Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Krav til dokumentasjon i kap
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
Ny og forenklet godkjenningskatalog
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
Implementering av NyttBygg Styringssystem
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Ny plan- og bygningslov
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Plan- og bygningsloven Universell Utforming
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
SANKSJONER I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Tilsyn - Kommunens oppgave BEdagene 2001 Kristin.

Rollen som ”ansvarlig søker”
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Plan- og bygningstjenesten Hva kan byene og staten gjøre for redusert energibruk i bygninger? innspill ved nettverksamling: Framtidens byer Fornebu
Valgfag på Kastellet skole
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Alt henger sammen med alt
Tove L. Mordal SIFOs prosjekt om virkninger av pbl for private tiltakshavere Har hatt som formål: Å framskaffe kunnskap om hvilke konsekvenser byggesaksreformen.
Byggesaksreformen: Kvalitet gjennom papirflommen?
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Evalueringens resultater og Bygningslovutvalgets arbeid.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Siv.ark. MNAL Cecilie F. Øyen Norges byggforskningsinstitutt Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Evalueringens resultater og Bygningslovutvalgets arbeid
Byggesaksreformen: Koster den mer enn den smaker?
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Husbanken og kommunene
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Statlige bindinger på kommunene
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Gjennomføringsplan.
Gjennomføring av tilsynet
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven

HVA HAR FORSKNINGEN VIST? Forskergruppen har ordet: HVA HAR FORSKNINGEN VIST? Berit Nordahl, forskningssjef BYGGFORSK

Refleksjoner over evalueringen Presentasjon av bestilling og produkter Viktigste funn oppsummert

Refleksjoner over evalueringen Oppdraget Bestillingen og angrepsmåte Forventninger om svar Muligheter for å gi svar

Byggesaksreformen er en lovendring En lov er et styringsinstrument Evalueringen skal svare på om hensikten med lovene er oppfylt Ny adferd Ny lov Bedre bygg Umulig å gi eksakt svar – mulig å gi innsikt i sammenhenger

Kjennetegn ved lover Type lov Prosesslov: Lovens innhold Målgruppe Prosesslov: Roller, fordeling av myndighet, ansvar Motsatte rettsposisjoner: Rettigheter og plikter BE Kommune Foretak Grad av måloppnåelse utgjøres av summen av at alle målgrupper etterlever plikter og bruker rettigheter etter intensjonen

§ Forskrifter, kursing, veiledning Oppdragskontrakter og entrepriser Kommunal byggesaks- behandling Foretakenes aktivitet vis-à-vis myndighetene Lokale politiske prioriteringer Økonomi og tidsstyring i byggeprosjektet Atferds -endring Riktig utførte arbeider Sporbarhet ved feil og mangler Bedre byggkvalitet

Kompliserende forhold Regulering og lovgivning Økonomiske styringsmidler Informasjon Ikke alltid godt samsvar mellom de tre Fortolkninger av lovgivningen er endret underveis Tekniske forskrifter ble endret samtidig som loven ble endret

Valg av studier Studier av atferdsendring: Studier av virkninger: Fokus på praktisk implementering: Må trekke inn konteksten Studier av virkninger: Sporbare endringer i det bygde miljø? Endringer forutsetter kunnskap om før-situasjonen Studier av effekt: Sammenhengen lovendring, atferdsendring og effekt forutsetter kunnskap om betydningsfulle, utenforliggende forhold

Følgende temaer ble prioritert Implementering av de nye elementene hos bransje og kommune Kvalitet – krav til prosess og produkt Virkninger av reformen Etterfølgende endringer og tilpasninger

Prosjektporteføljen Bedre kontroll av byggevirksomheten? Kommunal iverksetting og endring i kontrollpraksis Fører endringer i plan- og bygningsloven til ny og/eller endrede roller for BAE-næringen i byggeprosessen? Forsterket fokus på estetisk utforming? En evaluering av forvaltningsmyndighetenes og foretakenes endrede praksis Klarere ansvarsforhold og nye kontrollprosedyrer - effekt i forhold til feil og mangler ved prosjektering Endringer i byggekvalitet - kvantitativ registrering av byggskadeomfang Evaluering av byggesaksreformen. En nyttekostnadsanalyse

