Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 16. februar 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Advertisements

Fagutvalg / programråd
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Asker kulturskole. Gratulerer – dere er skoleeiere! Lovbestemt skoleslag –ikke et offentlig subsidiert fritidstilbud! Kulturskolen er det eneste skoleslaget.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Handlingsprogram HP-seminar for formannskapet 11. og 12. mars 2016.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Orientering for Komité for oppvekst 25. oktober 2016 Ved rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kompetanseplan oppvekst
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Realfagskommunen Asker
Senter for læring og utdanning
Prosjektleder Ann Evy Duun
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
NAV mulighetenes marked
Valgfaget design og redesign
Regional plan for kultur
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 16. februar 2017 Ved rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke

Dagens orientering handler om Temaplan for Asker kulturskole Nasjonal rammeplan for kulturskolene Tall og statistikk Innsatsområder, mål, strategier og tiltak

Kulturskolens rammeplan Ny nasjonal rammeplan «Mangfold og fordypning» ble ferdigstilt i september 2016 Det skal utarbeides lokale fagplaner – dette arbeidet er påbegynt sammen med Hurum og Røyken

Kulturskolens rammeplan Planen består av fire deler: Del 1 – Kulturskolens samfunnsoppdrag Del 2 – Prinsipper og retningslinjer for kulturskolevirksomhet Del 3 – Fagplaner Del 4 – Mal for kvalitetsutvikling

Kulturskolens rammeplan Veiledende plan – ikke juridisk bundet av forskrift Norsk kulturskoleråd ønsker at kommunene vedtar planen politisk Vedtak i flere kommuner Vedtak i Bærum, januar 2017: «Rammeplan for kulturskolen: mangfold og fordypning» legges til grunn for videre utvikling av kulturskolen i Bærum som en retningsgivende plan, med tilpasninger til lokale forhold. Planen skal danne grunnlag for lærernes arbeid og for samhandlingen med brukerne, skoleverket og kulturlivet.

Kulturskolens rammeplan - formål Kulturskolen skal gi opplæring av høy faglig og pedagogisk kvalitet til alle barn og unge som ønsker det. Formålet med opplæringa er å lære, oppleve, skape og formidle kulturelle og kunstneriske uttrykk. Kulturskolen skal også være et lokalt ressurssenter og en samarbeidende aktør i grunnopplæringa og kulturlivet i den enkelte kommune. Kulturskolen bør gjenspeile det kulturelle mangfoldet i samfunnet gjennom et bredt sammensatt tilbud i opplæringa, både når det gjelder undervisning, formidling, skapende virksomhet og deltagelse.

Kulturskolens rammeplan - mål Kulturskolen skal (opplæring) gi alle elever mulighet til å utvikle kunnskaper og ferdigheter i kunstfag gi alle elever mulighet til å finne og formidle egne kunst- og kulturuttrykk styrke elevenes estetiske, sosiale og kulturelle kompetanse styrke elevenes evne til kritisk refleksjon og selvstendige valg gi fordypningsmuligheter som kan danne grunnlag for videregående og høyere utdanning innen kunst- og kulturfag

Kulturskolens rammeplan - mål Kulturskolen skal (kompetansesenter) i samarbeid med skoleverket bidra til et helhetlig kunst- og kulturfaglig tilbud til alle barn og unge som lokalt ressurssenter medvirke til å styrke kulturell kompetanse og utfoldelse i samarbeid med kulturlivet tilby kunst- og kulturfaglig støtte til opplæring og formidling til hele lokalsamfunnet

Kulturskolens rammeplan Rammeplanen deler kulturskolens virksomhet inn i tre hovedområder: Breddeprogrammet - hovedmålet er trivsel og aktivitet, og med begrenset læringsmål på individnivå. Kjerneprogrammet - for elever motivert for større undervisningsmengde, med klare læringsmål og forventning til progresjon Fordypningsprogrammet - for elever som viser særlig interesse og evne til utøvelse og målrettet innsats.

