Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016
Sammendrag Flyktninge-situasjonen generelt Flyktninger og asylsøkere som ressurs Mulige konsekvenser for tjenesteproduksjonen innen videregående opplæring, kultur, regional utvikling, tannhelse og folkehelse. Drøfting av mulige økonomiske konsekvenser for fylkeskommunen.
Referanse for saken Meld. St. 16 ( ). Fra utenforskap til ny sjanse – samordnet innsats for voksnes læring ( menter/meld.-st /id /) Økonomiplan
Om videregående opplæring – innhold i saken Inntakskrav og rettigheter til opplæring i videregående skole Ulike ordninger for minoritets- språklige Grunnleggende ferdigheter Informasjonsinnhenting fra de videregående skolene
Etablert arbeid med minoritetsspråklige Antall elever med minoritetsspråklig bakgrunn som er tatt inn i videregående opplæring fra skoleåret 2011/2012 – stabilt. Om lag halvparten har fått tilbud om særskilt språkopplæring hvert skoleår.
Oversikt antall elever og vedtak om særskilt språkopplæring SKOLEELEVER 1112ELEVER 1213VEDTAK1112VEDTAK1213VEDTAK 14-15VEDTAK Meråker Ole Vig Levanger Verdal Leksvik Inderøy mære Steinkjer Olav Duun Grong Ytre Namdal Sum
Informasjonsinnhenting fra de videregående skolene Hvilket samarbeid som er med kommune/lokale myndigheter i forbindelse med flyktningsituasjonen Kapasitet (rom, utstyr, læremidler) utover normal virksomhet på området Etablert kompetanse overfor minoritetselever og skolenes behov for påfyll av kompetanse
Framover Anmodningstall fra IMDi om bosetting av flyktninger i kommuner i Nord- Trøndelag, tyder på at det vil bli en økning i antall minoritetsspråklige i de videregående skolene i fylket, men det er usikkert om økningen kommer i 2016 eller 2017.
Søkere 15/16 og 16/17 SkoleAntall søkere 2015 Antall Vg Antall søkere 2016 Antall Vg Grong vgs Inderøy vgs3184 Leksvik vgs5284 Levanger vgs Meråker vgs2164 Mære lbs2120 Olav Duun vgs Ole Vig vgs Steinkjer vgs Verdal vgs Ytre Namdal vgs SUM