Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen.
Advertisements

Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Erfaringer fra Tromsø kommune
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Informasjonsplikt og uttalerett
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Kommuneundersøkelsen 2004 Halvparten av de informasjonsansvarlige i kommunene er i stab direkte under rådmannen En tredjedel av kommunene har ansatt egne.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Rådgiver hos Fylkesmannen og Helsetilsynet i Aust-Agder
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Kommunen som arbeidsgiver
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Universitetet i Tromsø
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Folkemøte Mosvik om bosetting av flyktninger
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
Hva sier samelovens språkregler Konferanse om bruk av diakritiske tegn i offentlig forvaltning mars 2005 v/ Per Edvard Klemetsen.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Bli møtt med verdighet og respekt Bli forstått og verdsatt som medmenneske Ikke bli møtt med fordommer og stigmatisering Bli sett på som medspiller og.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Frokostmøte Diverse info fra personal Mandal kommune.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Møte med instituttledere
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Overskrift framside.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for service og vedlikehold av heiser
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Kapittel 1 SAMSPILL.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Trygt og godt skolemiljø
Seksjon byggesak.
Overskrift framside.
Overskrift framside.
Verdier og visjon i nye Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på respekt, tillit og service

Dette betyr at:  Innbyggere, brukere og ansatte møtes med åpenhet og respekt  Det etableres gode relasjoner mellom innbyggere / brukere / ansatte / institusjoner / organisasjoner  Innbyggerne møtes med service, fleksibilitet og likeverd  Ledelsen går foran og eksponerer kjerneverdier  Godt humør preger organisasjonen

Dersom du i møte med kommunen mener at du ikke blir behandlet i henhold til dette, ønsker kommunen at du tar kontakt. Det beste er at du tar kontakt med enhetens leder for å framføre din klage. Dersom klagen gjelder en enhetsleder, kan du ta direkte kontakt med rådmannen. Det beste er at du henvender deg skriftlig med en beskrivelse av situasjonen. Det understrekes at kommunens ledelse ser på klager som viktige for å utvikle kommunen vår i en positiv retning. Dersom du har behov for bistand til å skrive, kan du få slik bistand på Tjenestetorvet.

Kommunal virksomhet er underlagt forvaltningsloven kommunen har plikt til å veilede deg i din sak  du skal få opplyst hvor lang saksbehandlingstiden vil være, eventuelt skal du få et foreløpig svar  du har, med visse begrensninger, rett til å se sakens dokumenter  du skal vanligvis ha varsel før kommunen fatter sitt vedtak  du kan be om å få begrunnelse for vedtaket  du skal få opplysning om eventuell klagemulighet og frist for å klage

TELEFONHENVENDELSE. Til tider kan det være vanskelig å få kontakt med ansatte på telefon. Dersom du legger igjen beskjed, vil den ansatte eller avdelingen ta kontakt med deg så fort som mulig og normalt innen utgangen av neste dag. Så langt det lar seg gjøre, vil vi selvfølgelig besvare mailhenvendelser på samme måte.