Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år
Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 1 Majoriteten (81,8 prosent) av ungdommene i de sju fylkene går ut av grunnskolen, inn i videregående opplæring, blir der og er der fortsatt etter 3½ år. 15 prosent er utenfor utdanning etter 3½ år. 27 prosent er fortsatt i videregående opplæring det fjerde året 5,9 prosent har vært utenfor, men er på plass igjen midt i det fjerde skoleåret En tredjedel av de som sluttet i løpet av de to første årene er tilbake på plass midt i det tredje året, dvs. at retten til å bruke mer enn tre år på å ta ut retten sin, virker etter intensjonene
Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 2 De som er utenfor utdanning bærer noen kjennetegn: De kommer i større grad enn de som ikke har sluttet, fra hjem som ikke opptrer støttende i forhold til utdanning, de har ikke funnet seg til rette faglig og sosialt i skolen - klarest uttrykt ved lave karakterer og høye fraværstall – og de har lavere ambisjonsnivå. Feilvalg og forventningsbrist er en viktig årsak til at ungdommen slutter; det de har begynt på er noe helt annet enn de trodde Vi observerer en unnfallenhet i lærerstanden (uten at vi kan si noe om omfanget), en angst for å ta i alvorlig mobbing og utfrysing, med den konsekvens at unge slutter fordi de ikke holder ut
Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 3 Bortvalg er i større grad et yrkesfagfenomen enn et fenomen på studieforberedende retninger. På noen studieretninger er bortvalget alarmerende: Nesten hver annen ungdom (45 prosent) som begynte på studieretning for hotell- og næringsmiddelfag høsten 2002 har sluttet. På elektrofag, den yrkesfaglige retningen med lavest bortvalg, har 22,5 prosent sluttet midt i det fjerde året På ingen av de studieforberedende retningene er bortvalget høyere enn 7,6 prosent, dvs under halvparten av snittet for alle
Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 4 Andelen som slutter etter at de er blitt lærlinger er i snitt 8,7 prosent, altså betydelig lavere enn for slutting blant elevene Overraskende liten andel av kullet (0.34 prosent) er lærekandidater Blant de som var i vkII i skole i januar 2006 det tredje året, besto 78.8 prosent vkII samme vår (2006) Det er stort sett de samme forhold som forklarer sannsynligheten for å bestå: Støtte for utdanning hjemme samt faglig og sosial suksess på tidligere nivåer.
Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 5 Videregående opplæring bidrar til å opprettholder sosial ulikhet. Kompetanse på lavere nivå som et planlagt kompetansemål er kraftig underutnyttet i videregående opplæring. Et sentralt virkemiddel dersom videregående opplæring ønsker å bidra til at det blir mindre forskjell på folk er å gjøre mer forskjell på folk, og da er aktiv og riktig bruk av kompetanse på lavere nivå et velegnet virkemiddel.