Hvordan sikre pålitelige måltall?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Byggevareindustriens høstmøte Shippingklubben, 29. november 2012 Jan Tore Sanner, 1. nestleder i Høyre.
Optimering i verdikjeder i næringsmiddelsektoren
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Organisering av IKT området
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Horten vidergående skole
Organisatorisk innovasjon
Mcs, Videreutvikling av mål- og resultatstyring i Forskningsbasert kompetansemegling Samling Marit C Synnevåg Seniorrådgiver, Scandpower.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
REVISJONSOPPGAVEN.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Målinger/benchmarking gjennom CII 10-10
Oslo, 2016.
Årets norske Leanvirksomhet
Samhandling og prosessledelse
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Erfaringer fra forskning ved SINTEF Energi
Uplanlagte innleggelser i psykisk helsevern – artikkel under arbeid
Årets norske Leanvirksomhet
Kostnadene ved arbeidsrelaterte dødsfall, skader og sykdommer HMS-Konferansen   2017 Bildet illustrerer:  ·        bredden  i SINTEFs ekspertise, fra.
Brukercase Prosumers Ove Wolfgang CENSES møte 24 august 2017
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Årets norske Leanvirksomhet
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Hvordan står det til i byggenæringen og hvordan måle produktivitet?
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Årets norske Leanvirksomhet
Automatiske døråpnere
Umoe Mandal AS Fartøy Olje & Gass Fartøy Olje & Gass
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Bygg21-styret Det nye styret består av:
REHAB-krav: Når, hva, hvordan?
Årets norske Leanvirksomhet
Kortreist Stein Workshop om Samfunnsnyttig massedisponering, Bergen,
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan sikre pålitelige måltall? Bildet illustrerer:  ·        bredden  i SINTEFs ekspertise, fra havrom til verdensrom. ·        hvilke områder og bransjer vi jobber innen for å realisere visjonen Teknologi for et bedre samfunn.   Bildestilen er basert på stikkordene fremtidsrettet, teknologi og norsk natur (naturressurser). SINTEFs visuelle univers er utviklet for SINTEF av Headspin Productions AS. Jan Alexander Langlo, forskningsleder, SINTEF Teknologiledelse

Det er behov for måling på ulike nivå Effektivitet Omdømme Sammenligne Bransje Rapportering Økonomistyring Strategiske mål Tilfredshet Gevinst Nytte Sluttbruker Prosjekt Bedrift Faktagrunnlag for kontinuerlig forbedring Fremme helhetssyn i verdikjeden Innsikt i prestasjonsnivå Stimulere til og gi grunnlag for kontinuerlig forbedring Prosess

Pålitelige bransjetall?

Dagens produktivitetsindeks for byggenæringen Kilde: SSB

Hvilke grep har vi tatt? Grundig gjennomgang av inndelingen og klassifiseringen som ligger til grunn for dagens produktivitetsindeks for byggenæringen sammen med SSB Konklusjonen er at deler av byggenæringen ikke er inkludert i den eksisterende indeksen Årsaken er at SSB forholder seg til etablerte internasjonale klassifiseringer og fremgangsmåter Vi har vært enige om å utvikle et nytt forslag til klassifisering for å "konstruere" en indeks som er mer representativ for byggenæringen (kalt "Verdikjede bygg og anlegg")

Korrigert produktivitetsindeks for byggenæringen Kilde: SSB

Svakheter med produktivitetstall Måler kun arbeidsproduktivitet eller totalfaktorproduktivitet Tar ikke høyde for variasjoner i kvalitet Tar ikke høyde for endringer i byggekrav Er IKKE egnet til å måle effekten av enkelttiltak!

Prestasjons-måling

A fool with a tool, is still a fool! Måling er kun et verktøy Det som er viktig, er hvordan du bruker målingene til forbedringer Målrettet og strukturert forbedringsarbeid krever kunnskap, verdier, kultur, holdninger og ferdigheter hos alle medarbeidere

Leveranser så langt Problemnotat: Måling av produktivitet og prestasjoner i byggenæringen (2013) Forprosjektrapport: Prestasjonsmåling i norsk BAE-næring (2014) "Justert" produktivitetsindeks (2016) Midtveisevaluering Måleprosjektet (2016)