InterCity Drammen - Kobbervikdalen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Høyhastighetsutredningen
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Samspill mellom de nye plantypene
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
en jernbane for fremtiden
Maridalen – gang-sykkelveg
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
KVU for kryssing av Oslofjorden
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Områderegulering for Øvre Sem
Kommunemøter RPBA - om RTP
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Områderegulering for Øvre Sem
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Ny by – ny flyplass 12. Oktober 2017 Kristoffer L. Seivåg
Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
IC Nykirke – Barkåker; detaljreguleringsplan for jernbane og deponier samt konsekvensutredning deponier Åpent møte i høringsperioden – Bakkenteigen
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

InterCity Drammen - Kobbervikdalen

Hva er et planprogram? Beskriver en «plan for planen» (her for kommunedelplan med konsekvensutredning) Hvilke korridorer som skal utredes Hvilke tema som skal utredes Planprosess og medvirkning Det er nå planarbeidet starter

Mandat Konseptvalgutredning for InterCity-strekningene (KVU IC) Mandat fra Samferdselsdepartementet/Regjeringen Nasjonal transportplan for 2014-2023 (NTP 2014-2023) Tydelig bestilling fra Stortinget om at det skal være sammenhengende dobbeltspor Oslo-Tønsberg innen 2024.

Hvorfor InterCity-satsing? Befolknings- og næringsutvikling: Kraftig vekst, ref. Statistisk Sentralbyrås befolkningsprognoser moderne jernbane og smart arealutvikling er svaret IC-trafikken skal gi høy kollektivandel i daglige reiser til og fra Oslo og mellom øvrige byer avlaste Oslo-området bygge opp under flerkjernestruktur langs intercitystrekningene Kilde: SSB

InterCity-prosjektet Skal gi persontogtilbud med hyppige avganger, korte kjøretider og høy punktlighet høy samfunnsnytte; sentral stasjonslokalisering og utvikling rundt knutepunktene avgjørende Forutsetninger hastighet inntil 250 km/t søke funksjonelle løsninger med lave investerings-, drifts- og vedlikeholdskostnader trinnvis utbygging forutsigbare rammebetingelser

Kunnskapsinnsamling Anlegg Byggeplan Reguleringsplan / Teknisk detaljplan Kunnskap Kommunedelplan (KDP) / Teknisk hovedplan Konseptvalgutredninger (KVU) Strategiske planer / NTP Mulighetsrom

Planprosessene, hvor er vi nå? Planprogram for kommunedelplan med konsekvensutredning hvilke utredningskorridorer som skal utredes hvilke tema og utredningsmetodikk medvirkning i arbeidet med kommunedelplanen

Mandat og føringer Konseptvalgutredningen for InterCity-strekningene (Regjeringen 2012) Dobbeltspor Sentrale Stasjoner Nasjonal transportplan 2014-23 (Stortinget 2013) Sammenhengende dobbeltspor Oslo - Tønsberg innen 2024 Areal- og sporbehov i Nedre Buskerud (2015) Utredning av 5 ulike spor- og stasjonskonsepter. Ett av konseptene er valgt

Konseptvalg for InterCity Konseptvalgutredningen er en overordnet utredning, som skal svare på om tiltaket bør gjennomføres . Konkluderer med at det er behov for moderne dobbeltspor og hovedkorridor, og at Drammen stasjon har en gunstig lokalisering. Utredningen angir ikke detaljer for framtidig korridor, den avklares i kommunedelplan.

Effekt av tiltaket Bedre togtilbud både i Drammen, på Gulskogen og Vestfoldbanen. Grunnlag for bedre togtilbud i alle retninger på sikt. Bedre tilgjengelighet til Drammen stasjon. Dobbeltspor til Gulskogen. Utvidelse av Gulskogen stasjon. Ferdigstillelse Drammen - Kobbervikdalen i 2024.

Forkastede konsepter Vestfoldbanen over Holmen Stasjon på bru over elva Vestfoldbanen på tvers Stasjon Nybyen Stasjon Strømsø - linjedrift Korridor Gulskogen

Valgt spor- og stasjonskonsept Drammen stasjon lokalisert som i dag med ekstra plattform til spor 6. Dobbeltspor til Gulskogen og 4 plattformspor på Gulskogen stasjon. Planskilt avgrening til Vestfoldbanen. Vurdert ut fra blant annet: Kapasitet og fleksibilitet Reisetid Kostnader

Fokusområder i prosjektet Ombygging ved Drammen stasjon og Gulskogen stasjon Ny sporplan gir 6 spor hhv. 4 spor til plattform. Bedre tilgjengelighet til stasjonene. Tunnelpåhugget i Strømsåsen Finne beste sted for tunnelpåhugg. Behov for innløsing av boliger. Anleggsgjennomføringen Behov for anleggsatkomster, riggområder, anleggsveier, etc. Avbøtende tiltak i anleggsperioden. Tilkobling i Kobbervikdalen Tilkoblingspunktet vurderes ift. hastighetskrav og kostnader.

