Innovasjon Norges Evalueringsstrategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fra prøving og feiling til
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
”Litt bedre i dag enn i går”
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Organisering og arbeidet i kommunene
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Regionale forskningsfond
Presentasjon av Valgrutiner. Kommunal- og regionaldepartementet Innhold Hva er Valgrutiner? Bakgrunn og hensikt Verktøy og standarder Oppbygging og innhold.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Hva er Ung:leder? Norsk Friidretts storsatsing på ungdom som frivillige bidragsytere og lokale aktivitetsskapere. Ungdom vil og kan – vi må bare satse.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Samhandling og prosessledelse
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Plan for universell utforming i Asker kommune
Årets norske Leanvirksomhet
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»

Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Årets norske Leanvirksomhet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjon Norges Evalueringsstrategi 2017-2020 «Kunnskap og innsikt for bedre utvikling» EVA-forum juni 2017

Presentasjonens innhold Bakgrunn. Erstatte strategi gjeldende fra 2010-2015. Forankring DFØ-modellen. Hensynta internasjonale standarder (OECD) Tilpasses INs egen målstruktur, hovedmål og delmål. INs effektmålingsmodell – hvor evalueringsaktiviteten inngår De 14 punktene i ny evalueringsstrategi Sluttprodukt – Evalueringsstrategien 2017-2020 (18s.)

DFØs flytdiagram for bruker- og samfunnseffekter

Innovasjon Norges resultat og effektmålingssystem

De viktigste endringspunktene – i hvilken retning går vi: Støtter opp om det å være en lærende organisasjon i konstant utvikling, det å eksperimentere metodisk, det å tenke helhet og å effektivisere: Bruke evalueringene sterkere inn i det å gi innovasjonspolitiske råd Større helhet – hullene fylles både mht tjenester og faser. Intensivert oppfølging og læring i etterkant. Utforske metodikk, ikke bare kvantitativ, men også kvalitativ, case-studier og storytelling Avklarte roller og mandat i ny organisasjon Økt effektivitet.

Evalueringsstrategiens 14 punkter 2017-2020: 1. Visjon – kunnskap og innsikt for bedre utvikling i tråd med INs mål. 2. Mål – fremskaffe ny kunnskap som grunnlag for å gjøre strategiske valg, for faglig utvikling og for å vise hvilke effekter INs arbeider gir og hvordan man kan øke slike effekter - finne suksessfaktorer. 3. Nivå og tema Større helhet; øke bredden, å se aktiviteter mer på tvers. 4. Metaevaluere mer.

Evalueringsstrategiens 14 punkter 2017-2020 forts.: Tematiske innganger skal vurderes (f.eks. bærekraft, digitalisering, internasjonalisering). Fylle hull der vi i dag ikke har effektmålinger. 5. Type evalueringer – Det skal gjennomføres flere før-evalueringer (ex-ante) - før aktivitet iverksettes for å sjekke rasjonalet og om tiltaket kommer til å føre til ønsket mål. Tyngden fortsatt på sluttevaluering – selv om midveis- evalueringer (prosess-/læringsevalueringer) også utgør en del av evalueringsaktiviteten.

Evalueringsstrategiens 14 punkter 2017-2020 forts.: 6. Evalueringsprosessen - Roller og ansvar skal revideres og klargjøres i forhold til ny organisasjonsstruktur. Prosessbeskrives. - Planleggingen I. før oppstart av en evaluering skal styrkes. Dette skal gjøres ved en bredere forankring av den bestillingen som legges ut, treffer vi godt nok med de problemstillingene som reises? Får vi som følge av det svar på det vi er ute etter? II. Oppfølgings- og læringsfasen skal styrkes.

Evalueringsstrategiens 14 punkter 2017-2020 forts.: Dette skal gjøres ved økt læring i etterkant av en gjennomført evaluering. Læringen skal ikke bare tilflyte den aktiviteten som per se er evaluert, men gi mest mulig overføringsverdi også til andre aktiviteter. Work-shops i etterkantmed en bredere deltakelse kan være et viktig verktøy i denne fasen: - Systematisere - Handlingsplan for endring

Evalueringsstrategiens 14 punkter 2017-2020 forts.: 7. Innhold i evalueringene Næringspolitiske evalueringer har tradisjonelt hatt fokus på rasjonalet, resultater og effekter og organisering og effektivitet. Framover vil også mer bakenforliggende årsakssammenhenger bli inkludert f.eks. egenskaper ved selve gründeren. Generelt er kjernen; Oppfyller tiltaket mål og delmål.

Evalueringsstrategiens 12 punkter 2017-2020 forts.: 8. Frekvens – Minimum hvert 4 år. Omfanget av aktiviteter som skal evalueres bør ha et minimum på 10 mill. kroner. 9. Metodeutvikling – Mer vekt på indikatorutvikling, RCT, kvalitativ metode, paneler, story-telling og case. Gjenbruk og tilpasning til internasjonale standarder.

Evalueringsstrategiens 14 punkter 2017-2020 forts.: 10. Prosedyre for valg av gjennomføring av evalueringer Det er så langt vært to innmeldingsfrister for gjennomføring av evalueringer, 1. mai og 1. november. Nå går vi for en løpende innmelding. Prioritering i evalueringsfaglig avdeling, ved dissens løftes det til toppledergruppa.

Evalueringsstrategiens 14 punkter 2017-2020 forts.: 11. Evalueringskapasitet: IN bør avsette i størrelsesorden 6-8 mill. kroner til sin evalueringsvirksomhet og ha i størrelsesorden 1,5-2 ansatte knyttet til arbeidet. 12. Organisering: En organisering i en egen enhet løsrevet fra tjenester og og aktiviteter som skal evalueres er anbefalt av objektivitets- forankring hensyn. Forankring i ledergruppen er nedfelt i DFØs veileder for evalueringer.

Evalueringsstrategiens 14 punkter 2017-2020 forts.: 13. Formidling: Evalueringer er INs viktigste verktøy for synliggjøring av effekter. Det skal være en aktiv ekstern formidling, bare unntaksvis skal evalueringer være unntatt offentligheten. . 14. Valg av evaluatorer: IN skal følge de til enhver tid gjeldende regler for offentlige anskaffelser. I den grad det etter regelverket er mulig, skal IN tilstrebe å spre sine oppdrag slik at bredden i tilbyderkorpset opprettholdes.

Problemstillinger: Hvordan sikre at det å ha en Evalueringsstrategi gir ønsket resultat? Hvordan systematisere kunnskap slik at en tar i bruk alt man har og ikke bare enkeltevalueringene? Annet? Diskusjon.