Kulturskolens rammeplaner Forrige rammeplan (2003) «På vei til mangfold» Fokus på å utvikle den faglige bredden i kulturskolene Ny rammeplan (2016) «Mangfold og fordypning» Fokus på kvalitet og fordypning

Kulturskolens fag Musikk Teater Visuelle kunstfag Dans Skapende skriving (Teknologifag)

Hva forteller tallene oss?

Elevtall pr. i dag Antall elever 1090 Antall elevplasser 1295 Antall elever på venteliste 427 Antall elevplasser på venteliste 551 Musikk 1102 Teater 152 Visuelle kunstfag 41

Aldersmessig fordeling

Elevtall vs. innbyggere 0-19 år

Framskriving 0-19 år

Framskriving skolekrets 0-19 år

Hurum, Røyken og Asker

Temaplanen viser behov for Utvikle Østre Asker gård til et kulturskolesentrum Lokaler som er egnet for kunst- og kulturfagene Utvikle kulturstasjoner ved grunnskolene Samle oss noe mer enn i dag i større fag- og læringsmiljøer Implementere rammeplan og utvikle lokale fagplaner Ny tredelt organisering av undervisningen Breddeprogram Kjerneprogram Fordypningsprogram

Temaplanen viser behov for Kulturskolen som kompetansesenter Oppvekst Andre kommunale virksomheter Kulturlivet (korps, orkester o.l.) Nå flere elever, også innvandrere og lavinntektsfamilier Følge befolkningsutviklingen Synliggjøre friplasser bedre, heve innslagspunkt Samarbeide med kommunale og eksterne virksomheter Utvikle flere fag som dans, teknologi, film og skriving Åpner for større tverrfaglige muligheter

Temaplanen viser behov for Ha mer tid til hver elev Massive tilbakemeldinger om at det er for lite tid (20 min. i uken) Utvikle en mer variert undervisning, bl.a. med større innslag av gruppeundervisning og samspill Krever lokaler og større tilgang på elever Gjennomgang av elevkontingent Inkludere også ensemble og samspill

Innsatsområder, mål, strategier og tiltak

Kulturskolens eget opplæringstilbud MÅL: Alle barn og unge i Asker som ønsker det, skal få et målrettet opplæringstilbud i kunst- og kulturfag Strategi Tiltak 2017 2018 2019 2020 Jobbe for at flere barn og unge får elevplass ved kulturskolen Øke antall ordinære elevplasser i spilleopplæring ved kulturskolen med 50 plasser hvert år   213 639 1 065 1 491 Øke antall ordinære elevplasser i gruppeundervisning ved kulturskolen med 45 plasser hvert år (forutsetter tilgang til egnede lokaler) 8 24 40 56 Målrettet rekruttering og informasjonsarbeid

Kulturskolens eget opplæringstilbud MÅL: Elevsammensetningen i kulturskolen skal gjenspeile befolkningssammensetningen i kommunen Strategi Tiltak 2017 2018 2019 2020 Jobbe for at flere barn og unge får plass ved kulturskolen uavhengig av familiebakgrunn   Tilby friplasser ved kulturskolen med økt innslagspunkt som favner flere 100 20 stk. 150 30 stk. 200 40 stk. Målrettet rekruttering og informasjonsarbeid Lage trykt og digitalt informasjonsmateriell om kulturskolen på flere språk 30 Opprette opplæringstilbud i breddeprogrammet med lavere kontingent (forutsetter tilgang til egnede lokaler) 78 50 stk. 234 150 stk. 390 250 stk. Forsøk med gratis kulturskoleundervisning i utvidet skoletid, i samarbeid med barneskolene på Borgen (ett trinn) 400 90 stk. Samarbeide med mottaksklassene ved Bondi, Hagaløkka og Borgen om undervisning i estetiske fag