Prosjektporteføljen - fortsatt Virkninger av godkjenningsordningen SINTEF v. Eli Støa, Wibeke Knudsen og Monika Jensø Nøkkeltall for tid og ressursbruk i plan- og byggesaksbehandling Kommunalteknisk forum / ArkiData v. Bengt Næspe Funksjonell kvalitet og tilgjengelighet for funksjonshemmede Byggforsk v. Jon Christophersen Virkninger av endringer i plan- og bygningsloven for private tiltakshavere som bygger for eget formål SIFO / Forbrukerrådet v. Tove Mordal og Veronika Lorentzen

Trinnvis saksbehandling Politiske intensjoner: Bedre bygg gjennom kompetanse og kontroll Økt etterlevelse av regelverk Spesifisering: Nye elementer og virkemidler Trinnvis saksbehandling Forhåndskonferanse Rammetillatelse Igangsettingstillatelse Ansvarsrett Tiltaksklasser Godkjent kompetanse Tilsyn og sanksjoner Kontroll: Dokument & arbeid Inndragelse av ansvarsrett Bøter Kontrollsystemene Kontrollplaner Uavhengig kontroll Egenkontroll Atferdsendring

Resultatene - atferdsendringer Ansvarsrett: Kommunene bruker ansvarsrettsystemet fleksibelt og etter intensjonene Ansvarlig søker er en godt innarbeidet funksjon: Et bindeledd! Rollen er godt innarbeidet i tidligfase, mer uklar i gjennomføringsfasen Sentral godkjenning: Virkemiddel i endring fra 550 til 30 koder fra spesifikk til generell Effektiviserende, men forenklinger utydeliggjør binding mellom kompetanse og ansvar

Kontroll Kontrollplaner: Systemene vurderes og revideres, og gir større fokus på kontroll og kvalitet Kontrollrutiner fungerer best på funksjonærnivå Egenkontroll er mest utbredt: Småforetak: Operatørkontroll Større foretak og større prosjekter: Sidemannskontroll Prosjekteringsforetak: Operatørkontroll Utførende foretak: Overordnet kontroll Arkitektforetak: Sidemannskontroll Kontrollen dokumenteres! Uavhengig kontroll – benyttes sjelden

Trinnvis saksbehandling Saksbehandlingskapasitet: Intensjon om sparte ressurser lar vente på seg Saksbehandlingstid tilbake til der den var før reformen Bedre sammenlikningsgrunnlag Forhåndskonferanse: Viktig arena for informasjon om rammer Drøfting av tiltaksklasse og kompetanse Mindre viktig for drøfting av komplikasjoner og kontroll Ramme – og igangsettingstillatelse: Brukes der det trengs Gir fleksibilitet Tilsyn og sanksjoner: Mindre utviklet enn forventet – lokale og sentrale prioriteringer Er ordinær oppfølging tilsyn?

og manglende tilsyn truer reformen Samspillet mellom elementene avgjør reformens vellykkethet: Tiltaksklasser Tilsyn Kompetanse og ansvarsrett Utført og dokumentert kontroll Overordnet kompetansekoder, generelle kontrollplaner, overordnet ansvarsrett og manglende tilsyn truer reformen

Resultatene: Bedre kvalitet Estetisk kvalitet Estetiske forhold er satt på dagsorden: Det dokumenteres! De ”strengeste” kommunene setter standarden Flere avslag ut fra estetiske kriterier - færre klager Men: Kommunene trenger mer skjønnsstøttende redskap Plangrunnlaget er for dårlig Trenger foretakene mer bevisste kontrollrutiner? Teknisk kvalitet Færre småskader ved overtakelse etter reformen Klager som en indikator: Nedgang Alvorlige skader trenger tid før de vises Et grunnlag for omfattende målinger er lagt

Funksjonell kvalitet Brukeligheten på bygg – fokus på tilgjengelighet Bedre tilgjengelighet for bevegelseshemmede og til dels synshemmede i bygg etter reformen Økt kompetanse på løsninger Bedre kontroll og kvalitetssikring Økt fokus også fra byggherresiden Store utfordringer for orienteringshemmede og miljøhemmede Utradisjonelle løsninger utprøves i liten grad Skyldes det reformen?

Viktige spørsmål Ikke intenderte endringer i bransjen Offentlige krav og kontraktene: Er bedre samkjøring mulig og ønskelig? Teknisk kvalitet: Hvordan sikre reell ansvarsplassering for flerfaglige forhold? Tilsynet: Hvordan øke omfang og bedre effektiviteten?