Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Advertisements

Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Frostating – REHABILITERINGSPROSJEKTET – Eli Rognes Solbu Samarbeid (re)habilitering i Frostating • Vedtak om å utrede samarbeid. •
DEG Oppfølgingstjenesten OT er til for OT – koordinatorer:
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
1 Skolestrukturutredning 2013 Nord-Trøndelag fylkeskommune, midtregionen Skole- og tilbudsstruktur for fremtiden.
INFORMASJONSDAG.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
INFORMASJONSDAG Tilbudsstruktur 14/15 •Fylkesrådet: •FORBEREDENDE MØTE tirsdag •VEDTAKSMØTE mandag 2.12.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
Minoritetsspråklige søkere
Nettverk for karriereveiledning Rektormøte, Jægtvolden og nettverksmøte Lisbeth Pedersen.
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Overgangsprosjektet – NY GIV
Interkommunale idrettsanlegg
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Situasjonen i barnevernet i Nord-Trøndelag
Hovedgrep God økonomistyring Omstillingskraft Rom til nye tiltak.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
INFORMASJONSDAGER NOVEMBER DESEMBER 2014.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen Innherred Samkommune Levanger, Frosta, Verdal Ytre Namdal Bindal, Leka, Nærøy, Vikna Indre Namdal.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Nye kommuner – nye roller for bibliotekene Status mai 2016.
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Hedmark fylkeskommune Presentert for UFT på høstmøtet , Trysil Hotell.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Asyl- og flyktningsituasjonen
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
SKOLEÅRET OVERSIKT VEDTAK FEBRUAR 2015
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
GJELDSRÅDGIVNING Endring i Gjeldsordningsloven.
Nettverk for internasjonalisering 17. april
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016

Sammendrag Flyktninge-situasjonen generelt Flyktninger og asylsøkere som ressurs Mulige konsekvenser for tjenesteproduksjonen innen videregående opplæring, kultur, regional utvikling, tannhelse og folkehelse. Drøfting av mulige økonomiske konsekvenser for fylkeskommunen.

Referanse for saken Meld. St. 16 ( ). Fra utenforskap til ny sjanse – samordnet innsats for voksnes læring ( menter/meld.-st /id /) Økonomiplan

Om videregående opplæring – innhold i saken Inntakskrav og rettigheter til opplæring i videregående skole Ulike ordninger for minoritets- språklige Grunnleggende ferdigheter Informasjonsinnhenting fra de videregående skolene

Etablert arbeid med minoritetsspråklige Antall elever med minoritetsspråklig bakgrunn som er tatt inn i videregående opplæring fra skoleåret 2011/2012 – stabilt. Om lag halvparten har fått tilbud om særskilt språkopplæring hvert skoleår.

Oversikt antall elever og vedtak om særskilt språkopplæring SKOLEELEVER 1112ELEVER 1213VEDTAK1112VEDTAK1213VEDTAK 14-15VEDTAK Meråker Ole Vig Levanger Verdal Leksvik Inderøy mære Steinkjer Olav Duun Grong Ytre Namdal Sum

Informasjonsinnhenting fra de videregående skolene Hvilket samarbeid som er med kommune/lokale myndigheter i forbindelse med flyktningsituasjonen Kapasitet (rom, utstyr, læremidler) utover normal virksomhet på området Etablert kompetanse overfor minoritetselever og skolenes behov for påfyll av kompetanse

Framover Anmodningstall fra IMDi om bosetting av flyktninger i kommuner i Nord- Trøndelag, tyder på at det vil bli en økning i antall minoritetsspråklige i de videregående skolene i fylket, men det er usikkert om økningen kommer i 2016 eller 2017.

Søkere 15/16 og 16/17 SkoleAntall søkere 2015 Antall Vg Antall søkere 2016 Antall Vg Grong vgs Inderøy vgs3184 Leksvik vgs5284 Levanger vgs Meråker vgs2164 Mære lbs2120 Olav Duun vgs Ole Vig vgs Steinkjer vgs Verdal vgs Ytre Namdal vgs SUM