GATS – fakta og myter Hildegunn Kyvik Nordås, SNF, UiB og WTO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS-avtalen – og noen alternativer
Advertisements

Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Styrearbeid i Norwegian
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
SOSIAL KAPITAL.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
The Global Challenge Utfordrende prosjektplanlegging PROSJEKT 2004 – 7. oktober.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Dobbeltbeskatningssituasjoner 1 Stat A bosatt Stat B bosatt (Art 4)
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
COPD Chronic obstructive pulmonary disease By Espen Gavin and Zabihulla Mirzai.
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Trade in Services Agreement (TISA) Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) Gunnar Rutle Innledning holdt for Utvalg for lønns-
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
”Neppe en lønn å leve av” 25 kleskjeder Lønnspolicy Resultatgrad Produsentland Minstelønn i resp. produsentland → lansering, bevisstgjøring, strategi.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Migrasjon International Organization for Migration.
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
IPv6 in the Norwegian public sector
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Meta-analyser og systematiske oversikter
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Student Exchange to Japan
Økonomiske forutsetninger
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Skipskontroll og klassifikasjon
SRPP Guidance in Norway
Økonomisk integrasjon
Menneskerettigheter og
Handelspolitiske forhandlinger
Forvaltningsrevisjon
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Grunnleggende internasjonal skatterett – skatteavtaler og EØS-rett
Vaccine Delivery in Developing Countries
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Peter Ørebech Rådsmedlem & leder fiskeripolitisk utvalg Tromsø
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

GATS – fakta og myter Hildegunn Kyvik Nordås, SNF, UiB og WTO

GATS i WTO Avtaler PrinsippGATTGATSTRIPS DetaljerAndre avtaler og annekser Annekser, Protokoller (telekom og finans) Individuelle lands forpliktelser ”Schedules”Schedules TvisterKonfliktløsningsmekanismen TransparensTrade Policy Review

GATS omfang (Artikkel I) Handel med tjenester kan foregå gjennom: Leveranse over landegrensene Konsum i utlandet Direkte investeringer Arbeidsmigrasjon (korttid) ””services” includes any service in any sector except services supplied in the excercise of government authority” ””a service supplied in the excercise of government authority” means any service which is supplied neither on a commercial basis nor in competition with one or more service suppliers”

GATS prinsipper Bestevilkårsklausulen Gjelder for alle tjenester, enten de er med i bindingslista eller ikke Unntak:  Grensehandel (Artikkel II)  regionale handelsavtaler (Artikkel V) Nasjonal behandling Gjelder for alle sektorer som er med i bindingslista (artikkel XVII) Transparens: Prompte publisere/ offentliggjøre relevante bestemmelser og reguleringer (Artikkel III)

Bindingsliste Positiv liste: Et land har forpliktet seg i bare i de sektorene der de har bindingslister. Bindingslister kan omfatte en hel sektor (for eksempel utdanning) eller en eller flere undergrupper (for eksempel høyere utdanning). Negativ liste: I sektorer der et land har bindingsliste så er alle typer handelstransaksjoner bundet med mindre de er eksplisitt unntatt

Bindinger, sektorer, Norge Bindinger Forretningstjenester Kommunikasjonstjenester Bygg og anlegg Distribusjon Energitjenester Utdanning Miljøtjenester Finans Turisme Rekreasjon Ikke bindinger Audiovisuelle tjenester Andre kulturelle tjenester Idrettstjenester Helse og sosiale institusjoner

FDI i tjenestesektorene

Handel med tjenester

Eksempel på bindingsliste1 Sector or sub-sectorLimitations on Market Access Limitations on National Treatment Additional Commitments Horizontal commitments Establishment, general authorization procedures for acquisitions Begrensninger på utlendingers rett til å kjøpe fast eiendom i Norge. Begrensninger på nasjonalitet til styremedlemmer Subsidies 1) Unbound 2) Unbound 3) None 4) None 1) Unbound 2) Unbound 3) Begrensninger.. 4) Begrensninger.. Movement of personnel4) Unbound except:…Unbound except.. Modes of supply: 1) cross-border supply 2) consumption abroad 3) commercial presence 4) presence of natural persons

Eksempel på bindingsliste 2 Sector or sub-sectorLimitations on Market Access Limitations on National Treatment Additional Commitments 5 EDUCATION SERVICES Educational services leading to the conferring of state recognized exams and/or degrees - Primary and lower secondary education services - Upper secondary education services - Higher education services - Adult education 1) As 3 2) None 3) Primary and secondary education are public service functions…. 4) Unbound except as indicated in horizontal section 1) None 2) None 3) None 4) Unbound except… Educational services not leading to the conferring of state recognized exams and/or degrees 1) None 2) None 3) None 4) Unbound except… 1) None 2) None 3) None 4) Unbound except… Modes of supply: 1) cross-border supply 2) consumption abroad 3) commercial presence 4) presence of natural persons

GATS og offentlig sektor Betyr definisjonen av ”a service supplied in the excercise of government authority” at privatisering medfører at GATS-reglene gjelder? Nei, ikke så lenge det dreier seg om myndighetsutøvelse Nei, ikke så lenge det dreier seg om grunnleggende ikke- kommersielle tjenester (grunnskole, primærhelsetjenester,…) Grenseoppgangen er ikke krystallklar og vil framkomme etter hvert som det kommer panelavgjørelser i grenseflatene Uansett velger landene selv hvilke sektorer som inngår i bindingslisten Land kan også definere hva som anses som offentlige oppgaver i sine bindingslister, slik Norge har gjort for utdanningssektoren

Betyr GATS begrensninger på mulighetene til regulering og styring? GATS har ingen bestemmelser om deregulering eller privatisering men krever at regulering skal være ikke- diskriminerende og transparent (Artikkel VI) Regulering skal ikke unødig skape handelshindringer (f. eks. bør standardkrav bygge på faglige vurderinger) Monopoler og eksklusive leverandører tillates i sektorer som inngår i bindingslisten, men må meldes til Council for Trade in Services (Artikkel VIII)

Forhandlingsprosedyre i Doha-runden Krav og tilbud med utgangspunkt i gjeldende bindingsliste Medlemslandene sender krav til hverandre Norge har mottatt krav fra 25 land og sendt krav til 51 land. Det har kommet krav fra 7 land i utdanningssektoren Bilaterale forhandlinger Åpningstilbud gjelder for alle medlemsland Videre forhandlinger bilaterale, i grupper eller mulitlaterale Nye bindingslister

Har GATS ført til liberalisering? De fleste land har ført inn i bindingslistene den markedsadgang utenlandske selskaper faktisk har fra før, og knapt nok det. Handelsbarrierer i tjenestesektoren vanskelige å identifisere og kvantifisere Men de er sannsynligvis høye, uansett EU har for eksempel i prinsippet fri flyt av tjenester, men det nye tjenestedirektivet har ikke desto mindre skapt problemer

Kilder spolitikk/wto/doha/p / /dok-bn.html spolitikk/wto/doha/p / /dok-bn.html rv_e.htm rv_e.htm