Kulturskolens eget opplæringstilbud MÅL: Kulturskolens elever skal oppleve mestring og få gode ferdigheter og innsikt i kunstfagene Strategi Tiltak 2017 2018 2019 2020 Tilby opplæring av høy kvalitet Implementere Rammeplanen «Mangfold og fordypning»    Utvikle lokale fagplaner Organisere kulturskolens opplæring i tre program-områder (bredde-, kjerne- og fordypningsprogram) i henhold til rammeplanen «Mangfold og fordypning»  (forutsetter tilgang til egnede lokaler) Øke undervisningstiden elevene mottar i kulturskolen med fem minutter i uken. Gjelder for 600 elever i kjerneprogrammet  2 000 Utvikle digitale verktøy for kulturskoleundervisning  100 200 Tilby variert opplæring Tilby samspill og prosjekter for alle elever  Øke antall oppmøter per uke for musikkelever i kjerne og fordypningsprogram   800 1 600 Skape sosiale møteplasser for kulturskolens elever knyttet til undervisningen  Legge til rette for tverrfaglig undervisning  Gjennomgå Kulturskolens prisstruktur og prisnivå PS? Avhenger av gjennomgang/politisk sak

Kulturskolens eget opplæringstilbud MÅL: Kulturskolens elever skal oppleve mestring og få gode ferdigheter og innsikt i kunstfagene Strategi Tiltak 2017 2018 2019 2020 Gi opplæringen i tilrettelagte undervisnings- og formidlingslokaler som motiverer, engasjerer og fremmer skaperglede Utvide og tilpasse lokalene ved Østre Asker gård til kulturskolens behov   Ukjent Investere i nye instrumenter, utstyr, opplæringsmateriell – fast post i investeringsbudsjettet  500 Utvikle en ny desentralisert struktur for kulturskoleopplæring i kulturstasjoner Bygningsmessige tilpassinger av skolelokaler som kulturskolen bruker til sin desentraliserte undervisning  Utvikle en samarbeidsavtale om bruk av skolens lokaler for kulturskolens opplæring Kulturskolen skal ha høy kompetanse som ivaretar alle programområdene i de fag kulturskolen tilbyr Det skal jobbes systematisk med kompetansen til kulturskolens lærere og ledere Kulturskolens lærere og ledere skal få tilgang til eksterne kurs som gir relevant kompetanseheving  200 Ved rekruttering av nye lærere skal det legges vekt på høy kompetanse, både kunstfaglig og pedagogisk  Kulturskolen skal være en attraktiv arbeidsgiver som tilbyr store stillingsstørrelser gjennom brede stillingsprofiler, også i samarbeid med grunnskolen 

Kulturskolens eget opplæringstilbud MÅL: Kulturskolen skal kvalifisere elever til høyere kunstfaglig utdanning Strategi Tiltak 2017 2018 2019 2020 Gi ekstra utfordringer til elever med ekstra motivasjon og høyt ferdighetsnivå Opprette fordypningsprogram (talentprogram) i alle kunstfag   (forutsetter tilgang til egnede lokaler) 800 1 600 Konserter, visningsarenaer og forestillinger med utfordringer for elever på et høyere nivå MÅL: Alle barn og unge i Asker skal ha mulighet for å realisere sitt potensial innen kunstfag/kreative fag Gjøre kulturskolen tilgjengelig for alle kommunens barn og unge Opprettholde et desentralisert opplæringstilbud, primært lokalisert til skoler Samarbeide med grunnskolens lærere i de estetiske fagene Felles prosjekter for å synliggjøre kulturskolens opplæringstilbud 100 200 Utarbeide rutiner for henvisning av spesielt interesserte, motiverte eller begavede barn til kulturskolen

