnytte Strandafjellet – Vestlandets ski-ikon! +++ Synergi til hele regionen: Ålesund, Molde, Nordfjord Helårsåpne UNESCO fjorder: Nærøyfjorden og Geirangerfjorden sikrer helårsturisme til hele Fjord Norge regionen!

Nytter ikke å lage flere cruisehavner som åpner for flere båter i området og dermed flere bussturer til Geiranger! Valldal må avlaste Geiranger – ikke påføre ennå større trafikk til Geiranger!

Takk for tålmodigheten! kristian@fjordnorway.com Mobil: 48 22 33 24 facebook.com/FjordNorway twitter.com/fjordnorway Youtube.com/fjordnorge fjordnorway.com