Bortvalg og kompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Advertisements

Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
Samarbeid OT/NAV/skole
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Rådgiversamlingen høsten 2009
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Videregående skoler i Skien
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Innhold Innhold Side 1.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Utdanningsvalg 10.klasse
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.
Hva sier tallene oss?.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Tilstandsrapport videregående opplæring i Nordland 2014
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Foreldremøte på vg3 Onsdag Hvordan er det å være 18 år og VG3-elev Hva kan skole – hjemsamarbeid være når eleven er over 18 år? Ung i Oslo 2015.
Ungdomsskoleelever og skolemotivasjon Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Øia, T.: Ungdomsskoleelever.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Utviklingen av norsk yrkesutdanning
Videregående opplæring i Follo
Lærer ved å lære andre Lærere uten godkjent utdanning i kommunale grunnskoler Fafo-rapport Av Torgeir Nyen og Elin Svensen.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Innføringstilbud i Aust-Agder
Norsk skole.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Utdanningsvalg 10.klasse
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
NY STRUKTUR.
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018.
Kostnadsutvikling fosterhjem
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kompetanseutvalget (2017- )
Studiespesialisering
Kompetansebarometeret 2018
Utskrift av presentasjonen:

Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år

Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 1 Majoriteten (81,8 prosent) av ungdommene i de sju fylkene går ut av grunnskolen, inn i videregående opplæring, blir der og er der fortsatt etter 3½ år. 15 prosent er utenfor utdanning etter 3½ år. 27 prosent er fortsatt i videregående opplæring det fjerde året 5,9 prosent har vært utenfor, men er på plass igjen midt i det fjerde skoleåret En tredjedel av de som sluttet i løpet av de to første årene er tilbake på plass midt i det tredje året, dvs. at retten til å bruke mer enn tre år på å ta ut retten sin, virker etter intensjonene

Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 2 De som er utenfor utdanning bærer noen kjennetegn: De kommer i større grad enn de som ikke har sluttet, fra hjem som ikke opptrer støttende i forhold til utdanning, de har ikke funnet seg til rette faglig og sosialt i skolen - klarest uttrykt ved lave karakterer og høye fraværstall – og de har lavere ambisjonsnivå. Feilvalg og forventningsbrist er en viktig årsak til at ungdommen slutter; det de har begynt på er noe helt annet enn de trodde Vi observerer en unnfallenhet i lærerstanden (uten at vi kan si noe om omfanget), en angst for å ta i alvorlig mobbing og utfrysing, med den konsekvens at unge slutter fordi de ikke holder ut

Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 3 Bortvalg er i større grad et yrkesfagfenomen enn et fenomen på studieforberedende retninger. På noen studieretninger er bortvalget alarmerende: Nesten hver annen ungdom (45 prosent) som begynte på studieretning for hotell- og næringsmiddelfag høsten 2002 har sluttet. På elektrofag, den yrkesfaglige retningen med lavest bortvalg, har 22,5 prosent sluttet midt i det fjerde året På ingen av de studieforberedende retningene er bortvalget høyere enn 7,6 prosent, dvs under halvparten av snittet for alle

Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 4 Andelen som slutter etter at de er blitt lærlinger er i snitt 8,7 prosent, altså betydelig lavere enn for slutting blant elevene Overraskende liten andel av kullet (0.34 prosent) er lærekandidater Blant de som var i vkII i skole i januar 2006 det tredje året, besto 78.8 prosent vkII samme vår (2006) Det er stort sett de samme forhold som forklarer sannsynligheten for å bestå: Støtte for utdanning hjemme samt faglig og sosial suksess på tidligere nivåer.

Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 5 Videregående opplæring bidrar til å opprettholder sosial ulikhet. Kompetanse på lavere nivå som et planlagt kompetansemål er kraftig underutnyttet i videregående opplæring. Et sentralt virkemiddel dersom videregående opplæring ønsker å bidra til at det blir mindre forskjell på folk er å gjøre mer forskjell på folk, og da er aktiv og riktig bruk av kompetanse på lavere nivå et velegnet virkemiddel.