Kulturskolens som kompetansesenter MÅL: Asker kommune skal ha en helhetlig opplæring av høy kvalitet i de estetiske fagene for kommunens barn og unge Strategi Tiltak 2017 2018 2019 2020 Kulturskolen samarbeider tett med skolene om opplæring i de estetiske fagene Det gjennomføres en kartlegging av de estetiske fagenes stilling og premisser i Askerskolene    Det utarbeides en ny faglig samarbeidsavtale mellom kulturskole og oppvekst  Kulturskolen utvikler sammen med skolene undervisningsopplegg og undervisningsprosjekter som selges til subsidiert pris til skolene  100 200 Kulturskolen oppretter en 30 % administrativ ressurs til oppfølging av det faglige samarbeidet med skolene  246 Flere lærere ansettes i kombinert stilling mellom grunnskole og kulturskole  Kulturskolen bidrar til kompetanseheving for lærere i estetiske fag i grunnskolen Kulturskolen organiserer og leder fagnettverk for grunnskolens lærere i estetiske fag  Noen DKS-produksjoner leggers opp slik at de bidrar til kompetanseheving for grunnskolens lærere Kulturskolen organiserer kurs for grunnskolens lærere i estetiske fag  Kulturskolen samarbeider tett med det frivillige kulturlivet om opplæringen de ivaretar Det utarbeides en ny samarbeidsavtale med korpsene  PS Avhenger av politisk sak Det utarbeides en ny samarbeidsavtale med barne- og ungdomsorkestrene  Alle elevene i skolekorpsene får tilbud om ordinær elevplass i kulturskolens bredde- eller kjerneprogram 

Kulturskolens som kompetansesenter MÅL: Kulturskolen bidrar til høyere livskvalitet gjennom å tilrettelegge for deltakelse i kulturaktiviteter og kulturopplevelser i et folkehelseperspektiv Strategi Tiltak 2017 2018 2019 2020 Videreføre og videreutvikle den kulturelle skolesekken (DKS) Videreutvikle DKS-tilbudet i barnehagene PS Avhenger av politisk sak Utvikle lokale DKS-tilbud i samarbeid med kulturskolen og lokale kunstnere   Videreføre og videreutvikle den kulturelle spaserstokken (DKSS) Utvikle lokale DKSS-tilbud i samarbeid mellom kulturskolen og lokale kunstnere Samarbeide med Helse og omsorg og oppvekst om stillinger for musikkterapeuter og kunstterapeuter Ansette musikk- og kunstterapeut i kulturskolen for å utvikle et terapeutisk tilbud i samarbeid med helse og omsorg, oppvekst og barne- og familieenheten 410 820

Sum kostnader fordelt på innsatsområder   DRIFT INVESTERING Innsatsområde 2017 2018 2019 2020 Kulturskolens eget opplæringstilbud 221 4 771 7 619 8 367 500 Kulturskolen som kompetansesenter 756 1 266 SUM 5 527 8 885 9 633 Økning i antall elever Ordinære elevplasser spilleopplæring 50 100 150 200 Ordinære elevplasser gruppeopplæring 45 90 135 180 Elever i breddeprogram med lavere kontingent 250 Elever i gratis kulturskoleundervisning i utvidet skoletid, i samarbeid med barneskolene på Borgen 95 240 525 720

Fokus Kvalitet Kvantitet Inkludering Kompetansesenter Mer undervisningstid Samspilltilbud til alle musikkelever Fordypningsprogram Kvantitet Gruppetilbud (dans, teater, kunstfag) Breddeprogram Inkludering Målretting av tilbud Lokalisering og informasjon Kompetansesenter Musikkterapi – helse og omsorg, psykiatri Undervisningsprosjekter inn i skolene Styrke de estetiske fagene i skolen Kulturlivet – korps, orkester

Visjon Gjennom opplæring, undring og mestring gir Asker kulturskole sine elever gode ferdigheter i de ulike kunstfagene. Elevene tilegner seg innsikt i kunstfagene og gjennom kunstfagene innsikt i seg selv. Asker kulturskole som kompetansesenter bidrar til kreativitet og livskvalitet i Askersamfunnet.