Drammen st. - Gulskogen st. Drammen stasjon sees i sammenheng med sporsystemet mot Gulskogen Dobbeltspor til Gulskogen forutsettes. Gulskogen stasjon utvides til 4 plattformspor. 350 m lange plattformer vurderes. Forbedret tilgjengelighet. Ny sporplan skal håndtere økt trafikk.

Avtale om arealutnyttelse JBV, Drammen kommune, ROM Eiendom og NSB har inngått avtale om framtidig utnyttelse av tidligere jernbanearealer. Avtalen er førende for sporplanen. Blå = jernbanearealer Rød = byutvikling

Regulering av Sundland Områdeplan for Sundlandområdet er under behandling og gir føringer for Vestfoldbaneavgreningen.

Formannskapets vedtak (21. april) «Formannskapet ber om at Jernbaneverket legger enten «Korridor Gulskogen Vest» eller Pukerud-alternativet, i tillegg til de foreslåtte alternativer, inn i planprogram for kommunedelplan med konsekvensutredning for dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen, før dette legges ut til offentlig ettersyn. Med denne endringen legges forslaget ut til høring».

Trasékorridorer JBV har foreslått en hovedkorridor for dobbeltsporet. På bysiden er det angitt 4 mulige korridorer for avgreninger til Vestfoldbanen: Korridor vest for Nybyen. Korridor Sundland øst. Korridor Sundland vest. Korridor Pukerud. Gjennom Strømsåsen er det flere tunnelalternativer. Tilkobling mot eksisterende dobbeltspor i Kobbervikdalen.

Korridorer på bysiden Smithestrøm gård. Store næringsbygg. Verkstedbygg på Sundland. Boligbebyggelse. Store forekomster av løsmasser. Landbruk

Tilknytning i Kobbervikdalen Tilknytning til eksisterende dobbeltspor vurderes ut fra krav til hastighet og kostnader. Tilknytning sør for eller nord for eksisterende jernbanebru vurderes. Én av korridorene vil kreve omlegging av E18. Tunnelpåhugg vurderes ut fra topografi/landskap, grunnforhold, etc.

Planområdet

Planområdet med korridorer De ulike påkoblingene kan kombineres på forskjellige måter i tunnelen. Behov for anleggsatkomster for tunneldriving og evnt. rømningsveier.

Planlagte utredningstema i konsekvensutredningen (KU) Økonomisk analyse - kostnadsforskjell mellom alternativer Støy, strukturlyd og vibrasjoner Boliger og grunnerverv Nærmiljø og friluftsliv Kulturminner og kulturmiljø Landskapsbilde Naturressurser Landbruk Naturmiljø Konsekvenser i bygge- og anleggsperioden Flom og stormflo Risiko- og sårbarhetsanalyse

Tunnelvurderinger i konsekvensutredningen (KU) Tunnelpåhugg i Strømsåsen: Ulike muligheter undersøkes. Anleggsgjennomføringen beskrives for hver korridor. Gjennomføringsmetoder vurderes. Tunnelkorridorer: Tunnelkorridorer vurderes ift. lengde, kjøretid, kostnader, mv. Anleggsatkomster, riggområder, kjøreruter for massetransport. Tunnelkonsept: To spor i samme tunnel eller to tunneler med ett spor utredes. Atkomsttunneler og rømningsveier avklares. Føringer: Sikkerhet, kostnader, miljø og framdrift.

Bygge- og anleggsperioden i konsekvensutredningen (KU) Finne egnede riggområder, anleggsatkomster, kjøreruter, mv. Utvikle gode løsninger for midlertidige omlegginger av veg og bane. Utrede støy, støv, vibrasjoner, strukturstøy samt andre ulemper for nærmiljøet i anleggsperioden. Beskrive konsekvensene for alle aktuelle fagtemaer. Beskrive avbøtende tiltak for miljø og samfunn.

Medvirkning Plan- og bygningsloven: Utvidet medvirkning: Varsling av planarbeid. Åpent møte. Høringsuttalelser ved offentlig ettersyn. Utvidet medvirkning: Tett dialog med kommunen. Åpne kontordager. Møter med offentlige instanser. Møter med velforeninger og andre interessenter. Informasjon på hjemmesiden til prosjektet.

Prosess/fremdrift Planprogrammet definerer hva som skal utredes i kommunedelplanen. Kommunedelplanen skal avklare korridoren for Vestfoldbanen og beskrive konsekvensene av tiltaket. Reguleringsplanen skal fastsette arealbruken og dermed aktuell trasé. Planprogram legges ut på offentlig høring: april 2015 Åpne møter: mai 2015 Planprogram fastsettes i bystyret: høst 2015 Kommunedelplan til 1. gangs behandling: sommer 2016 Kommunedelplanen vedtas i bystyret: nov/des 2016

Deltagelse og veien videre NÅ: Høring av planprogram Utredningskorridorer Utredningstema og -metodikk SOMMER 2015: Grunnundersøkelser Dybde til fjell Løsmassekvalitet Grunnvannstand 2016: Utarbeide kommunedelplan Valg av trasekorridor 2017- : Utarbeide reguleringsplan Detaljering av trasé

Takk for oppmerksomheten!