Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten Hvordan beholde ungdommen i idretten?
Siv Gjesdal Stipendiat på Norges Idrettshøgskole, på seksjon for coaching og psykologi Forsker på barne- og ungdomsidrett Erfaring som trener, trenerkoordinator og sportslig ansvarlig i ungdomsfotballen
Kvalitet Motivasjon: hva er det? "Motivasjon, samlebetegnelse for de faktorer som setter i gang og som styrer atferden i mennesker og dyr. Det første omtales ofte som motivasjonens energikomponent (hva som setter oss i sving, og hva som bestemmer innsats og utholdenhet), det andre handler om motivasjonens retning (hvilke mål vi setter oss, og hvilke valg vi tar)." Det store norske leksikon Kvalitet
Hvor motivert en person er Motivasjon Hvor motivert en person er Hvorfor
Karl Trener mye Preges av samvittighet overfor far Opplever prestasjonsangst, spesielt når far er til stede Motivasjon Slutter å drive med idretten om fars forventninger endres Motivasjonskvalitet - hvorfor: Karl spiller fotball fordi han ønsker å gjøre sin far fornøyd, og vet hvor mye det betyr om han blir en god fotballspiller
Marius Masse innsats Er selvstyrt i deltagelsen Er engasjert i idretten så lenge han opplever det som kjekt Motivasjon Motivasjonskvalitet - hvorfor: Elsker å spille fotball, synes det er veldig gøy. Tiden flyr når han er på trening og kamp
Marius Karl
Hvorfor?
Hvordan legge til rette for god motivasjon? 3 ulike psykologiske behov Autonomi Sosial tilhørighet Kompetanse
Motivasjon Motivasjonsmiljø Autonomi - Kompetanse - Tilhørighet Utøvere Foreldre Trenere Strukturen Autonomi - Kompetanse - Tilhørighet Motivasjon
Motivasjonsmiljø Autonomi: Deltagelse må være selvdrevet Gi mulighet for initiativ Gi valgmuligheter Gi et rasjonale for hvorfor ting er som de er Ikke bruk kontroll som et verktøy
Gi ALLE en mulighet til å oppleve kompetanse, utvikling og mestring Motivasjonsmiljø Kompetanse: Har en struktur hvor det tydelig hva som er forventet, og hva som kan forventes Gi ALLE en mulighet til å oppleve kompetanse, utvikling og mestring Unngå sammenligning Stol på utøverne!
Kompetanse Hvordan defineres det? Resultatorient Suksess er målt basert på prestasjonsutfall Utviklingsorientert Suksess er mestringsbasert
Motivasjonsmiljø Sosial tilhørighet: Se og hør utøverne Skape tillit Gi både sportslig og emosjonell støtte Legg opp til samarbeid og teamwork Vær empatisk og entusiastisk
Jenteavdelingen i Skeid 2012-2015 Langsiktig satsing
Jenteavdelingen Sesongen 2015 Sesongen 2012 66 spillere, 4 lag For få trenere Rovdrift på enkeltspillere For stort fokus på seniorlag Ingen fokus på barneidretten Ingen plan på rekruttering og tilrettelegging 138 spillere, 9 lag Spiller: klubb: lag Sesongen 2012 Sesongen 2015
Solid ungdomsavdeling Ikke resultatfokus før junior! Unntak for enkelte turneringer 1 INNSATS, 2 FINT SPILL, 3 VINNE Sportsplan Alle lag trener og spiller likt – fokus på en rød tråd og en tydelig struktur Sosialt miljø – gøy! Skape et jentemiljø – aktiv rekruttering Individuell tilrettelegging Alle spillerne har rett til å få tilrettelagt idretten etter det som passer dem best
J99 2012: -80 målforskjell, en seier, en uavgjort 2014: 2.plass, Ham-Kam elite cup
Men... Hele miljøet må bidra! Det krever kontinuerlig fokus og målrettet arbeid Arbeidet mot et positivt motivasjonsmiljø må begynner FØR krisen starter ;)
Tusen takk for meg! Lykke til videre!